Skandinaviske trafiktal december 2015

Aarhus:

25.221 +5,5%

Indenrigs +1,5%
Udenrigs +14,6%
Charter -2,4%

http://aar.dk/passagertal?t=m&mid=130
-------------

Billund:

144.214 +0,1%

Indenrigs +26,1%
Udenrigs -2,3%
Charter +1,5%

http://www.bll.dk/om-lufthavnen/statistikker/2015

Aalborg:

101.316 +15,3%

Indenrigs +9,0%
Udenrigs +33,2%
Charter +20,2

Litt overrasket over at passasjerveksten skjer på alle flyplasser i Danmark. Skulle nesten tro at når utenriksflyvingene øker fra Alborg og Aarhus og Billund sin økning tidligere i år, så skulle man tro at CPH skulle miste passasjerer til disse flyplassene og dermed stagnere.

Dansker flyr tydligvis mer!
 
Arlanda hade i december 1 671 694 pax. En ökning med 4%.
Helår 2015: 23 153 888 pax, en ökning med 3,17%
 
Last edited:
Flyplassene i Namdalen, trafikk 2015

Begge disse to sakene ligger bak betalingsmur, men jeg legger med noen sitater fra de to artiklene i Namdalsavisa.

Vedrørende Namsos.

28.875 passasjerer benyttet Namsos lufthavn i 2015 – en nedgang på 2,8 prosent fra året før.

...

– Det er mange i vårt område som jobber offshore og bruker lufthavna til pendling. Og så er det generelle nedgangstider. Men regulariteten viser en positiv trend: i fjor gikk 96 prosent av trafikken til og fra Namsos som planlagt, sier Buvarp.

Vedrørende Rørvik

Hele 34.086 passasjerer har kommet til og reist fra Rørvik lufthavn i 2015. Det er ei økning på omtrent to prosent, og lufthavnsjefen er svært fornøyd med tallene.

...

Spesielt siste kvartal viste høye passasjertall med 9.275 passasjerer, og i desember hadde Rørvik lufthavn ei passasjerøkning på 13 prosent fra samme måned året før.
Det høye tallet fra desember viser at det ikke er bare jobb- reiser som er grunnen til de gode tallene.
– Jobbreisene holder tallene oppe hele året, men dette viser at det også er mange som reiser i forbindelse med ferie.


Begge flyplassene er avhengig av jobbreisende, mens det virker som RVK også har endel fritidsreisende. Noe som ikke er så overraskende, da det er relativt enkelt og rimelige å komme seg fra Trondheim til Namsos med buss, alternativt buss og tog (+ 4 timer).


Mens det er et større hopprenn å komme seg til RVK, da må man ta hurtigbåten videre fra Namsos og legge til 1,5 timer til, såfremt båten går..
 
CPH:

1.933.486 +12,5%
Indenrigs: +10,2%
Europa: +12,3%
Interkont: +15,2%
Transfer: +8,1%

Tal for hele året:

26.610.332 +3,8%
Indenrigs: -2,9%
Europa: +4,4%
Interkont: +3,6%
Transfer: -5,6%

"Københavns Lufthavn har i mange år arbejdet for at øge antallet af rejsende til Danmark, og syv ud af 10 af de nye rejsende i 2015 var også netop turister og forretningsrejsende, der besøger Danmark."

...så 2/3 af årets vækst på 1 million passagerer kommer fra tilrejsende passagerer.

https://www.cph.dk/om-cph/presse/nyheder/cph-1-million-flere-rejsende-i-kobenhavns-lufthavn-i-2015/

Udviklingen i indenrigs og transfer har været positiv de sidste par måneder og forårets blodbad med store fald i begge passagergrupper er slut. I første halvår 2015 tabte CPH 50.000 indenrigspassagerer og 200.000 i transfer. Med de positive tendenser kan det forventes, at lufthavnen vil vinde en del af de tabte 250.000 passagerer tilbage i første halvår 2016.
 
Last edited:
CPH:

1.933.486 +12,5%
Indenrigs: +10,2%
Europa: +12,3%
Interkont: +15,2%
Transfer: +8,1%

Tal for hele året:

26.610.332 +3,8%
Indenrigs: -2,9%
Europa: +4,4%
Interkont: +3,6%
Transfer: -5,6%

"Københavns Lufthavn har i mange år arbejdet for at øge antallet af rejsende til Danmark, og syv ud af 10 af de nye rejsende i 2015 var også netop turister og forretningsrejsende, der besøger Danmark."

...så 2/3 af årets vækst på 1 million passagerer kommer fra tilrejsende passagerer.

https://www.cph.dk/om-cph/presse/nyheder/cph-1-million-flere-rejsende-i-kobenhavns-lufthavn-i-2015/

Udviklingen i indenrigs og transfer har været positiv de sidste par måneder og forårets blodbad med store fald i begge passagergrupper er slut. I første halvår 2015 tabte CPH 50.000 indenrigspassagerer og 200.000 i transfer. Med de positive tendenser kan det forventes, at lufthavnen vil vinde en del af de tabte 250.000 passagerer tilbage i første halvår 2016.

Dette er en helt utrolig vekst og det er nå ganske interessant å lese av rapporteringen mot innsatt kapasitet og effekten av Ryanair.

I følge CPH og Ryanair har selskapet i år satt inn rett under 900.000 seter på CPH (mars-desember). Videre sier Ryanair at de ligger på over 90% i snitt load på CPH. Det vil si ca 800.000 solgte seter dersom vi legger deres rapportering til grunn. Den totale veksten på Europa ruter var på 935.204pax. Det vil si at Ryanair står for mer eller mindre hele den netto økningen i antall europeiske pax fra CPH i perioden april-desember og/eller 85% av all veksten i europatrafikken for året som helhet.

Med tanke på hvordan Ryanair sine konkurrenter på Kastrup har møtt etableringen med lave priser og økt sin frekvens, så skal det bli meget interessant å følge utviklingen inn i 2016 hvor kapasiteten til Ryanair er mer enn fordoblet i forhold til forrige vår og sommer.

CPH har jo nå fordelen av å være priset meget gunstig fra flere viktige markeder, som følge av pris og kapasitetskrigen, noe som gir god stimulanse for innkommende trafikk. Spørsmålet er om de klarer å beholde veksten når selskapene så smått begynner å justere sine programmer som følge av konkurransen og både pris og kapasitet justeres.
Lav pris gir kortsiktig vekst og lett tjente innkommende pax, men det gir også en tilsvarende stor fallhøyde når kapasiteten og prisene justeres opp. Da blir interessant å se hvordan CPH fremover skal sikre nettopp dette!
 
Last edited:
Cockpitview CPH kommer nok snart med en oversigt over markedsandele i 2015. Det bliver interessant at se, hvor langt eksisterende aktører i lufthavnen er gået for at forsvare sin position.

På europæisk plan skal CPH til at "kæmpe" mod et par tyrkiske lufthavne, hvis de vil avancere højere op på Top 20. CPH ser ud til at være 16. størst i 2015, mens Oslo er 18. og ARN 21.-22.
 
Last edited:
Cockpitview CPH kommer nok snart med en oversigt over markedsandele i 2015. Det bliver interessant at se, hvor langt eksisterende aktører i lufthavnen er gået for at forsvare sin position.

Det blir svært spennende å se, ikke minst for å se om Ryanair snakker sant:-)

Nå har jo CPH gjennom året gjort en rekke tiltak for å sikre at det ikke lenger er mulig å beregne belegg og kapasitet pr selskap, ved blandt annet å ikke offentligjøre regularitetsrapporter pr selskap og stenge for søkemulighetene i statistikk systemet til trafikstyrelsen. Etter sigende fordi hverken flyplass eller flyselskapene ønsker at dette skal være tilgjengelig for almenheten.

Således vil jo markedsandels rapporten som du skriver, være eneste fasitsvaret på pax pr selskap utover hva selskapene selv rapporterer til pressen.

Men det er noe i disse tallene som murrer veldig. CPH rapporterer jo nå Grønnland som Intercont og Færøyene som Europa trafikk. Ser man på tallene CPH presenterte for innenriks i 2014 for hele året, så er tallet 1.946.790 pax. I rapporten i her står det at det i 2014 var 1.661.864 pax
Altså det "mangler" 285.000pax som nå er flyttet over til vekst for Europa trafikk og Intercont.
Sagt på en annen måte, de repreenterer ingen netto vekst i utenriks pax.
Det betyr jo da, om jeg har forstått det riktig at CPH ikke har en utenlandsvekst på 1,03 mill pax som de skriver, men på 745.000pax. Dersom det FR rapporterer til som solgte seter fra CPH med 800.000 seter, så vil jo det si at sannheten er en ganske annen enn hva som blir fremstilt.

Om dette er sant, så har jo FR sin etablering tatt hele veksten pluss allerede eksisterende trafikk!?

Korriger meg gjerne!
 
Last edited:
Jo, væksten på 1 million i 2015 er rigtig.

2014 original:
Udenrigs: 23.680.303
Total: 23.680.303

2014 revideret:
Europa: 21.296.843
Interkont: 2.668.386
Total: 23.965.229

2014-tallene er altså opjusteret med passagererne fra Grønland og Færøerne. (+284.926)

Du er hermed korrigeret :)
 
ThomasB, måske lidt off topic, men er der nogle tal på, hvad der går uden om CPH fra jyske lufthavne, også videre ud i verden?

KL/LH feeder til deres hubs fra AAL/BLL og det samme gør AF fra BLL.
Især har KL været fremme i skoene på Jylland, og deres pax skal vel
ikke bare ned og se på tulipaner??

Der skal måske en ny tråd til, men det sørger mods for i givet fald!

Viv
 
ThomasB, måske lidt off topic, men er der nogle tal på, hvad der går uden om CPH fra jyske lufthavne, også videre ud i verden?

KL/LH feeder til deres hubs fra AAL/BLL og det samme gør AF fra BLL.
Især har KL været fremme i skoene på Jylland, og deres pax skal vel
ikke bare ned og se på tulipaner??

Der skal måske en ny tråd til, men det sørger mods for i givet fald!

Viv

Ja, det er der, men den jyske trafik er svær at opgøre, da vi jo ikke ved, om de rejsende stadig ville have gennemført eller droppet rejsen, hvis de var "tvunget" til at rejse via CPH.


Groft sagt kan du jo sige, at al udenrigstrafik fra AAL, BLL og AAR går uden om CPH og videre ud i verden. 3-4 millioner passagerer i alt. Men det er et urealistisk scenarie at opstille.
 
Jo, væksten på 1 million i 2015 er rigtig.

2014 original:
Udenrigs: 23.680.303
Total: 23.680.303

2014 revideret:
Europa: 21.296.843
Interkont: 2.668.386
Total: 23.965.229

2014-tallene er altså opjusteret med passagererne fra Grønland og Færøerne. (+284.926)

Du er hermed korrigeret :)

Ja, da gir det litt mer mening:-)
 
Last edited:
Har du tal for december isoleret? OSL har stadig ikke opdateret sin hjemmeside, selvom årets passagertal har været kendt i flere dage. Jeg kunne selvfølgelig regne det ud selv, men synes generelt at OSL og ARN har meget at lære af CPH med hensyn til publicering af statistik.

Korrekt, det er enda ikke lagt ut for Desember isolert.

Enig, det burde være en viss forutsigbarhet i publikasjonene.
 
Avinor har det i sitt regneark og fordelingen er som følger for OSL
Innland: 774 724 passasjerer
Utland: 918 955 passasjerer
Totalt: 1 693 679 passasjerer

Den som leter finner
 
Avinor har det i sitt regneark og fordelingen er som følger for OSL
Innland: 774 724 passasjerer
Utland: 918 955 passasjerer
Totalt: 1 693 679 passasjerer

Den som leter finner

Tak. Det burde give en vækst i december på 1,7%.
 
"All time high!" for tredje året på rad for Årø. Har oppsummert året og fått litt mer utfyllende data fra Avinor og laget en oversikt over største ruter og hvilke land det ble flydd direkte til fra Molde lufthavn.
Alle bilder i saken er klikkbare om det skulle være av interesse.
http://www.molde-airport.com/?page_id=726
 
Avinor har det i sitt regneark og fordelingen er som følger for OSL
Innland: 774 724 passasjerer
Utland: 918 955 passasjerer
Totalt: 1 693 679 passasjerer

Den som leter finner

Jeg blir aldri klok på disse tallene. Er det sånn at en tur-retur-reise genererer to passasjerer i statistikkn og at jeg dermed gjennom desember regnes som seks på mine tre utflukter?
 
Jeg blir aldri klok på disse tallene. Er det sånn at en tur-retur-reise genererer to passasjerer i statistikkn og at jeg dermed gjennom desember regnes som seks på mine tre utflukter?
Hvis du reiser fra BGO til OSL er du en pax på BGO og en på OSL, begge som innland.
Reiser du reiser videre fra OSL til for eksempel CPH, så har du blitt til en utlandspax i tillegg på OSL. Altså er du nå registrert som en innland (fra BGO) og en utland (til CPH), totalt to passasjerer på OSL.
Reiser du fra BGO til OSL og så vender snuten hjem igjen, uavhengig av hvor lang tid oppholdet er på, så er du to passasjerer på BGO og to på OSL.
 
Last edited:
Back
Top