Såvidt i pluss for ARN i juni med 2.560.443 +0,7%
Innenriks: 416.216 -8,4%
Utenriks: 2.144.227 +2,7%
Nedgangen på innenriks er vel godt hjulpet av NextJet konkursen, men spørs om ikke den nye avgiften også bidrar på totalen
Nu gissar jag men Nextjet bidrar med kanske hälften av tappet i juni. Svårt att hitta siffror på hur många passagerare Nextjet genererade på ARN, men kan det röra sig om ca 20 000 pax/mån innan konkursen som nu får hitta andra transportmedel?
Ja, og nye operatoerer kom jo ikke igang med en gang. Noen ruter havel fortsatt ikke ny operatoer heller.
Så trege OSL er![]()
^^ Pene tall! Nå er det plutselig ARN som har stoppet opp og CPH er tilbake.
Av Avinors ti største lufthavner var det bare Oslo lufthavn (+2 prosent), Tromsø lufthavn (+1,3 prosent), Ålesund lufthavn (+ 2,1 prosent) og Kristiansand lufthavn (+ 1,8 prosent) som hadde passasjervekst i juni.
https://logjobb.no/nyheter/fly/mange-reisende-pa-avinors-lufthavner-i-juni/
Så det betyr at det er 4 av 10 av Avinors lufthavner som gikk i plus.
Bodø har vel også gått i pluss de siste årene.Jeg har ikke de nøyaktige tallene, men passasjervekst er ikke det samme som å si at flyplassen går med overskudd. (Regner med at det er det du mener med "i plus(s)). Jeg tror både Vigra og Kjevik går sånn cirka i null, de som genererer overskudd er Galemoen, Sola, Flesland og Værnes. I tillegg til de to nevnte tror jeg Karmøy og Langnes også er rundt null, resten må kryssubsidieres.
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.