Skandinaviske trafiktal april 2016

EvakCPH

ScanFlyer Silver
Den danske provins-trio er altid hurtigt ude med månedstal. Det kunne de store godt lære lidt af ;)

Aarhus har for en gangs skyld en måned med fremgang:

35.178 passagerer i alt. Et plus på 13,8%

http://aar.dk/passagertal?t=m&mid=135

Aalborg kan også melde positivt ud:

118.056 passagerer i alt. Et plus på 5,6%

http://www.aal.dk/bagom-aal/om-os/passagertal/

Og Billund kan også være med på bølgen:

229.516 passagerer i alt. Et plus på 2,5%

http://www.bll.dk/om-lufthavnen/statistikker/2016

Indenrigstrafikken har haft en god måned på alle tre flypladser med fremgang på henholdsvis 7,4%, 13,6% og 14,9%.

Kastrup voksede derfor minimum med 11.000 passagerer på indenrigs i april. Forventeligt har Rønne og Karup også haft gode tal - DAT har virkelig taget god hånd om disse ruter. Sønderborg hører man ikke så meget til, så det er svært at vurdere, hvordan det går for de sorte fly dernede.
 
Jeg fandt en betalings-artikel om april måneds passagertal for Karup. Artiklen er låst, men de få ting, der afsløres, fortæller også rigeligt:

Ny passager-rekord i Karup Lufthavn

Antallet af passagerer i Karup Lufthavn steg med 23,5 procent i april

I de første fire måneder i år har DAT haft en passagerfremgang på henholdsvis 28, 24, 30 og 23,5 procent.

http://mja.dk/artikel/ny-passagerrekord-i-karup-lufthavn#

Så ja, DAT gør det rigtig godt i Karup :) :)
 
OSL: 2.018.428 +1,7%
Innenriks: 932.187 +3,3%
Utenriks: 1.084.133 +0,4%



Andre norske:
BGO: 473.071 -3,5% (Innland -2,8%, Utland -1,8%, Offshore -27,2%)
SVG: 339.108 -6,7% (Innland +1,6%, Utland -17,5%, Offshore -23,9%)
TRD: 353.471 +2,5% (Innland +2,9%, Utland +1,1%(

BOO: +5,4%
KRS: -1,1%
TOS: +5,4%
AES: -2,9%

Totalt Avinor: +0,2%
Totalt Norge: -0,8%

Utenom avinor flyplassene så kan kan det nevnes at RYG er ned -14,8% og TRF ned -13,8%
 
Last edited:

Europa, og litt IC, med lokaltrafikk ser ut som fortsetter og dra lasset her. Ser at transfer YTD bare er opp 2,8% så ikke der det øker. Den er ned i april, men for og eliminere en eventuell påskeeffekt, gir det mest mening og se på den YTD.

Ser forresten OSL melder om en ganske kraftig økning i transfer når man graver litt i tallene. Nå bruker riktignok OSL og CPH litte forskjellige tall i sine oversikter, slik at de absolutte tallene blir litt rare da f.eks CPH bare nevner "avgående" transferpassasjerer, mens det ser ut som OSL tar med "rubbel og bit", mens uansett så viser det en økning i innenrikstransfer på 12% og utenrikstransfer på 15% for OSL sin del
 
Man kan godt se, at det nu er et år siden, at Ryanair startede i København. Europatrafikken vokser "kun" 7,3%, mens indenrigs, interkontinental og transfer (!) vokser mere :)

Og flybevægelserne er i mindre vækst end antallet af passagerer på alle tre segmenter, så det er jo glædeligt! :)

Interessant at indenrigs på OSL kan gå i plus, når det står så svagt til ude på lokal-flypladserne.

Set over de sidste par år har Arlanda udvist de konsekvent flotteste tal på de tre flypladser med pæne vækstrater uden alt for store udsving. For trafikplanlæggerne må Arlanda være den best "gennemskuelige" lufthavn at lægge program for, tænker jeg :) Efterspørgslen vokser i et fint stabilt tempo.
 
Man kan godt se, at det nu er et år siden, at Ryanair startede i København. Europatrafikken vokser "kun" 7,3%, mens indenrigs, interkontinental og transfer (!) vokser mere :)

Og flybevægelserne er i mindre vækst end antallet af passagerer på alle tre segmenter, så det er jo glædeligt! :)

Interessant at indenrigs på OSL kan gå i plus, når det står så svagt til ude på lokal-flypladserne.

Set over de sidste par år har Arlanda udvist de konsekvent flotteste tal på de tre flypladser med pæne vækstrater uden alt for store udsving. For trafikplanlæggerne må Arlanda være den best "gennemskuelige" lufthavn at lægge program for, tænker jeg :) Efterspørgslen vokser i et fint stabilt tempo.

Jo, men på de tre andre större flyplasser i Norge, SVG, BGO og TRD er det jo pluss på innenlands, selv om de to förste har nedgang totalt p.g.a. fallende utenriks og kraftig fall på off-shore.

Enig når det gjelder betraktningen om Arlanda, det er en stabil lufthavn. Det var vel vekst der da OSL gikk forbi. Utviklingen blir spennende fremover.
 
Jo, men på de tre andre större flyplasser i Norge, SVG, BGO og TRD er det jo pluss på innenlands, selv om de to förste har nedgang totalt p.g.a. fallende utenriks og kraftig fall på off-shore.


Det er jo primært SVG, men også i stor grad BGO, som jo sliter pga nedturen i oljen. OSL og TRD har jo langt mer diversifisert økonomi så det går langt bedre. I tillegg så har jo bortfall av endel utenrikskapasitet fra de flyplassene bidratt til økt transfer via OSL
 
Back
Top