Skal fly helgelendinger til Manchester

Hva er det som skjer med Brønnøysund?? Det startes jo opp ruter hit og dit... (dvs ENGM og ENBR og nå denne..)

Passkontroll, Toll og Duty Free ved BNN nå da ? Må vel bli med en 300 maskin det her, er vel det største de kan ta ned ?

Last edited:

Med andre ord et litt ad hoc charterprosjekt. Flott om det lykkes. Manchester er faktisk et meget godt utgangspunkt om man vil se noe annet av England enn London...:) Shopping er det også gode muligheter til, og så er det et og annet fotballag her oppe som kanskje trekker en del reisende til området rundt Manchester.

Last edited:
Hvis ikke BNN kan ta Q400, blir det -100/200 ... -300 har ikke rekkevidde til å klare denne turen annet enn under svært gunstige forhold.

Hvis ikke BNN kan ta Q400, blir det -100/200 ... -300 har ikke rekkevidde til å klare denne turen annet enn under svært gunstige forhold.

Ifølge artikkelen til Brønnøysunds Avis er det snakk om -300 maskiner. Her lukter det fuelstop underveis.

En liten stopp i BGO, kanskje, det er jo nesten på track, og har grei bane.

Må jo si avisen driver med artige ordspill også - "saken er et pilotprosjekt" :D

En liten stopp i BGO, kanskje, det er jo nesten på track, og har grei bane.

Må jo si avisen driver med artige ordspill også - "saken er et pilotprosjekt" :D

Det er ikke rett og slett bare en forlenging av BNN-BGO da? Da begynner det å gi mening. Evt. i samarbeid med SAS som jo starter BGO-MAN nå.

Her er det jo snakk om én flight i måneden... Hva snakker vi om av max pax pr år da? ;) 700? Noen storsatsning er det iallefall ikke med den frekvensen... ;p

Last edited:
Nja - det er vel LITT mer .. ;)

Flyruten starter opp i april neste år. I første omgang vil ruta settes opp en gang i måneden som et prøveprosjekt.

Dersom dette blir vellykket er planen å fly Brønnøysund-Manchester en gang i uka.

Nei det vet jeg også. Spurte ikke om det, men var en disp Widerøe jobba med å få til med tanke på å få brukt Q400 på en så kort bane som i BNN.

Det ville forbause meg veldig dersom man får til å bruke 400 på Brønnøy. Vi sliter nok som det er med 300 på marginale forhold og med godt belegg. Men jeg har ikke regnet på detaljene, så skal ikke si noe bastant.

I artikkelen det vises til i Brønnøysunds Avis står følgende:
"Tilbudet er lansert som et pilotprosjekt, men målet er å få til 4-6 charterflygninger i året."

Jeg ser at det står at målsettingen er ukentlige avganger på nrk.no. Jeg kan neppe se for meg at det skulle være et marked for det. DY slet med å fylle flyene på retur på flyruten TOS-LGW/STN, og selv om man nok kan si mye fint om området rundt Brønnøysund så er vel markedet noe begrenset? En annen ting er hvorvidt det er mange som er interesserte i å være en hel uke borte. Noe sier meg at ganske mange av de nordmenn som flyr inn til Manchester har som mål aktiviteter som stort sett foregår i helgene (selv om det riktignok er mye annet å ta seg til).

Back