Skandinaviske trafiktal december 2015

EvakCPH

ScanFlyer Silver
Den 21. december gik passager nummer 26 million i år igennem Kastrup

Største jule-rejsedag i år var d. 18. december med over 85.000 rejsende. Årets mindste dag bliver d. 25. december med cirka 20.000 passagerer.
 
Idag (29/12) passerar ARN 23 miljoner passagerare. Så för hela året bör det väl bli ca 23,1 miljoner resenärer eller +3 procent.

http://mobil.dn.se/sthlm/nytt-rekord-slas-pa-arlanda/

Grattis til Arlanda!

"Genom att passera 23 miljoner befäster Arlanda ställningen som Skandinaviens snabbast växande flygplats, säger flygplatsdirektör Kjell-Åke Westin i pressmeddelandet."

Årets vækst er 2-3 pct. i alle tre hovedstadslufthavne, mener jeg, så ARN er virkelig ude i marginalerne her. Det kræver vist et målfoto :D
 
Det er vel definisjonsspørsmålet om ikke ARN allerede passerte 23 millioner årlige passasjerer den 31. oktober siden flyplassen kl. 24 31. oktober 2015 hadde hatt 23 002 105 passasjerer siste 12 måneder.

Også CPH hadde slik tilsvarende runding rundt 24. september da de passert 26 millioner passasjerer siste 12 måneder. 4-5 dager før CPH hadde OSL en halvrunding da de passerte 24,5 millioner passasjerer siste 12 måneder hvilket er midt mellom ARN og CPH.
 
Grattis til Arlanda!

"Genom att passera 23 miljoner befäster Arlanda ställningen som Skandinaviens snabbast växande flygplats, säger flygplatsdirektör Kjell-Åke Westin i pressmeddelandet."

Årets vækst er 2-3 pct. i alle tre hovedstadslufthavne, mener jeg, så ARN er virkelig ude i marginalerne her. Det kræver vist et målfoto :D

Det är PR i samma stil som att CPH måste påpeka att de minsann inte konkurrerar med ARN och OSL, utan med AMS, ZRH och BER men vi vet alla att det inte stämmer :)
 
Det är PR i samma stil som att CPH måste påpeka att de minsann inte konkurrerar med ARN och OSL, utan med AMS, ZRH och BER men vi vet alla att det inte stämmer :)

Det er også riktig. CPH sin styrke er også deres svakhet. Fordi de mangler innenrikstrafikk og selv er et lite land befolkningsmessig er de helt avhengig av å "stjele" trafikk fra andre steder, hub'er i Europa eller Skandinavia. De har lykkes så langt, men om vinden snur får de et stort problem. En internasjonal lovregulering om at all flytrafikk og transfer skal av miljøhensyn ta korteste vei kunne potensielt skapt store problemer for CPH. CPH er helt avhengig av å konkurrere med alle, men det er et usikkert byggverk.
 
Last edited:
Parametrene er vel altid elastiske. Hvor er LN-KGL's grafer, når de går imod OSL?
 
Last edited:
Paremetrene er vel altid elastiske. Hvor er LN-KGL's grafer, når de går imod OSL?

Kunne du redgjøre for hvilke parametere du mener går imor OSL?

Får året som helhet vil antallet passasjerer på OSL ha vokst med nesten 2%.
Tatt i betrakning at antall bevegelser vil være ned hele 15.000 for året som helhet, er jo det faktisk veksten ganske oppsiktsvekkende! I snitt en reduksjon på ca 20 rotasjoner inn og ut av OSL pr dag. Høyere priser og redusert kapasitet har gitt flere reisende. For 2014 har OSL kun vært stimulert av Emirates som tillagt ny kapasitet av betydning, samtidig som AB har forsvunnet.
Det er i sterk kontrast til CPH som har en imponerende tiltrekning på nye ruter og aktører. Et tilsig som i følge flyplassledelsen er selve forutsetningen for at CPH skal kunne fortsette å vokse. Inn mot 2016 med mer enn 50 konkrete økninger og nye ruter mot OSL sine 7.

CPH høster fortjent annerkjennelse for å lande nye selskap og ruter i et imponerende tempo. Få flyplasser kan vise til tilsvarende tempo i nye etableringer og kapasitetsøkning.
På en annen side, dersom ryktene rundt årsakene til avgangen i CPH sitt salgsapparat i høst stemmer, så er det på det rene at CPH allerede har en stor utfordring inn mot 2017. CPH er intet unntak for at eksplosiv kapasitetstilførsel også koster for eksisterende aktører.

For OSL sin del, så vil det tilkomme ca 2 millioner pax når Ryanair legger over trafikken til Gardermoen fra Rygge. Dessuten er det et flyselskap med betydelig nærvær i Vestfold som lenge har ønsket å flytte til OSL.
Transfer vil gi et boom i nye reisende som tidligere har valgt andre hubs utenfor Norge. Innkommende turisme stiger kraftig til Norge som følge av svakere kronekurs. Både SAS og Norwegian rapporterer om en markant økning for innkommrede reiser for 2016.
Samtidig er markedsarbeidet på OSL ikke til å kjenne igjen med flere grep og ressurspersoner jeg håper snart også blir gjort kjent for publikum.
Stikkordet er ny terminal og utvidet kapasitet fra 31MAR17. Da skal de levere!

Jeg er ganske sikker jefi99 på at 2 måneder med eksepsjonell vekst på CPH, hverken avskriver ARN eller OSL om å utfordre CPH som den største flyplassen i Norden i årene som kommer.
 
Last edited:
For OSL sin del, så vil det tilkomme ca 2 millioner pax når Ryanair legger over trafikken til Gardermoen fra Torp.

Du mener Rygge, regner jeg med...Ryanair har bare 10 ukentlige flighter på Torp iflg rutetabellen på torp.no ... det skulle bli sånn ca 80.000 pax i hver retning med brukbar loadfaktor.
 
Du mener Rygge, regner jeg med...Ryanair har bare 10 ukentlige flighter på Torp iflg rutetabellen på torp.no ... det skulle bli sånn ca 80.000 pax i hver retning med brukbar loadfaktor.

Du kan slenge på et par ekstra ukentlige avganger til ALC i sommersesongen.
 
Kunne du redgjøre for hvilke parametere du mener går imor OSL?
Jeg refererede til de månedlige grafer og statistik, som LN-KGL berigerede os med, da OSL's vækst var større end CPH's, og de løbende forudsigelser om hvornår OSL overhalede CPH.
De udeblev pludselig da CPH's vækst øgedes hurtigere end OSL's.
 
Det er også riktig. CPH sin styrke er også deres svakhet. Fordi de mangler innenrikstrafikk og selv er et lite land befolkningsmessig er de helt avhengig av å "stjele" trafikk fra andre steder, hub'er i Europa eller Skandinavia. De har lykkes så langt, men om vinden snur får de et stort problem. En internasjonal lovregulering om at all flytrafikk og transfer skal av miljøhensyn ta korteste vei kunne potensielt skapt store problemer for CPH. CPH er helt avhengig av å konkurrere med alle, men det er et usikkert byggverk.

Er det en spekulation eller er der konkret snak om et nyt EU regulativ?
 
Du mener Rygge, regner jeg med...Ryanair har bare 10 ukentlige flighter på Torp iflg rutetabellen på torp.no ... det skulle bli sånn ca 80.000 pax i hver retning med brukbar loadfaktor.

Jeg tror han hinter til Wizz.
 
Skal bli spennende å se hva forenklet transfer for utland til innland vil gjøre for Osl og trafikktallene.
 
Er det en spekulation eller er der konkret snak om et nyt EU regulativ?

Det var kun ment som et eksempel på hvordan en lov eller regulering kan endre forutsetningen for en flyplass fullstendig. Et konkret eksempel er jo den nye flyskatten og hva det kan bety for Rygge. Slik jeg ser det er CPH mer sårbar for lovendringer, endret konkurranse, salg/konkurs i SAS enn tilfellet er for ARN og OSL.
 
Back
Top