Fordi trafikstyrelsen ikke lenger rapporterer pr flyplass og flyselskap, men kun pr land
Derfor er det kun mulig å gi 100% korrekte tall der det er snakk om få selskap og desinasjoner innen samme land. Til Qatar, Dubai, Kina, Singapore, Japan og et par andre er det derfor meget enkelt å finne de korrekte tallene. Til USA er det vanskelig med mange ruter og opp til tre ulike selskap.
Som et videre eksempel på SAS IC, jeg presiserer som eksempel.
USA hadde som eksempel i januar 58.936 pax fordelt på DY og SK. (Ikke medregnet San Juan)
Ut fra trafikkprogrammet skal dette gi en kapasitet pr selskap på ca
52.622 seter hos SAS og 28.546 seter hos DY.
Totalt antall tilgjengelige seter SK og DY 81.208
Går vi som et eksempel ut fra beleggsprosenten du selv viste til for DY på CPH i Desember, gir dette ca følgende tall:
26.262 pax i januar med DY (92% belegg)
32.674 pax SAS i januar (62% belegg)
38% transfer
62% lokal
Problemet er at det blir for mange ukjente variabler til at jeg synes det er riktig å fremlegge tallene som for eksempel til og fra USA . Alt av data ligger på trafikstyrelsen.dk, men med de ukjente variablene tatt i betraktning, synes jeg ikke dette er et grunnlag for en god diskusjon.
I motsetning til Kina og Japan, ligger det her estimater til grunn for beregningen. De er altså ikke 100% sikre som tallene for Japan og Kina.
Det som uansett kan nevnes er at kapasiteten til USA steg med ca 9.000 seter i januar (DU & SK) Økningen til USA er for januar på 2.508 pax.
Hvad med SFO, ORD, EWR, PEK, og IAD, dem synes jeg ikke du har rapporteret? Der er mig bekendt kun SAS som flyver