Tur til Alaska - Planleggingstråd
Til sommeren skal jeg og min bedre halvdel til Alaska en tur.
Lager da en tråd for å samle mine tanker og få eventuelle tilbakemeldinger/erfaringer fra andre forumister, samt forhåpentligvis få et ok utgangspunkt for en tripreport

Min bedre halvdel har ingen interesse for fly og flyreiser slik at hun faller ut så fort jeg sier flyreise, jeg derimot ønsker å få en opplevelse av turen også. Eksempelvis nye widebody, nye lounger, nye selskap etc.
På reisetidspunktet er jeg EBD og Skywards Gold, hun er (åpenbart) EBG.
Det er vel omtrent uendelig mange måter å reise til Alaska på, alt etter hvor mye man ønsker å betale.. Vi har et totalbudsjett som åpenbart ikke er nok, og ønsker derfor en "billigst mulig" (les mest for pengene) reise. Om det gir gode EB-poeng har det selvfølgelig en verdi, da vi har familie i Nord-Norge og normalt koster det oss bortimot 10 000 kr for billetter, eller 30 000 EB-poeng..
Uansett, avreise vil være fra et sted i Sentral-Europa, fortrinnsvis VIE/BTS, alternativt BUD, KRK, KTW eller til nød PRG. ca 10. juli, retur ca 1. august.
Absolutt mest effektive reisemåte jeg har sett er med Condor Air fra FRA til ANC, men det er ikke noe jeg ser som interessant.
Det finnes en rimelig P-klasse billett fra CPH men det er noe tungvindt og litt i overkant i pris, ca 16000kr.
Jeg kunne godt tenkt meg å bruke Emirates på en strekke, bare for å få nytte av Skywards Gold. Billigste muligehet for dette ser ut til å være BUD-DXB-NRT. Fra NRT til ANC og tilbake finnes det også en god del muligheter.
Tidligere siktet jeg inn på å fly mest mulig med UA men jeg mistenker at UA vil kutte opptjeningen og da ser jeg ingen grunn til å velge de når man eksempelvis kan fly med ANA. En artig kuriositet med UA er at jeg kan rute med både 747 og 787.
For snaue 10k kan vi fly NRT-IAH-ANC med 100% opptjening i ANA, noe som virker som en grei deal. Gir 20k poeng og i reisetid er det greit, selv om flyturen er veldig lang.
Ved denne løsningen tar vi et par dager i Tokyo på veien og får 6-8 timer på returen. Akkurat nok til en tur i Narita Park.
Har også luktet på muligheten for å reise jorden rundt, men klarer ikke å få dette til å bli billigere enn 16k. Emirates igjen til NRT og Air Canada stort sett for resten. Kjenner lite til Air Canada, men de gir ikke 100% opptjening utenriks og 0% innenriks på billige billetter. Ser derfor fortsatt ANA som beste alternativ, dog blir det da kun 777 siden deres 787 flåte ikke brukes til USA (som jeg finner) utover SJC som blir for dyrt. Det går fra MUC til HND med 787 og det kunne forsåvidt vært interessant men da ryker tanken om Emirates og DXB louge..
Ser også nå på open jaw muligheter for å klare å presse inn en RTW billett på budsjett, men klarer ikke å finne gode kombinasjoner med ANA MUC-NRT inkludert. Kun i Y og da snakker vi dobbelt budsjett på pr person. Har det muligens sammenheng med "A MAXIMUM OF TWO INTERNATIONAL FARE COMPONENTS" - Hva betyr dette? Kan kun kombineres to internasjonale strekninger?