Skandinaviske flyplasser for januar 2010

Det kan vel ha noe med at det går litt greiere med tog imellom de store sørlige byene i Sverige også?

Flere av de store destinasjonene deres ligger ganske nære hverandre og har mange tog avganger seg imellom. Tog tilbuet er også bredere med ulike typer tog, ulike klasser, servering ved stolene, internett osv. Tar du byer som Malmø, Stockholm, Norrköping, Växjö, Linköping, Göteborg, Helsingborg + + så har du veldig store deler av befolkningen og businessen. Med X2000 rekker du mellom alle på svært kort tid, og selv 1. klasse er billig.

Så det er ikke utenkelig at en tilsvarende utvikling vil kunne sees på OSL på et tidspunkt. (Gitt at jeg har rett i antagelsen min om ARN selvfølgelig)
 
Det kan vel ha noe med at det går litt greiere med tog imellom de store sørlige byene i Sverige også?

Flere av de store destinasjonene deres ligger ganske nære hverandre og har mange tog avganger seg imellom. Tog tilbuet er også bredere med ulike typer tog, ulike klasser, servering ved stolene, internett osv. Tar du byer som Malmø, Stockholm, Norrköping, Växjö, Linköping, Göteborg, Helsingborg + + så har du veldig store deler av befolkningen og businessen. Med X2000 rekker du mellom alle på svært kort tid, og selv 1. klasse er billig.

Så det er ikke utenkelig at en tilsvarende utvikling vil kunne sees på OSL på et tidspunkt. (Gitt at jeg har rett i antagelsen min om ARN selvfølgelig)

Ja, hvis vi skal få det samme togtilbudet som svenskene så vil nok innenlandstrafikken på OSL gå ned, om sånn ca 40-50 år..:lol:
 
Kastrup er også opp i januar.
København - Kastrup hadde tilsammen 1.384.223 passasjerer i januar Det er 5.7 prosent flere enn samme måned ifjor - og den tredje måneden på rad med passasjervekst ved den danske hovedflyplassen.

Den danske innenrikstrafikken økte med hele 22.1 prosent til 165.803 passasjerer i januar. Det er den økte konkurransen på rutene til Karup, Aalborg og Bornholm som får æren for fremgangen i januar.

Utenrikstrafikken økte med 3.8 prosent til 1.218. 420 passasjerer. Antallet lokalt avstigende passasjerer steg med 9.6 prosent, mens antallet transferpassasjerer sank med 2.1 prosent.

http://boarding.no/art.asp?id=40414

Med disse januar tallene har kastrup hentet inn ca 1/3 av nedgangen mot januar 2008.
 
Last edited:
Positivt at både OSL og CPH igen oplever en fornuftig vækst, selvom det naturligvis skal ses i lyset af en periode med store reduktioner.

Krisen synes at have bidt sig dybere fast for ARN og der er lang vej og hårdt arbejde for svenskerne for at komme på fode igen.
 
Siden jeg har tittet litt på dette års januartall for OSL og ARN, så får jeg gjøre det samme også for CPH:

2009 +74 035 passasjerer (tilsvarer +5,7%)
2008 -144 293 passasjerer (tilsvarer -9,4%)
2007 -80 440 passasjerer (tilsvarer -5,5%)
2006 +23 638 passasjerer (tilsvarer +1,7%)
2005 +96 698 passasjerer (tilsvarer +7,5%)
2004 +186 032 passasjerer (tilsvarer +15,5%)

CPH har blitt satt tilbake nesten et år mer enn OSL, men et par år mindre enn ARN. Det er i hvert fall en liten gladnyhet for CPH, for første måned på veldig lenge øker nå avstanden i antall passasjerer mellom CPH og OSL - med 1 594 passasjerer for å være eksakt.
 
Siden jeg har tittet litt på dette års januartall for OSL og ARN, så får jeg gjøre det samme også for CPH:

2009 +74 035 passasjerer (tilsvarer +5,7%)
2008 -144 293 passasjerer (tilsvarer -9,4%)
2007 -80 440 passasjerer (tilsvarer -5,5%)
2006 +23 638 passasjerer (tilsvarer +1,7%)
2005 +96 698 passasjerer (tilsvarer +7,5%)
2004 +186 032 passasjerer (tilsvarer +15,5%)

CPH har blitt satt tilbake nesten et år mer enn OSL, men et par år mindre enn ARN. Det er i hvert fall en liten gladnyhet for CPH, for første måned på veldig lenge øker nå avstanden i antall passasjerer mellom CPH og OSL - med 1 594 passasjerer for å være eksakt.


Men prosentvis kryper uansett Osl 0,34% nærmere enn avstanden i januar 2009:colgate:
 
Nå begynner det å bli litt avansert matematikk MartinL. Du må passe deg med slike prosentsatser - spesielt når det gjelder enkeltmåneder. Da er det litt annerledes med prosentsatser for en i forhold til en annen utgjør, i dette tilfellet er det utviklingen i 12 måneders rullerende OSL utgjør i forhold til CPH:

Feb 2009: 90,31 %
Mar 2009: 91,15 %
Apr 2009: 90,56 %
Mai 2009: 90,80 %
Jun 2009: 90,88 %
Jul 2009: 91,07 %
Aug 2009: 91,36 %
Sep 2009: 91,53 %
Okt 2009: 91,53 %
Nov 2009: 91,73 %
Des 2009: 91,74 %
Jan 2010: 91,77 %

I løpet av de siste tolv måneder har avstanden krympet med nesten 1,5 prosent poeng. Hvis det siste årets tendens forsetter så vil det ta mellom fem og seks år til CPH og OSL er jevnstore. Dere la sikkert merke til at jeg benyttet et HVIS her, så jeg sier IKKE at det vil skje. Noe annet man kan legge merke til er at OSL er mye mer følsom overfor påsketrafikken enn CPH, eller mer riktig OSL har forholdsvis mye færre passasjerer under påskeuken enn CPH. I antall passasjerer har OSL tatt inn på CPH med 406 431 passasjerer de siste tolv måneder.

Tilsvarende tall for ARN i forhold til CPH er:

Feb 2009: 84,10 %
Jan 2010: 81,14 %

Avstanden har øket med nesten 3 prosent poeng mellom ARN og CPH og det tilsvarer 392 792 passasjerer. Og med andre ord så øket avstanden mellom OSL og ARN med nesten 799 223 passasjerer.
 
Last edited:
Back
Top