Hei
Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.
Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025
Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150krBetalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:
https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025
(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)
De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret
Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat
Arlanda viser en pen vekst;
Innland; 439 611 pax, +6%
Utland; 2 066 838 pax, +10%
OSL melder om følgende for september:
Innland; 1 063 834 pax, +0%
Utland; 1 439 955 pax, +8%
Arlanda viser en pen vekst;
Innland; 439 611 pax, +6%
Utland; 2 066 838 pax, +10%
Bergen lufthavn og Oslo lufthavn har hatt en passasjerøkning på henholdsvis 4,4 prosent og 4,6 prosent i september sammenlignet med fjoråret. I Stavanger og Trondheim er det en nedgang på 1,1 prosent og 0,7 prosent, opplyser Avinor.
Greit å ta med totalen også
2 414 390 (+6.8%)
Men tallene diner er også feil:
Innenriks: 507 841 (+1.7%)
Utenriks: 1 906 549 (+8.2%)
https://www.swedavia.se/contentassets/40c868cfca874b1e8fe5d20c22cbbc97/pax_201709.pdf
Merkelig. Lurer på hvorfor tallene sa noe annet på pdf'en i går?
Min gissning är att Swedavia missade att lägga upp senaste rapporten. Dina siffror är från augusti.
Nedgang for CPH i september. Fallet på innenriks drar den i minus, da økningen utenriks er marginal
Totalt: 2.672.710 (-0.1%)
Innenriks: 152.160 (-7.3%)
Utenriks: 2.520.550 (+0.4%)
https://www.ba.no/bergen/oslo/samferdsel/okning-i-flytrafikken-i-september/s/5-8-668230
Negative trenden fortsetter på SVG. Ikke gale for BGO ettersom de har mistet et daglig fly til LHR samt at DY har kuttet morgenflighten til CPH, sammenlignet med september i fjor

Ganske flot oversigt faktisk ! Når man kikker ud over årene, hvad skete der så med ARN fra 2001 til 2003 ? Ser ud som et gevaldigt nosedive på kort tid.
Det som blir interessant fremover, er hvilken påvirkning flyavgiften får for svensk luftfart på kort sikt. Som skjedde i Norge, kombinert med konjunkturforandringer, ble det en markant reduksjon i oppgangen, og det er ikke ulogisk å forvente noe av det samme i Sverige. Lønnsnivået her er svakere enn hjemme i Norge og reisemarkedet er langt mer prissensitivt, så det blir spennende å se når de nye avgiftene kommer på plass.
Flyavgiften kommer ikke til å bli vedtatt i Sverige. Det er ikke noe flertall for den i Riksdagen. Det som har vært praksis før er nå endret til at opposisjonen kan "bryte ut" deler av budsjettet om de ikke liker det. Så nei, ingen flyavgift i Sverige.
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.