Skandinaviske trafikktall juni

Cockpitview

ScanFlyer Gold
Swedavia har sluppet tallene, men foreløpig uten kommentarer fra Arlanda.
En økning på 1%. Noe av stagneringen kan nok skyldes at ARN i Juni ble innhentet av Juni tallene fra i fjor som hadde en tosifret prosentvis vekst.

Totalt reiste 2.225.069 pax gjennom flyplassen i Juni.
En nedgang på -3% på innenriks og +2% økning på utenriks.

Det er også gøy å se at GOT med trafikken fra City, nå teller nesten 600.000 pax i juni og en vekst på 20%.
 
Kastrup:

2.529.528 +0,3%

Indenrigs + Europa ligger nogenlunde stabilt, men de lange ruter falder 3,7%. Transfer falder "kun" 11,4% og er år til dato nu faldet 12,2%. Faldet var over 20% i april og maj.

Kastrup: "Transfer-mængden er stadig påvirket af SAS’ justeringer på transferproduktet."

Artiklens hovedtema er London-rutens store stigning i år. Det er første gang, at Kastrup baserer deres månedstal på en historie om en enkelt destination. Jeg tror desværre at dette må tolkes som et forsøg på at skjule, at de overordnede trafiktal er mindre positive.

Blødningen på Oslo/Stockholm-ruterne ser ud til at være stoppet. Oslo +0,4% og Sthlm -1,1%.

https://www.cph.dk/om-cph/presse/nyheder/trafiktal-juni-2015/
 
Last edited:
Swedavia har sluppet tallene, men foreløpig uten kommentarer fra Arlanda.
En økning på 1%. Noe av stagneringen kan nok skyldes at ARN i Juni ble innhentet av Juni tallene fra i fjor som hadde en tosifret prosentvis vekst.

Totalt reiste 2.225.069 pax gjennom flyplassen i Juni.
En nedgang på -3% på innenriks og +2% økning på utenriks.

Det er også gøy å se at GOT med trafikken fra City, nå teller nesten 600.000 pax i juni og en vekst på 20%.

Hvor finder man egentlig tal for Arlanda. Synes ikke det er særlig nemt at finde på Swedavias hjemmeside. Noget nemmere for OSL og CPH. I øvrigt irriterer det mig, at de runder tallet af. Findes et sted med mere detaljerede oplysninger?
 
Kastrup:

2.529.528 +0,3%

Indenrigs + Europa ligger nogenlunde stabilt, men de lange ruter falder 3,7%. Transfer falder "kun" 11,4% og er år til dato nu faldet 12,2%. Faldet var over 20% i april og maj.

Kastrup: "Transfer-mængden er stadig påvirket af SAS’ justeringer på transferproduktet."

Artiklens hovedtema er London-rutens store stigning i år. Det er første gang, at Kastrup baserer deres månedstal på en historie om en enkelt destination. Jeg tror desværre at dette må tolkes som et forsøg på at skjule, at de overordnede trafiktal er mindre positive.

Blødningen på Oslo/Stockholm-ruterne ser ud til at være stoppet. Oslo +0,4% og Sthlm -1,1%.

https://www.cph.dk/om-cph/presse/nyheder/trafiktal-juni-2015/

Dette betyr vel at Ryanair går av som vinner ved Kastrup i juni?
Med ca 50.000 reisende sett opp mot trafikken på Europa, tar de både veksten, samt spiser seg inn i eksisterende trafikk.

Over 90% load er svært imponerende!
 
Trafiktalen för OSL är klara: 2 433 510 pax, -0,2% i juni.
Inrikes: 1 051 166, -0,3%
Utrikes: 1 381 494, +-0%

ARN, CPH och OSL följer varandra mer eller mindre. Lite svagare för OSL i juni i och med utebliven ökning för utrikesflygets.
 
Nedgang i Sogn og Fjordane

Flytrafikken går ned i Sogn og Fjordane, også. Men Førde klarer seg bra:

http://www.nrk.no/sognogfjordane/flyplassane-har-mista-kvar-tiande-passasjer-1.12455177

Det mest komiske er ikke med, flyplassjefen i Sogndal som på radio prøver å forklare hvorfor Førde ikke har nedgang.

- Det kan jo vere, i forhold til flyplassdebattspørsmålet, at de kan ha mobilisert i Førde - nettopp for det å hegne om sin eigen flyplass. Men dette er berre gjetningar...

Noen som tar en flytur ekstra for å redde egen flyplass?:cool:
 
Re: Nedgang i Sogn og Fjordane

Flytrafikken går ned i Sogn og Fjordane, også. Men Førde klarer seg bra:

http://www.nrk.no/sognogfjordane/flyplassane-har-mista-kvar-tiande-passasjer-1.12455177

Det mest komiske er ikke med, flyplassjefen i Sogndal som på radio prøver å forklare hvorfor Førde ikke har nedgang.



Noen som tar en flytur ekstra for å redde egen flyplass?:cool:
Ja, for mellom to og tre tusen t/tr tenker eg nok at dei fleste tek både ein og to tura i sympati :D. Vil anta at Førde går bra fordi nedslagsfeltet er av dei største og at næringane er stabile...
 
Re: Nedgang i Sogn og Fjordane

Ja, det var jo også forklaringen fra de fleste - at det var mange offentlige ansatte og et mer variert næringsliv. Ganske enkelt.
 
Re: Nedgang i Sogn og Fjordane

Nå er det jo nedgang i hele Norge, så det skulle da bare mangle om nedgangen ikke gjaldt i Sogn og Fjordane også...
 
Back
Top