Skandinaviske trafikktall juni 2018

Såvidt i pluss for ARN i juni med 2.560.443 +0,7%

Innenriks: 416.216 -8,4%
Utenriks: 2.144.227 +2,7%


Nedgangen på innenriks er vel godt hjulpet av NextJet konkursen, men spørs om ikke den nye avgiften også bidrar på totalen
 
Såvidt i pluss for ARN i juni med 2.560.443 +0,7%

Innenriks: 416.216 -8,4%
Utenriks: 2.144.227 +2,7%


Nedgangen på innenriks er vel godt hjulpet av NextJet konkursen, men spørs om ikke den nye avgiften også bidrar på totalen

Nu gissar jag men Nextjet bidrar med kanske hälften av tappet i juni. Svårt att hitta siffror på hur många passagerare Nextjet genererade på ARN, men kan det röra sig om ca 20 000 pax/mån innan konkursen som nu får hitta andra transportmedel?
 
Nu gissar jag men Nextjet bidrar med kanske hälften av tappet i juni. Svårt att hitta siffror på hur många passagerare Nextjet genererade på ARN, men kan det röra sig om ca 20 000 pax/mån innan konkursen som nu får hitta andra transportmedel?

Ja, og nye operatoerer kom jo ikke igang med en gang. Noen ruter havel fortsatt ikke ny operatoer heller.
 
Ja, og nye operatoerer kom jo ikke igang med en gang. Noen ruter havel fortsatt ikke ny operatoer heller.

BRA har ju tagit över linjen till Jönköping men eftersom deras bas är BMA har linjen flyttat dit. Amapola börjar flyga till några av Nexjets tidigare destinationer i juli. Örnsköldsvik började SAS flyga till strax innan Nextjets konkurs. Resten står utan flyg fram till att trafikupphandlingen är gjord och det sker först i höst. Ungefär så ser läget ut.
 
For å ta alle detaljene fra CPH:

Innenriks: 148.340 +2,5%
Europa: 2.466.436 +5,3%
Interkontinentalt: 328.878 +14,9%
Totalt: 2.943.654 +6,1%
 
Så det betyr at det er 4 av 10 av Avinors lufthavner som gikk i plus.

Jeg har ikke de nøyaktige tallene, men passasjervekst er ikke det samme som å si at flyplassen går med overskudd. (Regner med at det er det du mener med "i plus(s)). Jeg tror både Vigra og Kjevik går sånn cirka i null, de som genererer overskudd er Galemoen, Sola, Flesland og Værnes. I tillegg til de to nevnte tror jeg Karmøy og Langnes også er rundt null, resten må kryssubsidieres.
 
Jeg har ikke de nøyaktige tallene, men passasjervekst er ikke det samme som å si at flyplassen går med overskudd. (Regner med at det er det du mener med "i plus(s)). Jeg tror både Vigra og Kjevik går sånn cirka i null, de som genererer overskudd er Galemoen, Sola, Flesland og Værnes. I tillegg til de to nevnte tror jeg Karmøy og Langnes også er rundt null, resten må kryssubsidieres.
Bodø har vel også gått i pluss de siste årene.
 
Back
Top