Skandinaviske trafiktal januar 2016

Fordi trafikstyrelsen ikke lenger rapporterer pr flyplass og flyselskap, men kun pr land:)

Derfor er det kun mulig å gi 100% korrekte tall der det er snakk om få selskap og desinasjoner innen samme land. Til Qatar, Dubai, Kina, Singapore, Japan og et par andre er det derfor meget enkelt å finne de korrekte tallene. Til USA er det vanskelig med mange ruter og opp til tre ulike selskap.

Som et videre eksempel på SAS IC, jeg presiserer som eksempel.

USA hadde som eksempel i januar 58.936 pax fordelt på DY og SK. (Ikke medregnet San Juan)
Ut fra trafikkprogrammet skal dette gi en kapasitet pr selskap på ca
52.622 seter hos SAS og 28.546 seter hos DY.
Totalt antall tilgjengelige seter SK og DY 81.208

Går vi som et eksempel ut fra beleggsprosenten du selv viste til for DY på CPH i Desember, gir dette ca følgende tall:
26.262 pax i januar med DY (92% belegg)
32.674 pax SAS i januar (62% belegg)

38% transfer
62% lokal

Problemet er at det blir for mange ukjente variabler til at jeg synes det er riktig å fremlegge tallene som for eksempel til og fra USA . Alt av data ligger på trafikstyrelsen.dk, men med de ukjente variablene tatt i betraktning, synes jeg ikke dette er et grunnlag for en god diskusjon.
I motsetning til Kina og Japan, ligger det her estimater til grunn for beregningen. De er altså ikke 100% sikre som tallene for Japan og Kina.

Det som uansett kan nevnes er at kapasiteten til USA steg med ca 9.000 seter i januar (DU & SK) Økningen til USA er for januar på 2.508 pax.

Hvad med SFO, ORD, EWR, PEK, og IAD, dem synes jeg ikke du har rapporteret? Der er mig bekendt kun SAS som flyver :)

Hvad med SFO, ORD, EWR, PEK, og IAD, dem synes jeg ikke du har rapporteret? Der er mig bekendt kun SAS som flyver :)

Som jeg skrev der du har quotet, rapporteres det kun i utgangspunktet på land og ikke flyplass.

Ut fra grafene på topp 10 flyplassrer er dette de beste ca tallene jeg får frem.

14.100 pax EWR
Kapasiteten SAS med daglig A330 og 6x 737 (88 seter)
Ca 21.044 seter
67% belegg

11.200 pax SFO
Kapasiteten SAS med daglig A340
Ca 15.190 seter
74% belegg

7.500 pax IAD
Kapasiteten SAS med 6x A330
Ca 14.100 seter
53% belegg

9.400 pax ORD
Kapasitet SAS med daglig A330
Ca 16.368 seter
57% belegg

Last edited:
Disse tal er hentet "eksklusivt" til Cockpitviews analyser af Ryanair i Kastrup :D

..."Til at underbygge denne påstand kan CPHtraveller.dk her eksklusivt præsentere de gennemsnitlige belægningsprocenter på en række af Ryanairs ruter ud af Københavns Lufthavn. Tallene er med udgangspunkt i det nuværende vinterprogram og derved perioden fra november 2015 til og med januar 2016":

Brussels: 70%
Køln: 75%
Milano: 79%
Rom: 82%
Stockholm: 58%

http://cphtraveller.dk/nyheder/ryanair-prasenterer-reduceret-vinterprogram-fra-kobenhavn

Disse tal er hentet "eksklusivt" til Cockpitviews analyser af Ryanair i Kastrup :D

..."Til at underbygge denne påstand kan CPHtraveller.dk her eksklusivt præsentere de gennemsnitlige belægningsprocenter på en række af Ryanairs ruter ud af Københavns Lufthavn. Tallene er med udgangspunkt i det nuværende vinterprogram og derved perioden fra november 2015 til og med januar 2016":

Brussels: 70%
Køln: 75%
Milano: 79%
Rom: 82%
Stockholm: 58%

http://cphtraveller.dk/nyheder/ryanair-prasenterer-reduceret-vinterprogram-fra-kobenhavn

Ja, tema og diskusjoner her inne har en tendens til å bli snappet opp av cphtraveller og check-in, så Janus og PP følger nok fortsatt godt med her inne:p

Det er vi nok begge enige om. Poenget er jo i hvilken grad økningen i passasjerer er berekraftig. Slik det ser ut til nå, har jo selskapene respondert med priser de på lang sikt ikke kan basere sin drift på. Ser man på både Norwegian, Vueling, Easyjet og Ryanair, så har de alle svart med priser for å beholde sine markedsandeler. Dersom deres forutsettning for å holde på volumet har vært å dumpe prisene, kommer det tilbakevendene spørsmålet om veksten vil forbli, eller forsvinne med pris og kapasitet. SAS som ikke svarte med å senke prisene, mistet jo over en halv million pax i 2015 på CPH.

Således er jo effekten av trafikkveksten og konsekvensene større enn bare for Ryanair sin tilvekst i kapasitet. Når det samtidig går langt i å bekreftes at dette også er rellatert til endringene i salgs og markedsapparetet til CPH, så tror jeg effekten av blandt annet Ryanair smeller mye hardere enn fasaden skulle tilsi.

Det er etter min mening meget interessant, med tanke på hva Skandinavia har i vente med Ryanair.

Har du læst dette nyhedsmedie? Citat: Dette bekræfter desuden hypotesen om at et selskab som Ryanair i stor grad tiltrække nye passagerer frem for at kanibalisere på eksisterende ruter og flyselskaber.

http://cphtraveller.dk/nyheder/cph-udbygger-sin-position-som-den-storste-lufthavn-i-norden

Det står så der, ja, men er det sant? Når antallet seter øker mer enn antallet passasjerer, så er det jo mye som tyder på det IKKE stemmer.

I tillegg til at SAS misten en halv million pax på CPH i 2015. Det er vanskelig å mene noe annet enn at FR tar pax og ikke bare tilfører nye pax. Jeg er redd SAS kommer til å miste enda flere i 2016 når FR får full effekt.

I tillegg til at SAS misten en halv million pax på CPH i 2015. Det er vanskelig å mene noe annet enn at FR tar pax og ikke bare tilfører nye pax. Jeg er redd SAS kommer til å miste enda flere i 2016 når FR får full effekt.

Dette er selvfølgelig spekulation, men som lufthavnens største kunde og den med klart flest transfer-passagerer, så tænker jeg, at en hel del af tabet skyldes pris-omlægningen i første halvår af 2015, hvor CPHs transfertal i nogle måneder lå nede med -25%. (Husk på, at en 1 passager i transfer tæller for 2 passagerer).

MEN, selvfølgelig har SAS tabt passagerer til Ryanair og SELVFØLGELIG har Ryanairs nye ruter til en vis grad kannibaliseret på eksisterende ruter.

..og til Hickok: Som jeg tidligere har skrevet, så havde det været fuldstændig vildt, hvis markedet havde kunnet fylde hvert eneste ekstra sæde, som Ryanair har tilført. Der er vist ingen som i deres vildeste fantasi havde regnet med, at 2 mio. nye Ryanair-sæder ville fremtrylle 2 mio. ekstra passagerer, som ellers ALDRIG ville have taget på tur til/fra CPH.

Ryanair er stadig i en opstartsfase og vi må se, om de kan fastholde momentum. Det er jo interessant at se, at de -indtil videre- har valgt IKKE at ekspandere i vinteren 16/17, men i stedet fastholder nogenlunde samme kapacitet som i år. Det er jo lidt andre toner, end de, Ryanair tidligere har sunget. Sammenholdt med de passagertal, som cphtraveller.dk har fremlagt, kører det ikke helt så godt for irlænderne, som de prøver at fremstille det, selvom deres PR-maskine kører som smurt ;)

Dette er selvfølgelig spekulation, men som lufthavnens største kunde og den med klart flest transfer-passagerer, så tænker jeg, at en hel del af tabet skyldes pris-omlægningen i første halvår af 2015, hvor CPHs transfertal i nogle måneder lå nede med -25%. (Husk på, at en 1 passager i transfer tæller for 2 passagerer).

MEN, selvfølgelig har SAS tabt passagerer til Ryanair og SELVFØLGELIG har Ryanairs nye ruter til en vis grad kannibaliseret på eksisterende ruter.

..og til Hickok: Som jeg tidligere har skrevet, så havde det været fuldstændig vildt, hvis markedet havde kunnet fylde hvert eneste ekstra sæde, som Ryanair har tilført. Der er vist ingen som i deres vildeste fantasi havde regnet med, at 2 mio. nye Ryanair-sæder ville fremtrylle 2 mio. ekstra passagerer, som ellers ALDRIG ville have taget på tur til/fra CPH.

Ryanair er stadig i en opstartsfase og vi må se, om de kan fastholde momentum. Det er jo interessant at se, at de -indtil videre- har valgt IKKE at ekspandere i vinteren 16/17, men i stedet fastholder nogenlunde samme kapacitet som i år. Det er jo lidt andre toner, end de, Ryanair tidligere har sunget. Sammenholdt med de passagertal, som cphtraveller.dk har fremlagt, kører det ikke helt så godt for irlænderne, som de prøver at fremstille det, selvom deres PR-maskine kører som smurt ;)

Dere glemmer en vesentlig del når det diskuteres konsevensene av Ryanair sin etablering. Her er jo nedgangen til SAS med over en halv million reisende et godt eksempel.

Det er jo helt tydelig at eksisterende aktører ønsker å forsvare sine markedsandeler. Det Gjøres jo nå primært på to måter ved å øke frekvens og/eller gjennom justering av pris. Ser man på prisene som nå er fra CPH, er det jo fantastisk å være reisende, men neppe så fantastisk å være flyselskap.

Det betyr jo at effekten av Ryanair er mye bredere enn trafikkveksten til Ryanair på rutene de opererer. Når for eksempel Easyjet har svart med å dummpe prisene, så er jo dette et eksempel på at de ikke ville fylt like mange seter som tidligere dersom de hadde fulgt tidligere prisstrategi. Med andre ord for å kompensere for lavere etterspørsel, må eksisterende aktører senke prisene betraktelig for å sikre sine markedsandeler og dermed stimulere til en større trafikk på destinasjonene. Slik prisene er nå er det helt åpenbart på et nivå der selskapene ikke tjener penger. Således kan man jo stille spørsmålstegn ved om markedsandelene som forsvares av konkurrentene gjennom dumping av pris, vil være kortsiktig eller langsiktig vekst.
Altså, hadde ikke Easyjet dumpet prisene til under kost for å forsvare sine markedsandeler, ville da fortsatt like mange fløyet til London totalt sett?

Jeg mener at SAS sine tall bestemt bekrefter nettopp dette.
SAS har jo selv uttalt at de ikke blir med på prisdumpingen og at de motsatt har justert opp sine priser. Fra OSL og ARN har dette ikke ført til at færre reiser med SAS. Fra CPH, en massiv tilbakegang på over en halv million pax i et år der alle andre nettverkselskap i Europa vokser tildels kraftig fra sine hubs.
Med andre ord uten å dumpe prisene, mister SAS markedsandeler.
Det er jo åpenbart fordi det er høyere tilbud i markedet enn etterspørsel.

Spørsmålet er jo derfor om trafikken vil holde seg når selskapene justerer opp pris og reduserer kapasiteten.

Last edited:
Back