Skandinaviske trafikktall desember 2017

RIBRO

ScanFlyer Gold
Arlanda:

Innland; 407 989, -4%. Totalt 2017; 5 476 136, +4%
Utland; 1 503 894, +3%. Totalt 2017; 21 165 898, +9%

Hele 2017 for Arlanda; 26 642 034 pax
 
Relativt stort fall på innland, spesielt når året under ett er opp. Hva er årsaken?
 
Oslo Lufthavn

Des 17
Innland 836 682, +2,6%
Utland 1 070 134, + 3,0%
Totalt 1 906 816, + 2,6%

2017:
Innland 11 629 232, + 3,6%
Utland 15 826 395, + 8,8%
Totalt 27 455 627, + 6,6%

Mon tro om bremsen i desember henger sammen med at den initiale Ryanair/Rygge-effekten er spist opp i statistikken, så får en håpe at det gradvis tar seg opp dersom 2018-lovnadene realiseres.
 
Trafikktall 2017, småflyplasser

For noen av de mindre fluplassene, så har det vært tildels store endringer, etter siste runde med nye anbudsruter.

Namsos (OSY) ned 14,4% i 2017. Og blir dermed straffet hardt, særlig på grunn av manglende kveldsfly og at det tross alt ikke er så urimelig vanskelig å komme seg til TRD.

Rørvik (RVK) klarer faktisk å stige 2,3 % i 2017, som er rett fram imponerende mtp at de også fikk merke manglende kveldsavganger. Men de blir nok dratt i riktig retning av en sterk oppdrettsnæring, samt at det tross alt ikke er like lett å komme seg til TRD med bil.

Nå har det vel blitt forbedringer i forhold til kveldsavganger fra TRD til begge disse to, samt at direkteruta til OSL også drar i riktig retning.
Men jeg lurer litt på hvor lenge OSY har livets rett, ser for meg at 2018 tallene kommer til å være viktige der. Det kommer veiforbedringer på løpende bånd i nordfylket og sakte men sikkert blir den effektive kjøretiden til TRD mindre og mindre.
 
Re: Trafikktall 2017, småflyplasser

For noen av de mindre fluplassene, så har det vært tildels store endringer, etter siste runde med nye anbudsruter.

Namsos (OSY) ned 14,4% i 2017. Og blir dermed straffet hardt, særlig på grunn av manglende kveldsfly og at det tross alt ikke er så urimelig vanskelig å komme seg til TRD.

Rørvik (RVK) klarer faktisk å stige 2,3 % i 2017, som er rett fram imponerende mtp at de også fikk merke manglende kveldsavganger. Men de blir nok dratt i riktig retning av en sterk oppdrettsnæring, samt at det tross alt ikke er like lett å komme seg til TRD med bil.

Nå har det vel blitt forbedringer i forhold til kveldsavganger fra TRD til begge disse to, samt at direkteruta til OSL også drar i riktig retning.
Men jeg lurer litt på hvor lenge OSY har livets rett, ser for meg at 2018 tallene kommer til å være viktige der. Det kommer veiforbedringer på løpende bånd i nordfylket og sakte men sikkert blir den effektive kjøretiden til TRD mindre og mindre.

Du skal nok se at endel lokalpolitikere ikke gir seg uten kamp her, hver tue sin flyplass! Bedre veier er jo en "trussel" mot endel av kortbanenettet.
 
Re: Trafikktall 2017, småflyplasser

Du skal nok se at endel lokalpolitikere ikke gir seg uten kamp her, hver tue sin flyplass! Bedre veier er jo en "trussel" mot endel av kortbanenettet.


Ingen tvil om det, det finnes noe som heter noe ala "Namdalsk luftsfartsforum", der har du noen av disse!

Jeg ser at det er behagelig for noen å ha flyplass i Namsos, men ikke for enhver pris.

Det som skal bli spennende, er jo å se hvordan oslo ruta utvikler seg, den vil nok være en viktig bit i det puslespillet.

Spørs hvor lokalkjent du er, men når strekningen E6 Åsen Nord - Mære og ikke minst RV17 mellom Steinkjer og Namsos. Så vil det vel være nådestøtet for i allefall OSY i mitt hode.
 
Tallene for CPH er klare.

Desember 2017
Innenriks: -8,1 (121 427)
Europa: -5,8 (1 600 001)
Interkontinentalt: +4,0 (258 055)
Totalt: -4,8 (1 979 483)

Hele året: +0,5 (29 177 833)

Hva skjedde i desember? Ganske kraftig fall der med nesten 5% ned

Ser også CPH-OSL nå har tatt over 2. plassen fra CPH-ARN. CPH-LHR er fortsatt dessidert størst, selv med en nedgang på 7,1% på årsbasis
 
Last edited:
Re: Trafikktall 2017, småflyplasser

Ingen tvil om det, det finnes noe som heter noe ala "Namdalsk luftsfartsforum", der har du noen av disse!

Jeg ser at det er behagelig for noen å ha flyplass i Namsos, men ikke for enhver pris.

Det som skal bli spennende, er jo å se hvordan oslo ruta utvikler seg, den vil nok være en viktig bit i det puslespillet.

Spørs hvor lokalkjent du er, men når strekningen E6 Åsen Nord - Mære og ikke minst RV17 mellom Steinkjer og Namsos. Så vil det vel være nådestøtet for i allefall OSY i mitt hode.

Jeg er overhodet ikke lokalkjent rundt Namsos, men dette ser man jo flere steder i landet. Det virker som motviljen er stor mot innse aa at faerre men stoerre flyplasser gjerne betyr flere avanger og at bedre veier gjoer at reisetiden totalt sett ofte blir kortere.
 
Last edited:
Re: Trafikktall 2017, småflyplasser

Jeg er overhodet ikke lokalkjent rundt Namsos, men dette ser man jo flere steder i landet. Det virker som motviljen mot innse at faerre men stoerre flyplasser gjerne betyr flere avanger og at bedre veier gjoer at reisetiden totalt sett ofte blir kortere.

Amen to that.

RVK vil forhåpentligvis henge med i mange år, de blir for langt unna TRD at det er noen godt alternativ å komme seg dit på noe anna vis.

Men vi får se hva som skjer fremover, min spådom er at noen flyplasser skal bort fra kartet etterhvert.
 
Hva skjedde i desember? Ganske kraftig fall der med nesten 5% ned

Ser også CPH-OSL nå har tatt over 2. plassen fra CPH-ARN. CPH-LHR er fortsatt dessidert størst, selv med en nedgang på 7,1% på årsbasis

Ifølge lufthavnen selv er det ramt af Air Berlins konkurs, de var store på Berlin og Düsseldorf ruterne.

Faldet på London ruten tager jeg som en konsekvens af at EasyJet nedlage 5 ud af 8 daglige afgange.
Der var efter Ryanairs entré stor priskrig men også voldsom overkapacitet på den rute og det blev altså EasyJet der blev sorteper og måtte nøjes med 3 afgange.
 
Re: Trafikktall 2017, småflyplasser

Jeg er overhodet ikke lokalkjent rundt Namsos, men dette ser man jo flere steder i landet. Det virker som motviljen er stor mot innse aa at faerre men stoerre flyplasser gjerne betyr flere avanger og at bedre veier gjoer at reisetiden totalt sett ofte blir kortere.

Narvik lufthavn, Framnes var vel den første som fikk nådestøtet og flere vil nok følge etter. For vår region (Ofoten) er resultatet foreløpig et mye dårligere regionalt flytilbud. Vi sitter igjen med 2 daglige avganger til Bodø mot 5 tidligere og reisetiden for en dagstur er økt fra 9 timer til 19-20 timer pr i dag. Man kan faktisk bruke kortere tid med å kjøre bil 5 timer hver vei inkludert ferge. Så nei, det er ingen automatikk i at nedleggelser av lokalflyplasser fører til kortere reisetid og bedre flytilbud. Men staten (og Avinor) sparer jo penger og det synes jo å være det viktigste, spesielt for de som ikke er avhengig av dette tilbudet. Man kan godt kalle det motvilje, men bedre tilbud er det ikke etter min mening.
 
Re: Trafikktall 2017, småflyplasser

Narvik lufthavn, Framnes var vel den første som fikk nådestøtet og flere vil nok følge etter.



Fagernes var i praksis først, selv om flyplassen fortsatt eksisterer, så forsvant den jo ut av Avinorsystemet og anbudsrutene
 
Re: Trafikktall 2017, småflyplasser

Narvik lufthavn, Framnes var vel den første som fikk nådestøtet og flere vil nok følge etter. For vår region (Ofoten) er resultatet foreløpig et mye dårligere regionalt flytilbud. Vi sitter igjen med 2 daglige avganger til Bodø mot 5 tidligere og reisetiden for en dagstur er økt fra 9 timer til 19-20 timer pr i dag. Man kan faktisk bruke kortere tid med å kjøre bil 5 timer hver vei inkludert ferge. Så nei, det er ingen automatikk i at nedleggelser av lokalflyplasser fører til kortere reisetid og bedre flytilbud. Men staten (og Avinor) sparer jo penger og det synes jo å være det viktigste, spesielt for de som ikke er avhengig av dette tilbudet. Man kan godt kalle det motvilje, men bedre tilbud er det ikke etter min mening.



Det blir ikke det samme overalt så klart, men situasjonen er ikke helt samme ettersom Evenes er på stamnettet.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Re: Trafikktall 2017, småflyplasser

Fagernes var i praksis først, selv om flyplassen fortsatt eksisterer, så forsvant den jo ut av Avinorsystemet og anbudsrutene

Joda, det er jeg klar over men flyplassen driftes vel inntil videre av Avinor selv om det bare er seigpining de driver med nå.
 
Re: Trafikktall 2017, småflyplasser

Joda, det er jeg klar over men flyplassen driftes vel inntil videre av Avinor selv om det bare er seigpining de driver med nå.

Avinor betaler halvparten av driften i år, men til neste år er det heldigvis slutt. I henhold til hva Stortinget har vedtatt

I løpet av 2019 vil også de neste E16 etappene gjennom Sandvika og fra Bagn til Aurdal også være ferdige
 
Kanskje det er noen som liker å se på tallene for 2017

Passasjertall for 2017
1. ∣ CPH ∣ 29 177 833 ∣ 100,0 % ∣
2. ∣ OSL ∣ 27 470 209 ∣ 94,2 % ∣
3. ∣ ARN ∣ 26 642 454 ∣ 91,3 % ∣

Endring i passasjertall fra 2016 til 2017
1. ∣ ARN ∣ +1 939 283 ∣ +7,85 % ∣
2. ∣ OSL ∣ +1 685 668 ∣ +6,54 % ∣
3. ∣ CPH ∣ + 134 546 ∣ +0.46 % ∣

Økning mellom 2006 og 2017
1. ∣ OSL ∣ +9 797 953 ∣ +55,4% ∣
2. ∣ ARN ∣ +9 103 064 ∣ +51,9% ∣
3. ∣ CPH ∣ +8 300 337 ∣ +39,8% ∣

Den store taperen i 2017 er helt klart CPH.
 
2001-2017_yearly_changes.jpg
Denne grafen viser endringene for de tre fra begynnelsen av 2000 og frem til utgangen av 2017.
 
Back
Top