Skal passere Lufthansa i 2009

For å komme tilbake til temaet - og vekk fra det de vanlige avsporerne når det gjelder Ryanair. Allerede i 2004 hadde Ryanair dette flyet:

EI-CSH.jpg


Men da var det mer for MOL å irritere Lufthansa og å markere den riktig starten med flighter til og fra Tyskland. Nå kan dekalen tas frem igjen - for nå passerer de Lufthansa i passasjertall. Jeg kan ikke være mer enn imponert når det gjelder Ryanair. Utskjelt i baner, men fremdeles kommer mer og mer passasjerer for å fly med tivoliflyene. Jeg har selv ikke mange flightene med dem, men på tid har de alltid vært. Litt mer anstrengelse enn vanlig er det å få i seg en G&T - spesielt når spriten er i plastposer, og for å åpne den trenger man helst en saks (som er vanlig å kunne ta med seg på et fly?). Til slutt ender man opp med å sutte på posen og å ta en munnfull T inn i mellom :)
 
FR har vel flere frekvenser de fleste steder enn mange andre, både nettverks og LLCs. Så å skape et inntrykk av at de flyr en gang i uka til de fleste destinasjonene blir jo ikke annet enn latterlig.
FR har en veldig bra on time performance, og det er sjelden de kansellerer flyvninger. Så skremselspropagandaen enkelte prøver å formidle ang. FR hver gang de har sjansen faller bare på sin egen urimelighet.
Jeg er ikke noen fan av selskapet selv, men synes bare det blir for dumt å framstille FR sine pax og ansatte som en flokk mindre begavede stakkarer som ikke vet sitt eget beste.
Det sier mer om de som kommer med slike karakteristikker.
 
Tok dette bilde i Roma i 2005, er ikke god i tysk men tydeligvis ikke noe positivt om Lufthansa.

091.jpg
 
Men da var det mer for MOL å irritere Lufthansa og å markere den riktig starten med flighter til og fra Tyskland. Nå kan dekalen tas frem igjen - for nå passerer de Lufthansa i passasjertall. Jeg kan ikke være mer enn imponert når det gjelder Ryanair. Utskjelt i baner, men fremdeles kommer mer og mer passasjerer for å fly med tivoliflyene.

Ja, de skal virkelig ha honnør for at de har gjort lufta tilgjengelig for alle, men det å skryte av at man har x millioner passasjerer som flyr for 0.50 pund kontra LH som har over 10 ganger omsetningen er i min bok lite å skryte av. Jo flere gebyrer de fortsetter å fylle på med mens nettverkselskapene nå kutter priser, jo mindre blir nok veksten

Jeg har selv ikke mange flightene med dem, men på tid har de alltid vært. Litt mer anstrengelse enn vanlig er det å få i seg en G&T - spesielt når spriten er i plastposer, og for å åpne den trenger man helst en saks (som er vanlig å kunne ta med seg på et fly?). Til slutt ender man opp med å sutte på posen og å ta en munnfull T inn i mellom :)

Genialt! :);) Den videoen skulle jeg gjerne likt å se på youtube. :D

FR har vel flere frekvenser de fleste steder enn mange andre, både nettverks og LLCs. Så å skape et inntrykk av at de flyr en gang i uka til de fleste destinasjonene blir jo ikke annet enn latterlig.
FR har en veldig bra on time performance, og det er sjelden de kansellerer flyvninger. Så skremselspropagandaen enkelte prøver å formidle ang. FR hver gang de har sjansen faller bare på sin egen urimelighet.
Jeg er ikke noen fan av selskapet selv, men synes bare det blir for dumt å framstille FR sine pax og ansatte som en flokk mindre begavede stakkarer som ikke vet sitt eget beste.
Det sier mer om de som kommer med slike karakteristikker.

Ja, du kan jo ta en titt på frekvensene fra Torp, kamerat.

For å hjelpe deg siden du åpenbart har problemer med fakta er det kun ett sted Ryanair flyr til med mer enn en frekvens daglig fra Torp og det er London. De har ett mindretall destinasjoner de maksimum flyr til en gang til daglig, men de fleste destinasjoner fra Torp er ikke daglig.

Når det gjelder ontime performance, har aldri ryanair kommet høyest på lista. ta en titt på flightstats så finner man lett ut at ett selskap som f.eks. SAS ligger mye bedre an. Torp er jo også kjent for diverse diversion og selv om det er sjelden for alle selskaper er faktisk også slik at Ryanair også kansellerer diverse flighter og det er akkurat DET som er hovedproblemet med dette selskapet.

Siden Ryanair åpenbart er himmelen for deg: Dersom du står i Alicante på en søndag og Ryanairflyet ditt blir kansellert og du skal på jobb mandag, hva gjør du? Vel, dersom det er plass, kan du fly med Ryanair på onsdag. Er det ikke plass, går neste fly fredag. Dersom det ikke funker, får du selvsagt pengene tilbake og får gleden av å kjøpe en fullprisbillett med ett selskap som sannsynligvis kommer til å koste deg mer enn 4K per person, så 16K for en familie.

Dersom det er en sjanse du er villig til å ta, værsågo. Men forvent NULL sympati når jeg leser om deg i VG under tittelen: Ferien ble mareritt pga Ryanair.

Så til sleivsparkene til MOL malt på flyene deres: Snakk om patetisk måte å markedsføre seg på. Dessverre er terskelen veldig lav for folk og enkelte er såpass kjipe at de velger å overse slik patetisk drittkasting.
 
For å hjelpe deg siden du åpenbart har problemer med fakta er det kun ett sted Ryanair flyr til med mer enn en frekvens daglig fra Torp og det er London. De har ett mindretall destinasjoner de maksimum flyr til en gang til daglig, men de fleste destinasjoner fra Torp er ikke daglig.

Når det gjelder ontime performance, har aldri ryanair kommet høyest på lista. ta en titt på flightstats så finner man lett ut at ett selskap som f.eks. SAS ligger mye bedre an. Torp er jo også kjent for diverse diversion og selv om det er sjelden for alle selskaper er faktisk også slik at Ryanair også kansellerer diverse flighter og det er akkurat DET som er hovedproblemet med dette selskapet.

Siden Ryanair åpenbart er himmelen for deg: Dersom du står i Alicante på en søndag og Ryanairflyet ditt blir kansellert og du skal på jobb mandag, hva gjør du? Vel, dersom det er plass, kan du fly med Ryanair på onsdag. Er det ikke plass, går neste fly fredag. Dersom det ikke funker, får du selvsagt pengene tilbake og får gleden av å kjøpe en fullprisbillett med ett selskap som sannsynligvis kommer til å koste deg mer enn 4K per person, så 16K for en familie.

Dersom det er en sjanse du er villig til å ta, værsågo. Men forvent NULL sympati når jeg leser om deg i VG under tittelen: Ferien ble mareritt pga Ryanair.

Så til sleivsparkene til MOL malt på flyene deres: Snakk om patetisk måte å markedsføre seg på. Dessverre er terskelen veldig lav for folk og enkelte er såpass kjipe at de velger å overse slik patetisk drittkasting.

Apropos drittkasting, så føler jeg at du kaster litt stein i glasshus her.
Uenighet ser ut til å være en ting du takler relativt dårlig, når man ser tonen du tar overfor folk som mener noe annet enn deg.
Jeg tror jeg velger å la være å gå videre, siden du ikke greier å utrykke deg sånn noenlunde repektfullt. Men jeg kan jo si at jeg ikke hadde kun Torp i tankene når jeg snakket om Ryanair og frekvenser, men Rynair generelt i Europa.
Og det tullet du sier om at Ryanair må være himmelen for meg, så skrev jeg vel at jeg ikke er noen fan av selskapet. Men i motsetning til deg ser jeg kanskje ikke alt svart/hvitt.
 
Ja, de skal virkelig ha honnør for at de har gjort lufta tilgjengelig for alle, men det å skryte av at man har x millioner passasjerer som flyr for 0.50 pund kontra LH som har over 10 ganger omsetningen er i min bok lite å skryte av. Jo flere gebyrer de fortsetter å fylle på med mens nettverkselskapene nå kutter priser, jo mindre blir nok veksten

Mann kan jo også snu på flisa og si at Lufthansas billetter er kraftig overpriset siden de kunne ta en slik gigantisk gevinst.

Jeg er ingen fan av Rynair og syns sjefen og metodene hans er patetiske men den evige bæsjinga av selskapet begynner å bli ganske skjedelig. Om Ryanair hadde vært bare dritt hadde ingen sjans til å passere hverken BA eller LH på antall pax.
 
Om Ryanair hadde vært bare dritt hadde ingen sjans til å passere hverken BA eller LH på antall pax.

Mc Donalds har nok også fler kunder enn Bølgen og Moi, selv om kvalitetsforskjellen er relativt stor.

Men fra dårlige sammenligninger tilbake til case, så vil jeg si at jeg på ingen måte ville tatt sjangsen på å fly FR på annet enn en helgetur jeg egentlig ikke ville på, selv om millioner av andre gjør det. Og det å passere lufthansa i antall passasjerer kan jeg ikke skjønne er noe mål i selg selv, så lenge man ikke greier å operere med på langt nær samme omsetning eller overskudd.
 
Last edited:
drit i alt som heter gebyrer og se på den totale kostnaden du har som reisende. reiser selv 5-10 ganger med Ryanair i året, flere ganger med Wizz, Norwegian, SAS og KLM.

gjennomsnittsprisen tur/retur med Ryanair inkludert bagasje og alt av gebyrer ligger på ca 1200 fra Torp. Da kan jeg fint kjøpe meg en billett på business med SAS eller KLM istedenfor å bytte fly i København eller Amsterdam en av veiene samt betale dobbel eller tredobbel pris i utgangspunktet dersom jeg skulle være så uheldig å komme på en kansellert flight i løpet av et år med Ryanair. Jeg har aldri opplevd noen Ryanair kansellering fra Torp ennå - men har hatt 3 KLM kanselleringer pga tech eller vær. Da har vi ikke blitt booket om til Widerøe fra Torp, men kjørt med buss til Gardermoen og KLM fly herfra. ikke noe annet selskap.

Dersom du reiser ofte nok må du regne med å måtte kjøpe en fullpris business billett på et annet selskap en eller annen gang i løpet av de neste 5 årene dersom du skulle være så uheldig å møte på en kansellert flyavgang. greit nok så blir flyet dyrt den ene gangen dersom du ikke kan vente 1 eller 2 dager, men tar du totalsummen over et år eller i værste fall flere år - så blir prisen lavere. i tillegg så kan de som bor i Telemark, Vestfold og Buskerud fly fra en flyplass med kortere avstander, mindre køer og generelt raskere service en på Gardermoen.
 
Apropos drittkasting, så føler jeg at du kaster litt stein i glasshus her.
Uenighet ser ut til å være en ting du takler relativt dårlig, når man ser tonen du tar overfor folk som mener noe annet enn deg.
Jeg tror jeg velger å la være å gå videre, siden du ikke greier å utrykke deg sånn noenlunde repektfullt. Men jeg kan jo si at jeg ikke hadde kun Torp i tankene når jeg snakket om Ryanair og frekvenser, men Rynair generelt i Europa.
Og det tullet du sier om at Ryanair må være himmelen for meg, så skrev jeg vel at jeg ikke er noen fan av selskapet. Men i motsetning til deg ser jeg kanskje ikke alt svart/hvitt.

Skal vi se, du skrev, Det sier mer om de som kommer med slike karakteristikker. Mye steiner som svever rundt i dette glasshuset i grunnen. Tommy777 presenterer fakta, fakta som gjør diskusjonen vesentlig mer balansert.

Tommy777 påpeker nøyaktig det som er viktig for svært mange av oss, nemlig tryggheten på at vi blir tatt vare på ved problemer. Selv om de er sjeldne, så vil de kunne oppstå - og da blir den billige billetten fort dyr.

Argumentet med at "siden så mange bruker dem, så må det være bra" holder helt enkelt ikke. Paralellen til McDonalds har blitt dratt, Grandiosa er nærliggende og jeg vil trekke frem igjen Suzuki Baleno. Ingen av dem akkurat topprodukter, men selger (solgte) bra. Hvorfor? Markedsføring og det faktum at det var billig. Den sammenlikningen er lett å dra med Ryanair også. ;)
 
j
......og ikke minst at de som jobber ombord på flyet er underbetalte 20-åringer fra øst-europa som ikke vet bedre og blir villedet om sine rettigheter. De fleste er jo selvfølgelig imot det. men det snakker vi ikke om. vi skal jo på ferie. og den fikk vi så billig.

- I gangen har jeg et par joggesko, formodentlig laget av seriøst underbetalte kinsere uten snev av faglige rettigheter. Bør jeg ha dårlig samvittighet for å bruke dem?

- På jobb skal jeg velge leverandør av et IT-system. Den ene leverandøren bruker ansatte i Baltikum, som jeg ikke kan kontrollere arbeidsvilkårene til. Bør jeg la være å velge denne leverandøren?

- På en flygning til Asia kan jeg velge mellom SAS, kjent for sine gode vilkår for ansatte, eller et asiatisk selskap kjent for dårlige vilkår for kabinbesetningen, men meget god service. Bør jeg velge SAS?

Det finnes ikke noen enkle svar på disse spørsmålene.

Selv om det er mye å utsette på måten Ryanair behandler sine ansatte, så er jeg samtidig litt usikker på hvor stor vekt jeg som forbruker skal legge på dette. Det er, etter min mening, andres oppgave å sørge for at lover og regler overholdes, men som forbruker bør jeg jo også ha et bevisst forhold til disse problemstillingene.

Jeg tror ikke det er mange som har moralske problemer med å kjøpe kaffe, joggesko eller datautstyr. Personlig synes jeg dette burde være mer problematisk enn å fly med Ryanair, selv om dårlige arbeidsforhold oppfattes som mer problematisk når de kommer nærmere.

For min del er arbeidsforholdene i Ryanair, spesielt holdningen til fagforeninger, verdt å kritisere, men ikke god nok grunn til å velge bort selskapet som leverandør.
 
Skal vi se, du skrev, Det sier mer om de som kommer med slike karakteristikker. Mye steiner som svever rundt i dette glasshuset i grunnen. Tommy777 presenterer fakta, fakta som gjør diskusjonen vesentlig mer balansert.

Tommy777 påpeker nøyaktig det som er viktig for svært mange av oss, nemlig tryggheten på at vi blir tatt vare på ved problemer. Selv om de er sjeldne, så vil de kunne oppstå - og da blir den billige billetten fort dyr.

Apropos fakta: Nå finnes det regelverk som selv Ryanair må forholde seg til ved kanselleringer osv. Se forøvrig min forrige post litt lenger opp i tråden. Dokumenterbare utgifter er selskapet forpliktet til å dekke dersom kanselleringen er deres ansvar (og bevisbyrden er på selskapets hånd). Dvs at dersom det er 3 dager til neste fly så står FR overfor valget mellom å sende deg med neste mulig avgang (med FR eller andre), eller betale overnatting & kost & eventuell tapt arbeidsfortjeneste. Det er mulig at det er enklere å forholde seg til andre selskaper i slike situasjoner, men FR kan ikke operere med egne regler som ikke er i overenstemmelse med EUs regelverk.
 
Ja, jeg mener også at det ikke er noen grunn til å være mer redde for å reise med Ryanair enn med andre lavprisselskaper.Det er jo ikke slik at man er helt rettsløs som Ryanair pax. Man har faktisk de samme rettighetene som som alle andre.
 
- I gangen har jeg et par joggesko, formodentlig laget av seriøst underbetalte kinsere uten snev av faglige rettigheter. Bør jeg ha dårlig samvittighet for å bruke dem?

- På jobb skal jeg velge leverandør av et IT-system. Den ene leverandøren bruker ansatte i Baltikum, som jeg ikke kan kontrollere arbeidsvilkårene til. Bør jeg la være å velge denne leverandøren?

- På en flygning til Asia kan jeg velge mellom SAS, kjent for sine gode vilkår for ansatte, eller et asiatisk selskap kjent for dårlige vilkår for kabinbesetningen, men meget god service. Bør jeg velge SAS?

Det finnes ikke noen enkle svar på disse spørsmålene.

Selv om det er mye å utsette på måten Ryanair behandler sine ansatte, så er jeg samtidig litt usikker på hvor stor vekt jeg som forbruker skal legge på dette. Det er, etter min mening, andres oppgave å sørge for at lover og regler overholdes, men som forbruker bør jeg jo også ha et bevisst forhold til disse problemstillingene.

Jeg tror ikke det er mange som har moralske problemer med å kjøpe kaffe, joggesko eller datautstyr. Personlig synes jeg dette burde være mer problematisk enn å fly med Ryanair, selv om dårlige arbeidsforhold oppfattes som mer problematisk når de kommer nærmere.

For min del er arbeidsforholdene i Ryanair, spesielt holdningen til fagforeninger, verdt å kritisere, men ikke god nok grunn til å velge bort selskapet som leverandør.

Tja , det finnes jo typisk fraser som "Arbeiderne skal uten unntak ha rett til å slutte seg til eller etablere fagforeninger etter eget valg,
og til å forhandle kollektivt." i etikk reglene for leverandører til mange Norske bedrifter , så det alene vil vel diskriminere FR som leverandør av transport tjenester, skal dette kun gjelde Arbeidsgiver , eller skal vi ta det med oss hjem ?
 
Noen oppklaringer her:

Ryanair har som mål å passere Lufthansa i antall passasjerer, ikke omsetning. Det sier seg selv at med like mange passasjerer, så vil Lufthansa ha en høyere omsetning. Og det sier seg vel selv også at jo lavere pris man har, så er marginene mindre, og man må ha større volum for å få samme overskudd.


Ryanair er ikke så gale som noen her gir intrykk av.
Man blir booket om til neste mulige avgang med eget selskap. Ja, det finnes eksempler på at folk har ventet i flere dager, men jeg vil tro at sjansen for at det skal skje, er omtrent en til 500.000.

Enkelte her ser ikke ut til å vite (eller vil ikke vite) at Ryanair gjerne sender deg via et tredje sted dersom de kansellerer. Så dersom du står på Torp og din avgang til Bergamo skulle bli kansellert, kan du reise til Bergamo for eksempel via London eller Hahn. Da kommer du frem samme dag.

Det er mange her som gjør Ryanair til et selskap mye værre enn det det i virkeligheten er. Og det er gjerne de som sjeldent eller aldri har reist med de som "vet best". De som har lest historier i avisen om noen som en gang sto fast i Spania....

Det er leit å se at man dømmer 50 millioner passasjerer som ikke vet sitt eget beste, som ikke skjønner at det koster penger å ta seg til en flyplass som ligger lengre fra hovedstaden, og ansatte som ikke vet bedre enn å ta seg en jobb i Ryanair. Utlendinger som er så dumme at de ikke engang har hørt om fagforeninger. Slike påstander er latterlig dumme, og stemmer overhode ikke med virkeligheten. Jeg jobber med Ryair hver eneste dag, og treffer mange fornøyde passasjerer. Jeg treffer mange hyggelige ansatte, både i cockpit og i kabinen. Jeg kan love at de ikke er mindre begavede enn selvopphøyde nordmenn, og de vet så absolutt at det er noe som heter fagforeninger.

Slutt å rakke ned på mennesker dere ikke vet noen verdens ting om, både crew og passasjerer. Det er lov å ta andre valg enn dine.
 
Utlendinger som er så dumme at de ikke engang har hørt om fagforeninger. Slike påstander er latterlig dumme, og stemmer overhode ikke med virkeligheten.

Lidt meget væk fra topic.
Nu er der vist ikke nogen, her der har kaldt udlændinge for dumme. Men Østeuropæerne er meget udvidende om det at være organiseret og tro mig jeg kender lidt til det, da jeg er østeuropæisk gift og derfor har en del af disse mennesker i min vennekreds og det er meget få procenter af disse mennesker, der egentlig ved, hvad det vil sige at være medlem af en fagforening.
Jeg er absolut ikke for fagforenings tvang, men mener det er et god hjælp for mange mennesker bla. overnævnte.

Ingen tradition for fagforening
Man skal huske, at det er en vanskelig opgave, for der er en sprogbarriere, udlændingene er her i kort tid, og mange af dem fra Østeuropa har ingen tradition hjemmefra for at være organiseret.«


En undersøgelse i Oslo-regionen viste, at kun 14 procent af de polske bygningsarbejdere var organiseret. I Danmark vil jeg tro, at det ikke er mere end 10 procent.

http://www.jur.lo.dk/2007/34/Baggru.../DanskerneVilHaveUdlaendingeIFagforening.aspx
 
Tja , det finnes jo typisk fraser som "Arbeiderne skal uten unntak ha rett til å slutte seg til eller etablere fagforeninger etter eget valg, og til å forhandle kollektivt." i etikk reglene for leverandører til mange Norske bedrifter , så det alene vil vel diskriminere FR som leverandør av transport tjenester, skal dette kun gjelde Arbeidsgiver , eller skal vi ta det med oss hjem ?

Som sagt, jeg synes ikke det finnes noen enkle svar på disse spørsmålene. For å svare konkret på det spørsmålet: Dette skal man også ta med seg hjem.

Er det der ei standardformulering fra Initiativ for etisk handel, eller noe slikt? Jeg fant den også på hjemmesidene til min arbeidsgiver (men, talende nok, ikke i den interne oversikten over innkjøpsrutiner).

La oss ta et eksempel med et land der egentlig ikke kan snakke om noen form for organisasjonsfrihet: Kina. Jeg tror de fleste kjøper mye varer som er produsert i Kina, både firmaer og privatpersoner, selv om man støtter seg på ei slik formulering. Jeg har heller ikke vært borti at EU-selskaper som driver lovlig (og ikke i kontroversielle bransjer som atomvåpen) har vært utelukket som leverandør noe sted, på grunn av etiske retningslinjer.

I de fleste sammenhenger er det altså vanskelig å la være å handle med selskaper som har kalrt dårligere forhold for ansatte enn Ryanair. Da synes jeg det blir vanskelig å plukke ut Ryanair, og la være å handle fra dem.

Lukter det av dobbeltmoral? Ja, kanskje litt.
 
Rart at de vil sende deg til bergamo via London eller Ha Ha Hahn når de samtidig advarre deg mot å bokke connections via de samme byenen samme dag - de sier klart at gjør du det så er Ryanair ikke ansvarlig for å få deg videre om den første delen av turen ble forsinket.

kundeservice i særklasse...
 
Rart at de vil sende deg til bergamo via London eller Ha Ha Hahn når de samtidig advarre deg mot å bokke connections via de samme byenen samme dag - de sier klart at gjør du det så er Ryanair ikke ansvarlig for å få deg videre om den første delen av turen ble forsinket.

kundeservice i særklasse...

I tillegg skulle jeg gjerne likt aa hoere hvordan imm forklarer ett meget viktig poeng han glemte: Hvordan er sjansen for at du faar plass til 180 pax til London og videre til Bergamo samme dag? Ryanair har 4 avganger pr. dag TRF-STN, Bergamo gaar tidlig kun en dag i uka, ellers gaar de fleste avgangene i 5-6 tiden paa kvelden. Ryanair flyr 3 daglige til Bergamo fra Stansted, den siste avgangen har gaatt fra STN foer man har faatt paxen over fra Torp. Til Hahn flyr Ryanair kun en daglig og det flyet har allerede gaatt lenge foer Bergamo gaar 4 dager i uken, saa det gaar jo ikke.. (med mindre man vet om kanselleringen paa forhaand og at man klarer aa faa paxen til aa moete opp ett par timer foer enn planlagt :rolleyes:)

Men hvor realistisk er det at man faar plass til alle passasjerene via Hahn og London?? Come on....

Og aa paastaa at Ryanair har 1 kansellering pr. 500K avganger er SVADA! Paa deres 10 mest populaere ruter har de mellom 1 og 2% kanselleringer (saa 1-2 av 100), saa det skjer faktisk med Ryanair ogsaa.
 
Back
Top