Skandinaviske flyplasser for januar 2010

MartinL

ScanFlyer Dusty
Ålborg er først ute, med tall som preges av luftig konkurranse mellom Norwegian, Cimber og SAS.

Aalborg Lufthavn er kommet godt ind i det nye år. Januar måned viser nemlig et flot resultat i forhold til 2009.

I januar måned 2010 rejste 89.468 passagerer til og fra Aalborg Lufthavn mod 64.338 passagerer i samme måned sidste år. Det svarer til en fremgang på 39 procent.

http://hangar.no/permalink/47166.html
 
Billund med svak vekst.

Billund Lufthavn havde i januar et samlet passagertal på 149.960.
Det svarer til en fremgang på 5,5 % i forhold til januar 2009.

Der var i alt 87.281 passagerer på udenrigsruterne, hvilket er en stigning på 10,6 % i forhold til samme måned i fjor.

Top 5 på udenrigsruterne var:

1. London
2. Amsterdam
3. Frankfurt
4. Oslo
5. Milano (Bergamo)

Indenrigsrutetrafikken havde i januar måned i alt 9.337 passagerer, hvilket svarer til en fremgang på 6,8 %.

Chartertrafikken transporterede i januar 52.488 passagerer – hvilket er 2 % færre end i januar 2009.

De fem største charterdestinationer var:

1. Las Palmas
2. Tenerife
3. Sharm el Sheik
4. Hurghada
5. Fuerteventura

http://www.billund-airport.dk/Lufthavnsinfo/Om_lufthavnen/Statistikker/2010/Januar.aspx
 
Fortsatt kärva tider på Arlanda. 0,6 procent färre passagerare i januari, totalt 1 114 552. Utrikesflyget på svagt plus för första gången på mycket länge.
 
Men hvis en tar en titt på 12 måneders rullerende tall for ARN så var det bare en nedgang på 7162 passasjerer fra desember til januar. Dette tallet var -207 530 bare for fem måneder siden. Forbedringer i rullerende 12 måneders tall for ARN startet i november med en reduksjon fra sekssifret til femsifret nedgang og siste måned er nå bare firsifret.
 
Respektabel oppgang på Osl med hele 6% for januar 2010.

I januar reiste 1 271 131 passasjerer over Oslo Lufthavn. Det er 72 441 eller 6,0 % flere enn i samme måned i fjor. Innenlands var det 36 942 eller 6,2 % flere passasjerer, og på utenlandsruter var det 35 499 eller 5,9 % flere passasjerer.
I januar reiste 1 271 131 passasjerer over Oslo Lufthavn. Det er 72 441 eller 6,0 % flere enn i samme måned i fjor. Innenlands var det 36 942 eller 6,2 % flere passasjerer, og på utenlandsruter var det 35 499 eller 5,9 % flere passasjerer.

- Det ser ut som den positive tendensen vi så ved fjorårets utgang, fortsetter inn i 2010, sier en fornøyd informasjonssjef ved Oslo Lufthavn, Jo Kobro

Antall flybevegelser i januar var 16 166. Det er 228 eller 1,4 % færre enn i januar i fjor. Dette betyr at utnyttelsen av flyene blir bedre og kabinfaktorenøkte fra 61 % i januar i fjor til 63 % i år.

http://www.osl.no/osl/omoss/_presse/_nyhetsarkiv?PASSASJERVEKSTEN FORTSETTER I 2010&id=181-107496
 
Flott vekst på OSL.:up:

Jepp, og med disse tallene er halvparten av nedgangen fra januar 2008, hentet inn.

Det er også gledelig å merke seg at denne veksten i stor grad er opprettholdt av et bærekraftig marked.
Det er med andre ord ikke priskrig og overkapasitet som bringer vekst i antall passasjerer!
 
Overraskende gode tall fra OSL! Men, som du skriver MartinL, dette er basert på et substansielt sunt marked, hvilket betyr at det er rom for videre vekst.

Blir spennende å følge med i 1. kvartal...
 
Er det noen som har tallene for BGO fra januar?

Pax:
Innland - 235 318, ned 0,4%
Utland - 83 779, opp 1,4%
Totalt inkl offshore og transitt - 348 813, opp 0,2%

Flybevegelser:
Innland - 4 285, ned 3,8%
Utland - 1 225, opp 11,1%
Totalt for all komersiell og sivil trafikk - 7 488, ned 1,5%
 
TRD Trondheim Lufthavn Værnes Januar 2010

Pax:
Innland - 214 902, opp 3,4%
Utland - 34 440, opp 5,6%
Totalt inkl offshore og transitt - 249 391, opp 3,7%

Flybevegelser:
Innland - 3 275, ned 3,0%
Utland - 440, ned 7,0%
Totalt for all komersiell og sivil trafikk - 4 084, ned 3,8%
 
Da er det bare å vente på den eminente tallknuseren KGL for å få et estimat for 2010.

Vanskelig å knuse tallene så tidlig på året og ikke minst så usikkert det er for en viktig aktør i Skandinavia.

Men vi kan ta en titt på dette års januartall for OSL sammenlignet med flere tidligere år:

2009 +72 441 passasjerer (tilsvarer +6,0%)
2008 -103 527 passasjerer (tilsvarer -7,5%)
2007 +7 718 passasjerer (tilsvarer +0,6%)
2006 +117 531 passasjerer (tilsvarer +10,2%)
2005 +229 280 passasjerer (tilsvarer +22,0%)
2004 +318 097 passasjerer (tilsvarer +33,4%)

Med andre ord starter OSL nyåret såvidt over det nivået var i januar 2007

Tilsvarende tall for ARN er:
2009 -7 162 passasjerer (tilsvarer -0,6%)
2008 -213 965 passasjerer (tilsvarer -16,1%)
2007 -140 987 passasjerer (tilsvarer -11,2%)
2006 -131 270 passasjerer (tilsvarer -10,5%)
2005 -28 832 passasjerer (tilsvarer -2,5%)
2004 +44 558 passasjerer (tilsvarer +4,2%)

Med andre ord er OSL omtrent på 2007-nivå og har mistet et par-tre års vekst, mens for ARN er det verre siden de har fallt ned på et nivå mellom 2004 og 2005 og det tilsvarer da rundt fem komma et eller annet år.
 
Med andre ord er OSL omtrent på 2007-nivå og har mistet et par-tre års vekst, mens for ARN er det verre siden de har fallt ned på et nivå mellom 2004 og 2005 og det tilsvarer da rundt fem komma et eller annet år.

Arlandas siffror idag motsvarar snarare 1998 års trafikvolym. 11 år har gått förlorat.
 
Arlandas siffror idag motsvarar snarare 1998 års trafikvolym. 11 år har gått förlorat.

Mellom 2004 og 1998 var det noe som ble kallt 9/11 da jikswoboB. I 2004 var tallet for januar lavere enn januar 2010 - alle år etter dette har januartallet vært høyere enn årets.
 
Mellom 2004 og 1998 var det noe som ble kallt 9/11 da jikswoboB.

Ja, och en IT-bubbla som brast. Men sett ur ett längre perspektiv är storleken på Arlandas trafik tillbaka på 1998 års nivå. Detta är beviset för min tes att konstant tillväxt är något som är högt osäkert. Om 10 år framåt kan OSL eller ARN lika gärna ha samma antal passagerare som idag.
 
Sant nok det jikswoboB, men det er forskjeller mellom ARN og OSL. Selv om 2009 var et skikkelig bunnår for OSL så ligger passasjertallet 4 millioner over det det var 10 år tidligere (som tilsvarer et 28% høyere nivå). Det er også en annen vesentlig forskjell mellom OSL og ARN - OSL har den samme miksen mellom innlands- og utenlandstrafikk i dag som fem år siden, mens på ARN utgjør innlandspassasjerene i dag 25% av totalen og fem år tidligere var tilsvarende tall 33%.
 
Back
Top