For noen av de mindre fluplassene, så har det vært tildels store endringer, etter siste runde med nye anbudsruter.
Namsos (OSY) ned 14,4% i 2017. Og blir dermed straffet hardt, særlig på grunn av manglende kveldsfly og at det tross alt ikke er så urimelig vanskelig å komme seg til TRD.
Rørvik (RVK) klarer faktisk å stige 2,3 % i 2017, som er rett fram imponerende mtp at de også fikk merke manglende kveldsavganger. Men de blir nok dratt i riktig retning av en sterk oppdrettsnæring, samt at det tross alt ikke er like lett å komme seg til TRD med bil.
Nå har det vel blitt forbedringer i forhold til kveldsavganger fra TRD til begge disse to, samt at direkteruta til OSL også drar i riktig retning.
Men jeg lurer litt på hvor lenge OSY har livets rett, ser for meg at 2018 tallene kommer til å være viktige der. Det kommer veiforbedringer på løpende bånd i nordfylket og sakte men sikkert blir den effektive kjøretiden til TRD mindre og mindre.
Du skal nok se at endel lokalpolitikere ikke gir seg uten kamp her, hver tue sin flyplass! Bedre veier er jo en "trussel" mot endel av kortbanenettet.
Tallene for CPH er klare.
Desember 2017
Innenriks: -8,1 (121 427)
Europa: -5,8 (1 600 001)
Interkontinentalt: +4,0 (258 055)
Totalt: -4,8 (1 979 483)
Hele året: +0,5 (29 177 833)
Ingen tvil om det, det finnes noe som heter noe ala "Namdalsk luftsfartsforum", der har du noen av disse!
Jeg ser at det er behagelig for noen å ha flyplass i Namsos, men ikke for enhver pris.
Det som skal bli spennende, er jo å se hvordan oslo ruta utvikler seg, den vil nok være en viktig bit i det puslespillet.
Spørs hvor lokalkjent du er, men når strekningen E6 Åsen Nord - Mære og ikke minst RV17 mellom Steinkjer og Namsos. Så vil det vel være nådestøtet for i allefall OSY i mitt hode.
Jeg er overhodet ikke lokalkjent rundt Namsos, men dette ser man jo flere steder i landet. Det virker som motviljen mot innse at faerre men stoerre flyplasser gjerne betyr flere avanger og at bedre veier gjoer at reisetiden totalt sett ofte blir kortere.
Hva skjedde i desember? Ganske kraftig fall der med nesten 5% ned
Ser også CPH-OSL nå har tatt over 2. plassen fra CPH-ARN. CPH-LHR er fortsatt dessidert størst, selv med en nedgang på 7,1% på årsbasis
Jeg er overhodet ikke lokalkjent rundt Namsos, men dette ser man jo flere steder i landet. Det virker som motviljen er stor mot innse aa at faerre men stoerre flyplasser gjerne betyr flere avanger og at bedre veier gjoer at reisetiden totalt sett ofte blir kortere.
Narvik lufthavn, Framnes var vel den første som fikk nådestøtet og flere vil nok følge etter.
Narvik lufthavn, Framnes var vel den første som fikk nådestøtet og flere vil nok følge etter. For vår region (Ofoten) er resultatet foreløpig et mye dårligere regionalt flytilbud. Vi sitter igjen med 2 daglige avganger til Bodø mot 5 tidligere og reisetiden for en dagstur er økt fra 9 timer til 19-20 timer pr i dag. Man kan faktisk bruke kortere tid med å kjøre bil 5 timer hver vei inkludert ferge. Så nei, det er ingen automatikk i at nedleggelser av lokalflyplasser fører til kortere reisetid og bedre flytilbud. Men staten (og Avinor) sparer jo penger og det synes jo å være det viktigste, spesielt for de som ikke er avhengig av dette tilbudet. Man kan godt kalle det motvilje, men bedre tilbud er det ikke etter min mening.
Fagernes var i praksis først, selv om flyplassen fortsatt eksisterer, så forsvant den jo ut av Avinorsystemet og anbudsrutene
Joda, det er jeg klar over men flyplassen driftes vel inntil videre av Avinor selv om det bare er seigpining de driver med nå.