Skandinaviske trafikktall juni 2018

Problemet med lokasjonen av Gardermoen er vel at de aller fleste som bor på Østlandet (Østfold, Follo, Vestfold, Grenland, Drammen, Asker, Bærum osv.) må gjennom en svært uberegnelig trakt som heter Oslo når de skal ut å fly.

Skal man fly en fredag etter jobb må man nesten reise ved lunsjtider kun for å ta høyde for forsinkelser i trafikken. I tillegg blir det jo stadig dyrere å reise igjennom Oslo.
Ikke rart Torp har gode tider.

OSL i seg selv er etter min mening en fantastisk flott flyplass. Spesielt etter utbyggingen.

Ja, Gardermoen er en fantastisk flott flyplass.
Men, er plassert på helt feil sted!!!!
 
Ja, Gardermoen er en fantastisk flott flyplass.

Men, er plassert på helt feil sted!!!!



Tull, den er plassert mer eller mindre rett. Hvor minst mulig plages av støy, samtidig som det er lett og raskt å komme seg dit
 
Tull, den er plassert mer eller mindre rett. Hvor minst mulig plages av støy, samtidig som det er lett og raskt å komme seg dit

Blir veldig off topic nå, men du er moderator så du får rydde om du vil :)

Synes du ikke det er et problem at det er enklere for personer i Østfold å bruke GOT, i stedet for OSL?
Og for alle som bor vest av Oslofjorden, å bruke Torp?

Tenk hvis vi ikke hadde hatt disse lekkasjene. Da hadde OSL vært større enn CPH i dag.

Problemet for alle som bor sør for Sinsenkrysset er trafikken igjennom Oslo.
I år er det 20 år siden Gardermoen åpnet. Hvor mye har befolkningen på Østlandet økt i denne tidsperioden, og hvor mye infrastruktur har blitt bygd for å lette trafikkstrømmen?

Vi hadde ikke hatt disse problemene dersom OSL lå mer sentralt på Østlandet. For eksempel Hurum..
 
Blir veldig off topic nå, men du er moderator så du får rydde om du vil :)



Synes du ikke det er et problem at det er enklere for personer i Østfold å bruke GOT, i stedet for OSL?

Og for alle som bor vest av Oslofjorden, å bruke Torp?



Tenk hvis vi ikke hadde hatt disse lekkasjene. Da hadde OSL vært større enn CPH i dag.



Problemet for alle som bor sør for Sinsenkrysset er trafikken igjennom Oslo.

I år er det 20 år siden Gardermoen åpnet. Hvor mye har befolkningen på Østlandet økt i denne tidsperioden, og hvor mye infrastruktur har blitt bygd for å lette trafikkstrømmen?



Vi hadde ikke hatt disse problemene dersom OSL lå mer sentralt på Østlandet. For eksempel Hurum..



Hadde flyplassen ligget på Hurum, ville trolig Gardermoen eksistert som en slags lavprisflyplass og tiltrukket seg befolkningen nord for Oslo så lekkasjen ville vært like stor. Hurum er jo også ganske usentralt

Østfoldingene lekkasje til GOT er vel også kanskje liten og ruteutvalget derfra er jo litt begrenset.

Sentralt er alltid relativt.... [emoji6]
 
Hadde flyplassen ligget på Hurum, ville trolig Gardermoen eksistert som en slags lavprisflyplass og tiltrukket seg befolkningen nord for Oslo så lekkasjen ville vært like stor.[emoji6]

Kanskje, men sannsynligvis i mye mindre grad enn i dag og fremover.

Hurum er jo også ganske usentralt
Østfoldingene lekkasje til GOT er vel også kanskje liten og ruteutvalget derfra er jo litt begrenset.

Sentralt er alltid relativt.... [emoji6]

Er det ikke da kjøttvekta som skal få bestemme hva som er sentralt? Vet du hvor mange som bor sør, kontra nord for Oslo? Hurum ville vært sentralt for ganske mange flere enn hva Gardermoen er i dag - og med betydelig mindre trafikale utfordringer.
 
Tror det er på tide å opprette en ny tråd om dette, moderatoren(e) får avgjøre.
Galemoen er og blir krøkkete plassert, både for folk og fly. (Dessuten har den ikke takterrasse med servering av kald øl.) Iom at hovedtyngden av de reisende enten bor eller skal til Oslo vest og utover er det som påpekt et problem å komme gjennom eller forbi Oslo. Infrastrukturutbygging er tilnærmet null, og selv nye planer legger ikke opp til kapasitsutvidelser. (Ref f.eks. ny E18)

Hurum hadde vært ideelt plassert mtp både støy og befolkningsgrunnlag, forutsatt broforbindelse over Oslofjorden og tilstrekkelig vei- og jernbaneutbygging. MEN, i de planene som forelå for Hurum ville det blitt en ganske liten og krøkkete utformet flyplass uten noen særlige utvidelsesmuligheter.
F.eks. var jernbanen planlagt kun med enkeltspor de siste 10 km frem til flyplassen.

Hobøl hadde vært det beste alternativet, der var det planlagt gjennomgående motorvei til Oslo og Østfold med broforbindelse over Oslofjorden vestover. Den var også i utgangspunktet prosjektert med tre rullebaner, noe som ville vært nesten umulig å få til på Hurum uten enorme kostnader og naturinngrep.
 
Last edited:
Og det er faktisk også en god del svensker som bruker OSL. Har mange eksempler på dette både gjennom familie og forretningsforbindelser. Men enda mer hadde det sikkert blitt om flyplassen lå i Hobøl.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Infrastrukturutbygging er tilnærmet null, og selv nye planer legger ikke opp til kapasitsutvidelser. (Ref f.eks. ny E18)

Nå er det et politisk mål at flyplassen skal ha en meget høy kollektivandel, så ytterligere veiutbygging og tilrettelegging for privatbiler er lite relevant.

Askerbanen er også bygd etter flyplassens åpning og kan neppe kalles tilnærmet null, ny togstrekning mellom Lysaker og Asker har bidratt til et særdeles godt togtilbud mellom vestregionen og OSL.
 
Back
Top