Hvis en tar en titt på de ti største destinasjonene for OSL og første kvartal i år dukker det opp en del interessante ting (trendene har forsterket seg i løpet av kvartalet):
1. Gjennomsnittlig økning for de 10 største destinasjonene +3,9%
2. Gjennomsnittlig økning for de 10 største destinasjonene minus Kastrup +4,7%
3. Eneste med nedgang i antall passasjerer er Kastrup, og det med -4,4%
4. Økning for alle destinasjoner er +6,0%
5. Åtte av ti av de 10 største destinasjonene fra OSL taper markedsandeler - bare Trømsø og ikke minst Amsterdam-Schiphol øker sine andeler (+11,1%).
6. Amsterdam-Schiphols betydning som destinasjon for lokale rundt OSL er økende, jeg vil nesten si sterkt økende (KLM har direkteruter fra TRD, BGO, SVG, KRS og TRF til AMS) - og mye av dette er feed til KLMs hub.
6. København-Kastrups betydning som SAS-hub for lokale rundt OSL er avtagende.
Disse tallene bekrefter da noe:
- Mindre transfer på OSL - folk foretrekker å fly direkte og SVG, BGO og TRD har fått flere og bedre direktetilbud til utenlandsdestinasjoner.
- SAS spiller en stadig mindre rolle på OSL, mens Norwegian har etter hvert en desto større rolle å fylle og delvis gjør det.