Skal passere Lufthansa i 2009

Tenker vi sier passasjerer som betaler 0.5 pund + 40 pund i gebyrer hver vei :p

ja, å bruke psykologi med lurepriser er jo en vei LCCene bruker for å lure til seg penger når det kommer ørtogbørti gebyrer på toppen. men det er morsomt hvor mange som er flinke til å slå av litt ekstra når de forteller om hvor billig flybilletten var, glatt utelukker å ta med koffertgebyr (100?!?!?), flytoget/buss etc (ca 170 ,-), baguett (70,-), pils (84,-) + en haug andre gebyrer som jeg ikke aner noe om.

......og ikke minst at de som jobber ombord på flyet er underbetalte 20-åringer fra øst-europa som ikke vet bedre og blir villedet om sine rettigheter. De fleste er jo selvfølgelig imot det. men det snakker vi ikke om. vi skal jo på ferie. og den fikk vi så billig.

"hear nothing, see nothing, say nothing"

Statistisk sett har du sikkert rett i det du skriver, men den dagen det faktisk går skeis så er du basically screwed.

Millioner av passasjerer er tydeligvis villige til å ta sjansen på det hvert eneste år, og mange av de er tydeligvis såpass fornøyde at de velger å booke med de neste gang de skal ut og reise også.
Dessuten har jo Ryanair de samme rettighetene som alle andre flypassasjerer i Europa, så å si at man er "screwed" om noe går galt er vel å ta litt i?

Dessuten har jo Ryanair de samme rettighetene som alle andre flypassasjerer i Europa, så å si at man er "screwed" om noe går galt er vel å ta litt i?

Mulig jeg er på tynn is, men hva om man står i skranken på en eller annen flyplass og flyet er kansellert. Og personen bak skranken bare sier sorry, her her du pundet du betalte for billetten?
En av rettighetene er jo pengene tilbake, da ville ihvertfall jeg følt meg "screwed"

Millioner av passasjerer er tydeligvis villige til å ta sjansen på det hvert eneste år, og mange av de er tydeligvis såpass fornøyde at de velger å booke med de neste gang de skal ut og reise også.

Eventuelt at det er det de har råd til...........

Som memphis_belle skriver, du får igjen etpar hundre kroner, personen sier sorry mac, ingen ledige flighter før i overimorgen. Hva gjør du? Du befinner deg på en flyplass osom gjerne ikke har andre selskaper, som ligger langt pokkerivold fra det meste og om de hadde kunnet så hadde de ikke booket deg over til andre selskaper. Da er du, med respekt å melde, screwed.

Jeg har en mistanke om at Someone og Tommy777's forklaringer er veldig mye nærmere sannheten...

men det er morsomt hvor mange som er flinke til å slå av litt ekstra når de forteller om hvor billig flybilletten var, glatt utelukker å ta med koffertgebyr (100?!?!?), flytoget/buss etc (ca 170 ,-), baguett (70,-), pils (84,-) + en haug andre gebyrer som jeg ikke aner noe om.

"hear nothing, see nothing, say nothing"

Ja, og ikke minst gebyrer. 99 kr blir fort til 400-500 kr på den måten

Man hører fra tid til annen skrekkhistorier om Ryanair og kanselleringer og at neste fly ikke går før flere dager senere, men hvor ofte skjer faktisk dette. Jeg har aldri opplevd annet enn noen små forsinkelser som alle selskaper har og aldri kanselleringer. Ryanair er ok, bare man ikke er innstilt på å få så mye, men de kommer stort sett alltid frem på tid. Det er et ork å ikke få setenummer og reisen til flyplassene kan være lang, men har jeg tid til å reise med dem og jeg sparer masse penger, får det heller stå til. Uansett, foretrekker jeg andre selskaper om man har et alternativ.

...bortsett fra at jeg lurer på om Oslo Sporveier er bedre enn Ryanair på det meste!

Den tror jeg du jammen meg har rett i EB.
Det neste som serveres fra Ryanair er vel annonsering ala Oslo Sporveier ;
Pass for dørene --dørene lukkes.....

Tja, buss, flytog, pølse, pils etc. Koster penger med SK/DY det også.

Jepp, men for det første lander man på flyplasser med en ok infrastruktur (det er ikke en selvfølge med FR) hvor det faktisk er alternativer på transporten fra flyplassen. For det andre er det strengt tatt gebyrene og ikke pils og pølser som var hovedpoenget ;)

......og ikke minst at de som jobber ombord på flyet er underbetalte 20-åringer fra øst-europa som ikke vet bedre

Dette var en påstand som for det første er svært krenkende for de som jobber ombord, og som sier litt om din holdning til folk fra andre land. Jeg tar fullstendig avstand fra din yttring.

Som memphis_belle skriver, du får igjen etpar hundre kroner, personen sier sorry mac, ingen ledige flighter før i overimorgen. Hva gjør du? Du befinner deg på en flyplass osom gjerne ikke har andre selskaper, som ligger langt pokkerivold fra det meste og om de hadde kunnet så hadde de ikke booket deg over til andre selskaper. Da er du, med respekt å melde, screwed.

Jeg har en mistanke om at Someone og Tommy777's forklaringer er veldig mye nærmere sannheten...

Skillnaden mellan FR och ett nätverksbolag är ju att FR endast bokar om till egna flygningar. Jag trodde att det samma gäller för DY, dvs att de bara bokar om till egna flygningar.
I fråga om FR så ska du kunna (om du nu har den oturen att flyget blir inställt) kunna bli ombokad även med anslutning (t ex ALC-STN-TRP istället för ALC-TRP) om du kontaktar bokningskontoret.
Men visst, du måste kunna klara av mer själv om du reser med FR och något händer. Jag kan ju bara konstatera att jag har gjort mer än 60 flighter med FR. Det som har avvikit är att två gånger har planen fått tekniska problem före avgång. Ersättningsplan har kommit (ena gången efter 60 minuter, andra gången efter fyra timmar) och jag har kommit hem något senare, men utan värre problem än så...
Skräckhistorierna man får höra brukar vara från de flygplatser som trafikeras några få gånger per vecka. De är inte så vanliga nu vad jag vet.
Dessutom så har jag sett flera fall där FR har återbetalat hotellkostnad vid försening när kvitton sänts in i efterhand. Även FR har svårt att komma undan gällande regler även om de försöker...

Dette var en påstand som for det første er svært krenkende for de som jobber ombord, og som sier litt om din holdning til folk fra andre land. Jeg tar fullstendig avstand fra din yttring.

Krænkende eller ej, manden har jo ret. Det er almindeligt kendt at de er storforbrugere af øst europæisk arbejdskraft og helst dem der ikke har hørt ordet fagforening bliver foretrukket og det har de fleste østeuropæer ikke eller ved de stadigt ikke hvad det er og derfor har mange af dem så dårlige arbejdsvilkår. Ryanair nægter notorisk at indgå overenskomster og er i det hele taget kendt som en af de værste arbejdsgivere i branchen. De bruger yderst barske metoder, over for dem, som har forsøgt sig med faglige aktioner. Selskabet bruger hele arsenalet mod dem, som forsøger at gøre noget ved vilkårene. Jeg bliver selv krænket når jeg kan se at der er nogle personer, der bliver ved med at forsvare forsvare dette skodselskab, som er skide ligeglade med deres ansatte.

Slik jeg leser regelverket så kan ikke FR forholde seg slik så lenge de skal fly til/fra EU/EØS lufthavner. Ved kansellering har du krav på standard erstatning i forhold til EUs forordning nr 261/2004. Man skal tilbys assisstanse og forpleining (artikkel 8 og 9) og erstatning (artikkel 7). Kun hvis det er ekstraordinære forhold som gjør at flyet kanselleres/forsinkes så kan flyselskapet klare seg uten å betale erstatning (men de er forpliktet til å yte assisianse uansett). Erstatningen ligger på mellom EUR 250 og EUR 600, avhengig av flygningens lengde.

Skillnaden mellan FR och ett nätverksbolag är ju att FR endast bokar om till egna flygningar. Jag trodde att det samma gäller för DY, dvs att de bara bokar om till egna flygningar.
I fråga om FR så ska du kunna (om du nu har den oturen att flyget blir inställt) kunna bli ombokad även med anslutning (t ex ALC-STN-TRP istället för ALC-TRP) om du kontaktar bokningskontoret.
Men visst, du måste kunna klara av mer själv om du reser med FR och något händer. Jag kan ju bara konstatera att jag har gjort mer än 60 flighter med FR. Det som har avvikit är att två gånger har planen fått tekniska problem före avgång. Ersättningsplan har kommit (ena gången efter 60 minuter, andra gången efter fyra timmar) och jag har kommit hem något senare, men utan värre problem än så...
Skräckhistorierna man får höra brukar vara från de flygplatser som trafikeras några få gånger per vecka. De är inte så vanliga nu vad jag vet.
Dessutom så har jag sett flera fall där FR har återbetalat hotellkostnad vid försening när kvitton sänts in i efterhand. Även FR har svårt att komma undan gällande regler även om de försöker...

DY bokar ju faktiskt om till andra carriers, men de har ingen interline, så att de bokar om betyder egentligen att de köper plats hos andra, som regel SK.
Det går ju historier om att SK säljer fullfare till DY när deras flyg är cnld.

Back