Skandinaviske trafiktal for September 2013

Bll spotter

ScanFlyer Gold
Billund med en minimal tilbagegang i sep. på 0,1% der var stor stigning på udenrigs, mens der var et stort fald på chartersiden.
FR stopper på Krakow d. 5 nov tror der kun er tale om vinterlukning.

http://www.billund-airport.dk/om-lufthavnen/statistikker/2013/september#komm

De gode takter fortsætter i Aalborg med endnu en rekord for måneden, denne gang med en stigning på 12,7%
DY har endnu ikke lagt AAL-OSL til salg for sommeren 2014 nogen der ved om den fortsætter?
Det samme med ALC til både AAL og BLL

http://www.aal.dk/nyhed/historisk-rekord-og-600-nye-p-pladser-paa-vej/#.Ukq0eRCmWwA

I Århus forsætter nedgangen og bliver kun reddet af en kraftig stigning i Charter. Et minus på 2,5% blev resultatet i sep.

http://www.aar.dk/default.asp?id=624

Noe spesiell grunn til at innenrikstrafikken fra Aarhus faller så kraftig? Vist jeg husker riktig så har SAS øket antall avganger fra 5? til 8 daglige siden september i fjor. Det skulle vel gjøre at flere valgte å fly....

Noe spesiell grunn til at innenrikstrafikken fra Aarhus faller så kraftig? Vist jeg husker riktig så har SAS øket antall avganger fra 5? til 8 daglige siden september i fjor. Det skulle vel gjøre at flere valgte å fly....

Udenrigs bliver ved med at vokse både i BLL +7,8% og AAL +25% tror svaret ligger gemt der. Folk har vent lufthavnen ryggen.

Fra Aarhus sparer man vel ikke tid paa aa fly til Koebenhavn sammenlingnet med tog eller bil, saerlig siden flyplassen ligger et godt stykke utenfor Aarhus, og inntil nylig var vel veien ikke spesielt bra. CPH er vel eneste innenriksrute fra AAR det er vel mest transfertrafikk. I tillegg kan man ta toget direkte fra AAR til Kastrup. Jeg vet ikke hvordan det staar til med utenrikstrafikken, men AAR ligger vel litt i skvis fra baade BLL og AAL. jeg har venner som bor nord - Aarhus og de flyr gjerne fra AAL ved utenlandsreiser da det kun tar en times tid aa kjoere dit og denne flylassen som BLL har et bedre flytilbud ut av Danmark.

Re: Knaltall for Andenes i september

Haha dreamliner er kanskje litt optimistisk ja. Det skal derimot sies at alle gangene jeg har flydd denne ruta har det vært stappfullt, noe som også blir bekreftet av venner og bekjente.

Re: Knaltall for Andenes i september

(Med så få avganger så setter passasjerene pris på en 737 i stedet for Kanskje-liner)

Jeg trodde det kun var under første dag (oppstart av ruten) at de skulle fly -800; men jeg kan telle på én hånd hvor mange ganger jeg har sett en -300 på Andøya i sommer.

Arlanda har sluppet september-tallene:
1 898 415 passasjerer
+7,1 % = +125 440 passasjerer

Prognose for 2013 på ARN: 20,52 millioner passasjerer

OSL 10. oktober:

Også i september som helhet er det økning i trafikken. 2 124 305 passasjerer reiste over lufthavnen i løpet av måneden, en økning på 4,2 % sammenlignet med september i 2012. Antall flybevegelser økte med 3,1 %. Så langt i år har Oslo Lufthavn opplevd en økning på 4 % i forhold til 2012.

Veksten var størst på utenlandsruter, som økte med 5,1 % sammenlignet med i fjor. Innenlands er det 3 % flere reisende, men det har vært en betydelig reduksjon i chartertrafikken, som viser en nedgang på 12,1 % sammenlignet med 2012.

tre pax til på hver flight inn og ut av OSL så hadde OSL faktisk slått CPH i SEP. Ikke mye som skiller nå. Spørs om ikke oktober - med høstferien - blir måneden OSL passeres CPH (igjen)

tre pax til på hver flight inn og ut av OSL så hadde OSL faktisk slått CPH i SEP. Ikke mye som skiller nå. Spørs om ikke oktober - med høstferien - blir måneden OSL passeres CPH (igjen)

Norsk "lillebror-komplex".
Viktig å vise at man er størst! ;)

Også stor vekst på mange andre, norske flyplasser - om enn nokså forskjellig fra lufthavn til lufthavn. BGO, TOS og AES med over 10 % vekst fra sept '12.

Septemberstatistikken her.

Og hvis tendensen fra august holder seg (september-tallene til UK CAA slippes først neste uke) så er omtrent 90% av denne økningen til LGW.

Du må smøre deg med tålmodighet torer - er på tur med lett besetning uten de store databaser med, men hvis jeg ikke husker helt feil så lander OSL noen 10 000-ener under 23 millioner passasjerer for 2013.

Back