Skandinaviske trafiktall for mars 2010

6. Amsterdam-Schiphols betydning som destinasjon for lokale rundt OSL er økende, jeg vil nesten si sterkt økende (KLM har direkteruter fra TRD, BGO, SVG, KRS og TRF til AMS) - og mye av dette er feed til KLMs hub.

Den store økningen på Oslo-Amsterdam må i hovedsak skyldes at Norwegian flyr ruten, noe de ikke gjorde i samme måned i fjor. Oslo-Amsterdam gikk ned 10,5 prosent i hele 2009.
 
Da er det vel på tide med de to første prognosene for 2010 selv om det tidlig på året og det er mye berg-dal-bane de tre første månedene:

ARN: 16,4 millioner passasjerer (200 000 over 2004-nivået)
OSL: 19,2 millioner passasjerer (200 000 over 2007-nivået)
 
Da er det vel på tide med de to første prognosene for 2010 selv om det tidlig på året og det er mye berg-dal-bane de tre første månedene:

ARN: 16,4 millioner passasjerer (200 000 over 2004-nivået)
OSL: 19,2 millioner passasjerer (200 000 over 2007-nivået)

Nu er denne prognose jo den mest simple form, idet der blot er tale om en fremskrivning af væksten for de første tre måneder til resten af året. For at få en mere korrekt prognose må man nok erkende at verden er mere kompleks end som så - min forventning er bl.a. er væksten senere på året vil aftage, da væksten for første halvår af 2010 vil være præget af at sammenligningsmånederne i 2009 var meget svage.

Men for min skyld ville det være fint hvis vi kunne lave en lineær fremskrivning af væksten for CPH baseret på første kvartal - så ville vi ramme et tal på 21,8 mio hvilket ville være det højeste tal nogensinde. Det tvivler jeg på kommer til at ske, men det er ikke usandsynligt at CPH 2010 vil kunne komme tæt på rekordåret 2008.
 
Ser du har formået at finde alle de negative ting omkring CPH - jeg er spændt på om du også kan finde en nagativ vinkel når CPH i næste uge fremlægger flotte tal for marts måned? ;)
KGL er vel ikke negativ i forhold til CPH. Han bare konstaterer at veksten av direkteruter på OSL helt naturlig fører til at færre reisende til/fra OSL behøver å bytte fly på CPH, som forøvrig er en flott flyplass.
Veldig gledelig at alle de tre store har bra vekst igjen.:up:
 
Last edited:
Da har Avinor offentliggjort marstallene for alle flyplassene sine:

Av de andre store lufthavnene registrerte Tromsø lufthavn, Langnes, en oppgang på 4,1 prosent, Bergen lufthavn, Flesland, 2,7 prosent, Stavanger lufthavn, Sola, 2,3 prosent, Bodø lufthavn 1 prosent og Trondheim lufthavn, Værnes, 0,4 prosent.

Blant de mellomstore lufthavnene er den gjennomsnittlige trafikkøkningen på 4,2 prosent. Molde lufthavn, Årø, opplevde en vekst på 17, 9 prosent og Haugesund lufthavn, Karmøy, 16,2 prosent. Begge resultatene henger mye sammen med konkurranse på Oslo-ruten.

Passasjertrafikken på de regionale lufthavnene gikk i snitt med 1 prosent.

http://www.avinor.no/avinor/presse/_nyhetsarkiv?FLERE_REISER_-__MED_FÆRRE_FLY&id=181-111726

Alle detaljer: http://www.avinor.no/tridionimages/2010.03_trafikkstatistikk_tcm181-111725.xls
 
Det er litt tja med Avinors kommentar til HAU - det er bare 7,7% økning i antall innenlandspassasjerer fra mars 2009, mens det er hele 56% økning på utenlandstrafikken og da blir totalen 16,2%.
 
Og her så CPH: (copy and paste fra pressemeddelse)

Stærk vækst i Københavns Lufthavn

Passagerantallet i Københavns Lufthavn steg i marts med 17,2 procent i forhold
til samme måned i fjor - en fremgang på ca. 260.000 passagerer. CPH og SAS'
satsning på forbedret transfer slog for alvor igennem i marts.

I alt 1.775.794 passagerer gik igennem Københavns Lufthavn i marts måned. Det
er 17,2 procent flere passagerer end samme måned i fjor. Antallet af
internationale passagerer steg med 15,0 procent, ligesom antallet af
transferpassagerer steg med 11,4 procent. Stigningen i transfertrafikken
skyldes bl.a. det strategiske partnerskab mellem SAS og CPH om at reducere den
såkaldte ”connection time”, dvs. tiden fra ankommende til afgående fly, fra 40
til 30 minutter på en række udvalgte destinationer.

”Det er blevet hurtigere og nemmere at skifte fly i Københavns Lufthavn, og
stigningen i transfertrafikken er et klart udtryk for, at vores samarbejde med
SAS om at forbedre vores transferprodukt har båret frugt,” siger Carsten
Nørland, Salgsdirektør, Københavns Lufthavn.

Også den massive vækst på den danske indenrigstrafik fortsatte i marts med en
stigning på 34,7 procent. Det er ikke mindst indenrigsruterne til Aalborg,
Rønne og Karup, der -sammen med den spanske storbydestination Barcelona -
tegner sig for den største stigning i marts. År til dato er det samlede
passagerantal steget med 11,4 procent i forhold til sidste år.
 
Flotte tall, men det må også bli sett i lys av mars 2009 som var en katastrofal måned med -15,6%. (-280.453 pax). Da var også utenriks ned -17,3% og transfer ned -14,9%

Med disse tallene for mars er Kastrup 79.894 pax (utland) unna toppen i mars 2008.
Totalt sett skiller bare 20.000 reisende fra mars 2008. Innland gir et kraftig boost i trafikken.

Gratulerer med flotte tall:DEN
 
Uanset hvordan man læser tallene, så er det fantastiske tal for CPH, og viser også at det for alvor er her det "sner" for tiden.

Hatten af for ledelsen på CPH, som virkeligt har formået at løfte lufthavnen med fornuftige tiltag.
 
Dette er super flotte tal fra CPH uanset hvordan man vender og drejer det!!!

Ja marts 2009 var en ekstrem dårlig måned for CPH, hvor der stadig var kraftige eftervirkninger efter Sterling konkurs og meget negative påvirkninger af finanskrisen.

Uanset er det flot at man allerede nu mere eller mindre har "vundet" det tabte tilbage og er på niveau med marts 2008. Min forventning er at den flotte vækst fortsætter ind i april, maj og juni omend med mindre styrke, da sammenligningsmånederne bliver bedre og bedre jo længere hen på året vi kommer.
 
Back
Top