Re: Skandinavia rundt på 7 flighter og 8 dager
Da er de aller fleste unnagjort, sitter på OSL før siste flighten nå.
Først får vi skru tiden litt tilbake, nærmere bestemt forrige søndag. Vi var tre fra firmaet som skulle nedover til Esbjerg for å teste diverse utstyr. Billettene var av typen papir, selskapet dansk, flyet svensk og handlingagenten norsk. Innsjekk hos DY gikk fort i Stavanger, men det var noe kø i sikkerhetskontrollen. 7-8 minutter er likevel helt greit
SAAB 340 var intet nytt bekjentskap, så det var ikke så veldig spennende. Belegget var ca 50% og DAT har free seating på ruten.
Det ble servert et lite kaldt måltid, bestående av grovt brød og et tykt lag av diverse påleggssorter. Øl kunne kjøpes for kr 30, og til kaffen fikk vi lov til å nyte litt konjakk.
Flytid til Billund var vel en time, så et kvarter pause på bakken før vi fløy de siste ti min ned til Esbjerg. Alt var på rute. Plassen ombord er så som så, men ikke dårligere enn f.eks en CRJ. Komforten er standard turboprop, støy og viberasjoner
Vi hadde egentlig retur med samme selskap fredag ettermiddag, men siden jeg ville videre til Trondheim fredagen, fikk jeg bestilt ny billett fredag morgen fra Billund. Det betydde at vi måtte dra 04.15 fra hotellet og kjøre til Billund, men det var et enkelt valg likevel.
Billund var en vanskelig flyplass å sjekke inn på. Automatene var ikke godt merked, og de ville heller ikke lese magnetstripen vår. Vi måtte bruke booking-koden for å få skrevet ut boardingpass, og vi fikk bare for den første leggen.
Sikkerhetskontrollen var derimot et positivt bekjentskap, med null kø og et hyggelig smil kl 5.30 om morgenen.
ATR'n til Climber Air brukte ikke jetbridge, men vi slapp bussing. På vei ombord fikk vi en pose med et rundstykke med smør. I lufta ble det servert drikke.
Avgang og ankomst på rute, og dermed skulle vi ha god tid til transfer....
dengang ei!
Siden vi ikke hadde boardingcard for neste legg måtte vi på re-innsjekk. Den hadde ikke dedikert kø for bissniss, og folk eide ikke køkultur. Det var lapp/nr-system, men folk hadde liten respekt for det og gikk fram til skranken når det passet de. Tror vi sto i kø i ca 20 minutter. Dermed ble det ikke tid til noe tax-free på meg. I tillegg ble jeg flyttet fra forvalgte 1A, til 5C. Heldigvis var ikke flyet fullt, så jeg kunne få en to-seter for meg selv.
Som vanlig, CPH imponerer ikke som transfer-flyplass.
Ved gaten ble det bussing til Q400. Heldigvis en kjapp tur, og vi kom oss avgårde på rute. Ombord ble det servert en enkel frokost. Et rundtstykke og en youghurt med litt pålegg liggende i en plastikkpose.
Plassen og støynivået i Q-400 er hakket bedre enn ATR og SAAB, så 1-2 timersflighter går helt fint.
Ankomst i SVG også på rute, noe som ga meg 5 timer til neste gang jeg måtte være på flyplassen.
Turen til TRD gikk med direkteruten til SAS, noe jeg ikke har prøvd før. Innsjekk på automat og bag-drop gikk på et par minutter, og nok en gang var det 7-8 min kø i sikkerhetskontrollen. Køen ved narvesen var enda lenger, over det doble. 736 hadde utenlandskonfig, og jeg satt i 1F(tror jeg, det var en toseter med ledig nabosete). Helt grei plass, og turen gikk med til å lese Flying, drikke øl og spise Narvesen-pizza.
Flytid var under en time, og så var vi endelig klare for bryllup!
De siste to flightene kommer i kveld