Skandinaviske trafiktall for mars 2010

Re: Skandinaviske trafiktal for Marts 2010

Ser utifra statistikken at BLL har passert Mars 2008, men at det fremdeles mangler noen tusen på å slå Jan-Mar 2008.
 
Så er trafiktallene for de sidste to provinslufthavne i DK med trafik til CPH klar.

Karup Lufthavn viser også for marts meget stor fremgang med en stigning på 72,7% til 27.042 pax. I alt en stigning på 11.383 pax.

Op imod 40 % flere med indenrigsflyene

Bornholm Lufthavn viser også flotte tal med en stigning på 55,4% til 21.310 pax. Svarende til en stigning på 7.601 pax.

Flere folk med flyet


Dette betyder at der på dansk indenrigsflyvning mellem provinsen og København for marts 2010 har fløjet 57.331 flere passagerer sammenligning med marts 2009. Dette er en stigning på 40% hvilket er ganske imponerende - også med tanke på at indenrigstrafikken tilbage i marts 2009 rent faktisk også oplevede vækst.
 
Ingen tvil om at DY effekten har nådd Danmark også!

Hvor det dog er værd at notere at der også er flot vækst for de lufthavne hvor DY ikke opererer fra - men generelt har deres indtog på dansk inderigs været med at presse priserne i hele markedet, hvilket tydeligt kan ses på passagerstigningerne.
 
Meget pene tall også for SVG :

Tilsammen 826.270 passasjerer reiste med fly til og fra Sola i de tre første månedene i år. Det tilsvarer en økning i passasjermengden på 3,5 prosent i forhold til i fjor.

Antallet reisende er nesten likt med rekordtallane for samme periode i toppåret for to år siden Det betyr at nedgangen innne flytrafikken som skyldes den internasjonale finanskrisen, synes over i Rogaland.

Veksten på Stavanger løufthavn er for tiden størst for flygingene til og fra utlandet. 232.532 passasjerer tilsvarer en oppgang på hele 11,8 prosent i forhold til det siste året.

http://www.aftenbladet.no/lokalt/so...vokser_paa_Sola_-_naermer_seg_rekordtall.html
 
Bra tall fra for Osl med en vekst på 6.7 prosent i mars 2010. Påsken slår noe ut på tallene.


Tilsammen 1.574.307 passasjerer reiste over Oslo lufthavn Gardermoen i mars 2010. Det var 98.931 eller 6,7 prosent flere enn samme måned året før.

Norsk innenriks økte 2,8 prosent og utenlandstrafikken med 10,7 prosent.

Flyene er også fullere, noe som er svært gledelig!

Marstallene viser at det var 91passasjerer per fly, noe som er åtte flere enn i mars 2009. Det betyr at flyselskapene fyller flyene bedre enn for ett år siden . For målt i antall flybevegelser var det en nedgang på 4,4 prosent på norsk innenrik og 1.1 prosent i utenlandstrafikken.


http://boarding.no/art.asp?id=41080
 
Passagerarna på ARN blev 3,9 procent fler förra månaden. Totalt var vi 1 424 246 resenärer som trängdes på flygplatsen under mars. Värt att notera är att inrikesflyget just nu växer mest (ca 6 procent).
 
Tall fra Stockholm-Arlanda for mars 2010:

1 424 246 passasjerer, som tilsvarer en økning på 4%. Antall utenrikspassasjerer var 1 020 211 denne måneden og dette var et pluss på 3% fra samme måned i fjor. Dermed var det innenrikstrafikken som hadde den prosentvis største økningen på 6%.
 
Så mangler vi kun tallene for CPH - men kan allerede nu konkludere at tallene for CPH bliver de bedste blandt de tre store, da det allerede er lækket at væksten overstiger 10% for marts måned. Mit bud for CPH er en vækst på 14-15%.
 
Gledelig med nesten 11% økning i utenlandstrafikken på OSL! Veldig positivt at marstallene også er større enn de var for mars 2008.
 
Last edited:
Hvis en tar en titt på de ti største destinasjonene for OSL og første kvartal i år dukker det opp en del interessante ting (trendene har forsterket seg i løpet av kvartalet):

1. Gjennomsnittlig økning for de 10 største destinasjonene +3,9%
2. Gjennomsnittlig økning for de 10 største destinasjonene minus Kastrup +4,7%
3. Eneste med nedgang i antall passasjerer er Kastrup, og det med -4,4%
4. Økning for alle destinasjoner er +6,0%
5. Åtte av ti av de 10 største destinasjonene fra OSL taper markedsandeler - bare Trømsø og ikke minst Amsterdam-Schiphol øker sine andeler (+11,1%).
6. Amsterdam-Schiphols betydning som destinasjon for lokale rundt OSL er økende, jeg vil nesten si sterkt økende (KLM har direkteruter fra TRD, BGO, SVG, KRS og TRF til AMS) - og mye av dette er feed til KLMs hub.
6. København-Kastrups betydning som SAS-hub for lokale rundt OSL er avtagende.

Disse tallene bekrefter da noe:
- Mindre transfer på OSL - folk foretrekker å fly direkte og SVG, BGO og TRD har fått flere og bedre direktetilbud til utenlandsdestinasjoner.
- SAS spiller en stadig mindre rolle på OSL, mens Norwegian har etter hvert en desto større rolle å fylle og delvis gjør det.
 
Tall fra Stockholm-Arlanda for mars 2010:

1 424 246 passasjerer, som tilsvarer en økning på 4%. Antall utenrikspassasjerer var 1 020 211 denne måneden og dette var et pluss på 3% fra samme måned i fjor. Dermed var det innenrikstrafikken som hadde den prosentvis største økningen på 6%.

Det ekar här inne :biggrin

Undrar jag hur stor växten blir i år för ARN. 5 procent kanske?
 
Hvis en tar en titt på de ti største destinasjonene for OSL og første kvartal i år dukker det opp en del interessante ting (trendene har forsterket seg i løpet av kvartalet):

1. Gjennomsnittlig økning for de 10 største destinasjonene +3,9%
2. Gjennomsnittlig økning for de 10 største destinasjonene minus Kastrup +4,7%
3. Eneste med nedgang i antall passasjerer er Kastrup, og det med -4,4%
4. Økning for alle destinasjoner er +6,0%
5. Åtte av ti av de 10 største destinasjonene fra OSL taper markedsandeler - bare Trømsø og ikke minst Amsterdam-Schiphol øker sine andeler (+11,1%).
6. Amsterdam-Schiphols betydning som destinasjon for lokale rundt OSL er økende, jeg vil nesten si sterkt økende (KLM har direkteruter fra TRD, BGO, SVG, KRS og TRF til AMS) - og mye av dette er feed til KLMs hub.
6. København-Kastrups betydning som SAS-hub for lokale rundt OSL er avtagende.

Disse tallene bekrefter da noe:
- Mindre transfer på OSL - folk foretrekker å fly direkte og SVG, BGO og TRD har fått flere og bedre direktetilbud til utenlandsdestinasjoner.
- SAS spiller en stadig mindre rolle på OSL, mens Norwegian har etter hvert en desto større rolle å fylle og delvis gjør det.

Ser du har formået at finde alle de negative ting omkring CPH - jeg er spændt på om du også kan finde en nagativ vinkel når CPH i næste uge fremlægger flotte tal for marts måned? ;)
 
Ser du har formået at finde alle de negative ting omkring CPH - jeg er spændt på om du også kan finde en nagativ vinkel når CPH i næste uge fremlægger flotte tal for marts måned? ;)

Det kan jeg gjøre allerede nå: "Mye av veksten på CPH denne måned står Norwegian bak" :)
 
Det kan jeg gjøre allerede nå: "Mye av veksten på CPH denne måned står Norwegian bak" :)

Er det ud fra devisen at når Norwegian skaber vækst på OSL er det godt, men når det er på CPH er det skidt?

Ellers tror jeg også du vil erfare at når vi snakker marts måned er det mange selskaber som har bidraget til væksten på CPH - Cimber, Transavia (der flyver med bedre belægning i år end sammenlignet med sidste år), Easyjet og sågar SAS som jo også ser ud til at have vækst ud af CPH...
 
Last edited:
Att det var en del passagerare på ARN kan jag skriva under på efter mina besök både på T4 och T5.
 
Back
Top