Skandinaviske trafikktall Januar 2017

Frode789

ScanFlyer Blue
Avinor sine trafikktall for januar 2017 er ute.

Kraftige økninger, spesielt på OSL og i nord TOS/BOO.

OSL: +10,9%. (Innland: +6%. Utland: +15%.)
TOS: +7,7%. (Innland: +8,9%. Utland: +34%.)
BOO: +6,0%. (Innland: +7,4%. Utland: -10%.)
BGO: +1,1%. (Innland: +2,2%. Utland: -1,0%.)
TRD: +1,8%. (Innland: +2,1%. Utland: 0,0%.)
SVG: -2,5%. (Innland: +1,4%. Utland: -11,0%.)
 
Last edited:
Re: Trafikktall Januar 2017

Ser Dubai har sneket seg opp på topp 10 på CPH i januar, selv om det vel er litt spesielt da det vel er høysesong på den ruten og lavsesong på endel andre
 
Re: Trafikktall Januar 2017

Jeg er spændt på at se hvornår London ruterne ud af Kastrup når mætnings punktet.

EasyJet har kaldt den og lukker snart ned på Luton og beholder vist kun 3 ud af de 4 daglige afgange fra Gatwick.

Men min bror, en ven og mig selv holder tallet oppe for marts, når vi tager over og ser Arsenal få tæsk af Bayern München. :p
 
Re: Trafikktall Januar 2017

Jeg er spændt på at se hvornår London ruterne ud af Kastrup når mætnings punktet.

EasyJet har kaldt den og lukker snart ned på Luton og beholder vist kun 3 ud af de 4 daglige afgange fra Gatwick.

Men min bror, en ven og mig selv holder tallet oppe for marts, når vi tager over og ser Arsenal få tæsk af Bayern München. :p

Tror nok Osl også får en reaksjon på London. Kan ikke være lønnsomt på sikt det kjøret der. Det er vel egentlig bare BA som har råd til å tape for å fore longhauloperasjoner. Kanskje DY på sikt?
 
Re: Trafikktall Januar 2017

Tror nok Osl også får en reaksjon på London. Kan ikke være lønnsomt på sikt det kjøret der. Det er vel egentlig bare BA som har råd til å tape for å fore longhauloperasjoner. Kanskje DY på sikt?



Husk at for OSL så er mye av veksten på London i kapasitet og passasjerer bare flytting fra Rygge.
 
Re: Trafikktall Januar 2017

Norge fik jo indført en flypassager skat sidste år. Kan man se en effekt på antallet af passagerer ?
 
Re: Trafikktall Januar 2017

Norge fik jo indført en flypassager skat sidste år. Kan man se en effekt på antallet af passagerer ?



Tja, trolig ville veksten vært noe større, men det har til dels ført til litt dyrere billetter og i stor grad lavere overskudd for flyselskapene
 
Re: Trafikktall Januar 2017

Husk at for OSL så er mye av veksten på London i kapasitet og passasjerer bare flytting fra Rygge.

Det stemmer nok. Men Ryanair har samtidig tapt ett av fortrinnene sine, nemlig nettopp at de fløy fra Rygge. Idag må alle til Osl, så det er andre kriterier som gjelder i konkuransen. Torp kan vel også på sikt merke et lite oppsving, men idag er de knapt gjeldende.
 
Re: Trafikktall Januar 2017

Det stemmer nok. Men Ryanair har samtidig tapt ett av fortrinnene sine, nemlig nettopp at de fløy fra Rygge. Idag må alle til Osl, så det er andre kriterier som gjelder i konkuransen. Torp kan vel også på sikt merke et lite oppsving, men idag er de knapt gjeldende.



Vi får se når CAA slipper passasjertallene sine for januar. Mulig november alt har kommet, men får ikke sjekket. Husk også at Norwegian reduserte med en daglig rundtur, så trolig bare Ryanair som vokser

Ellers var jo ikke akkurat Rygge noe fortrinn. Er en grunn de vurderte flytte til OSL lenge før de fant en hendig unnskyldning med passasjeravgiften
 
Re: Trafikktall Januar 2017

Ellers var jo ikke akkurat Rygge noe fortrinn. Er en grunn de vurderte flytte til OSL lenge før de fant en hendig unnskyldning med passasjeravgiften

Selvfølgelig var Rygge et fortrinn.Det er nok mange fra Østfold og søndre deler av Akershus som savner Rygge og Ryanair der de nesten hadde monopol. Kommer alle disse til å reise like mye fra Osl? Jeg tror ikke det. Endel vil nok velge feks Gøteborg eller Sandefjod og endel vil vel ikke finne det bryet verdt for en liten helg, litt på samme måte som passasjeravgiften.
 
Re: Trafikktall Januar 2017

Selvfølgelig var Rygge et fortrinn.Det er nok mange fra Østfold og søndre deler av Akershus som savner Rygge og Ryanair der de nesten hadde monopol. Kommer alle disse til å reise like mye fra Osl? Jeg tror ikke det. Endel vil nok velge feks Gøteborg eller Sandefjod og endel vil vel ikke finne det bryet verdt for en liten helg, litt på samme måte som passasjeravgiften.

Det var et fortrinn for de som bor der, ikke nødvendigvis for flyselskapet.

Ellers vokste ARN med imponerende 12%

Totalt: 1.799.925 (+12%)
Innland: 392.300 (+9%)
Utland: 1.407.625 (+13)
 
Re: Trafikktall Januar 2017

Fantastisk start på året. Decideret vanvittige tal fra Island. Jeg var i Keflavik i efteråret og det er surrealistisk at stå på en "øde ø" i Nordatlanten samme med mange hundrede andre fra alverdens lande, der blot venter på at komme videre.
Meget imponerende tal fra Oslo og Arlanda. Kastrup viser fin vækst (nogen herinde har nævnt, at de tvivlede på, at CPH kunne holde tallene positive her i starten af det nye år).

Desværre er den store vækst i Oslo (på trods af nye afgifter) nok vand på visse partiers mølle i forhold til afgifter i Sverige også.
 
Re: Trafikktall Januar 2017

Joda, for begge parter. Men så var det også endel ulemper. Ryanair så disse større og valgte å gi seg.



Nå fortrinnene oppveies av ulemper, da er de ikke fortrinn lengre.
 
En kort oppdelingen av trafikktallene til OSL, viser at det er spesielt innen transfer veksten på OSL er stor, itillegg til utland generelt.

Vekst OSL januar:
Innland kommet/reist - +14.913 / +2,6%
Transfer innland - +34.638 +13,8%

Utland kommet/reist - +89.018 / +11,2%
Utland transfer* - +40.232 / +19,8%


*Utland er både utland-utland og utland-innland

Nå blir jo februar som kommer litt rar da man i år får en negativ skuddårseffekt sammenlignet med 2016
 
Back
Top