Skandinaviske trafikktall september 2017

OSL melder om følgende for september:

Innland; 1 063 834 pax, +0%
Utland; 1 439 955 pax, +8%
 
ARN YTD: 20 314 099, +9,1%

Tveksamt om ARN passerar 27 miljoner passagerare under 2017. Med tre månader kvar ser det ut att hamna strax under.
 
Bergen lufthavn og Oslo lufthavn har hatt en passasjerøkning på henholdsvis 4,4 prosent og 4,6 prosent i september sammenlignet med fjoråret. I Stavanger og Trondheim er det en nedgang på 1,1 prosent og 0,7 prosent, opplyser Avinor.

https://www.ba.no/bergen/oslo/samferdsel/okning-i-flytrafikken-i-september/s/5-8-668230

Negative trenden fortsetter på SVG. Ikke gale for BGO ettersom de har mistet et daglig fly til LHR samt at DY har kuttet morgenflighten til CPH, sammenlignet med september i fjor
 
Last edited:
Nedgang for CPH i september. Fallet på innenriks drar den i minus, da økningen utenriks er marginal

Totalt: 2.672.710 (-0.1%)
Innenriks: 152.160 (-7.3%)
Utenriks: 2.520.550 (+0.4%)
 
Nedgang for CPH i september. Fallet på innenriks drar den i minus, da økningen utenriks er marginal

Totalt: 2.672.710 (-0.1%)
Innenriks: 152.160 (-7.3%)
Utenriks: 2.520.550 (+0.4%)

Och den så viktiga transfertrafiken fortsätter att minska med ca 10 procent i september. Som skandinaviens främsta hub är det mindre bra.
 
Siden analyser ble etterlyst for passasjertallene til de tre store i Skandinavia, har jeg oppdaterte regnearkene mine til dagens nivå siden jeg har hatt noe tid til overs på mandag fordi det var Columbus-dag her i Chile. Her er et lite grafisk oversiktsbilde av hva som har vært forholdet mellom de tre fra år 2000 og frem til i dag.

Scan3_2017-09.jpg

Siden dere klar over tallene til de tre vil jeg konsentrere meg om spesielle hendelser, trender og også en spådom om årstallene for de tre.

jikswoboB nevnte dette med nedgangen av transfer på CPH. Tallene viser at transferen utgjør nå mindre enn 20% på siste 12 måneder - nedgang fra 21,5% for et år siden til 19,9% nå. I passasjertall er dette en nedgang 303 500 siste 12 måneder, men mer bekymring blir det for CPH er det at 301 000 av denne nedgangen skjedde i 2017.

Derfor er det kanskje på tide å se på faktisk vekst i antall passasjerer i for de tre januar - september 2017
ARN +1 404 894
CPH +222 182
OSL +1 165 952
Bråstoppen i veksten på CPH blir med september-tallet bekreftet

Da får ta for oss 12 måneders rullerende passasjertall for de tre
ARN 26 393 559 passasjerer (passerte 26 millioner i juli 2017)
CPH 29 407 421 passasjerer (passerte 29 millioner i desember 2016)
OSL 27 196 765 passasjerer (passerte 27 millioner i august 2017)

Til slutt prognosen for 2017
ARN 26,95 millioner passasjerer (+2,24 millioner)
CPH 29,52 millioner passasjerer (+0,48 millioner)
OSL 27,65 millioner passasjerer (+1,86 millioner)

Nå får jeg ta natten mens mange av dere er i ferd med å starte dagen.
 
Ganske flot oversigt faktisk ! Når man kikker ud over årene, hvad skete der så med ARN fra 2001 til 2003 ? Ser ud som et gevaldigt nosedive på kort tid.
 
Ganske flot oversigt faktisk ! Når man kikker ud over årene, hvad skete der så med ARN fra 2001 til 2003 ? Ser ud som et gevaldigt nosedive på kort tid.

Bare gjetting herfra, men IT-boble og terror dro vel passasjertallene rett ned på den tiden...
 
Det som blir interessant fremover, er hvilken påvirkning flyavgiften får for svensk luftfart på kort sikt. Som skjedde i Norge, kombinert med konjunkturforandringer, ble det en markant reduksjon i oppgangen, og det er ikke ulogisk å forvente noe av det samme i Sverige. Lønnsnivået her er svakere enn hjemme i Norge og reisemarkedet er langt mer prissensitivt, så det blir spennende å se når de nye avgiftene kommer på plass.
 
Det som blir interessant fremover, er hvilken påvirkning flyavgiften får for svensk luftfart på kort sikt. Som skjedde i Norge, kombinert med konjunkturforandringer, ble det en markant reduksjon i oppgangen, og det er ikke ulogisk å forvente noe av det samme i Sverige. Lønnsnivået her er svakere enn hjemme i Norge og reisemarkedet er langt mer prissensitivt, så det blir spennende å se når de nye avgiftene kommer på plass.

Flyavgiften kommer ikke til å bli vedtatt i Sverige. Det er ikke noe flertall for den i Riksdagen. Det som har vært praksis før er nå endret til at opposisjonen kan "bryte ut" deler av budsjettet om de ikke liker det. Så nei, ingen flyavgift i Sverige.
 
Flyavgiften kommer ikke til å bli vedtatt i Sverige. Det er ikke noe flertall for den i Riksdagen. Det som har vært praksis før er nå endret til at opposisjonen kan "bryte ut" deler av budsjettet om de ikke liker det. Så nei, ingen flyavgift i Sverige.

Det er feil. Regjeringen har trukket andre skatteforslag for å blidgjøre opposisjonen og endret nivået på flyskatten, men den kommer 1.januar 2018, på hhv 60/250/400 kr, på nasjonale/internasjonale og interkontinentale reiser, og opposisjonen har varslet at de aksepterer opplegget fra regjeringen, med kompensasjoner til driftsunderskudd til regionale flyplasser planlagt fra staten for å erstatte fall i trafikk.

http://www.ystadsallehanda.se/sverige-varlden/regeringen-gar-vidare-med-flygskatt/
 
Back
Top