Skal booke Business for første gang

grindstein

ScanFlyer Silver
Skal booke Business for første gang

Da man venter inn en del extra kroner i løpe av uka har jeg bestemt meg for å ta en tur til Asia i Påska, og det på Business class. Mitt lille problem er som følger. Business på Qatar sin B787 skal vist nok være fantastisk, og B787 er et fly jeg har lyst til å få prøvd. Men som bonuskunde hos EK, og vil med eksisterende booking i Mai i Eco, og med Business nå i påske fly inn til sølvmedelmskap hos EK. Hva anbefaler de mere erfarne Business brukere her inne meg å gjøre?

Last edited:
Re: Skal booke Business for første gang

Jeg ville valgt Qatar. Emirates matcher på både service, mat etc (soft produkt), men deres business class grenser til tacky. Dessuten får du jo en god slant om du har Privilege Club eller annet OW-medlemskap, nesten sølv hos Qatar også med en t/r i C til Asia.

Qatar har kun 4 seter i bredden på sine 787, en meget romslig løsning og et strøkent utseende.

Også slipper du tilslutning med SAS, som du må med EK, frem til september iallefall. Men nå er mitt inntrykk at mange her velger flest mulige strekninger for å makse flyopplevelsene :-)

Last edited:

Også slipper du tilslutning med SAS, som du må med EK, frem til september iallefall. Men nå er mitt inntrykk at mange her velger flest mulige strekninger for å makse flyopplevelsene :-)

Du må ikke tro at jeg kjøper gjenomgående bilett i såfall med SAS til EK. Se bare her hvilke priser jeg fikk med utreise ifra hendholdsvis OSL, CPH og ARN..

fra osl: 47 804 NOK (tilknyttingsflight til Arn med SAS og vidre med EK)
fra arn: 28 330 nok (EK)
fra cph: 29 905 NOK (EK)

Alle priser er tur retur

Ikke pokker om jeg kjøper OSL-ARN-OSL for nesten 20K extra. Da booker jeg DY, legger inn litt extra tid og tar bryet med å sjekke inn på nytt i såfall.

Last edited:

Hvis businessbilletten koster nesten 30K med Emirates er valget enda lettere, dropp det og fly Qatar. De har ofte priser til ca 15K i I-klasse om du finner det.. Kanskje vanskelig i påsken?

Qatar frister veldig. Men er ikke tigjengelig ønsket utreisedag. Neste dag er tilgjengelig men opp mot 3000 dyrere en EK. Dog har jeg kun skjekket med utreise OSL. Det kan godt hende at om jeg sjekker Arn og Cph og kjøper seperat tilknytting at dette endrer seg. Uansett takk for inspill.

Mener QR også har samarbeid med både BA og LH så du kan fly via LON/FRA... Der har de jo flere daglige avganger og kanskje mer ledig. Verdt å sjekke det også :-)

Mener QR også har samarbeid med både BA og LH så du kan fly via LON/FRA... Der har de jo flere daglige avganger og kanskje mer ledig. Verdt å sjekke det også :-)
QR har codeshare med SAS også, men det ser ut som tilslutningsbilletter prises med omtrent full-flex så det blir fort veldig dyrt

Eksempel tatt for I-klasse på KVS nå, BGO-BKK kan rutes slik:

[KVS Availability Tool 7.3.3 - Routing Rules: BGO-BKK/QR/IRTNO/14470 NOK]
Code:
BGOBKK-QR 07APR14      *RULE DISPLAY*     TARIFF 0004 RULE QA12 

CONSTRUCTED ROUTING - SPECIFIED 4195 ORG ADD 104                
             FROM-TO  BGO-SK-CPH-DOH-BKK*                       
             FROM-TO  BGO-SK-CPH/OSL/STO-DOH-BKK*               
             FROM-TO  BGO-SK-CPH/OSL/STO-DOH-BKK2C-FRA-DOH      
                      -BKK2C-FRA-DOH-BKK2C-FRA-DOH-BKK2C        
                      -FRA-DOH-BKK2C-FRA-DOH-BKK2C-FRA-DOH      
                      -BKK2C-FRA-DOH-BKK2C-FRA-DOH-BKK2C        
                      -FRA-DOH-BKK2C-FRA-DOH-BKK2C-MUC-DOH      
                      -BKK2C-MUC-DOH-BKK2C-MUC-DOH-BKK2C        
                      -MUC-DOH-BKK2C-MUC-DOH-BKK2C-MUC-DOH      
                      -BKK2C-MUC-DOH-BKK2C-MUC-DOH-BKK2C        
                      -MUC-DOH-BKK2C-MUC-DOH-BKK2C-FRA/MUC/     
                      PAR-DOH-BKK2C-FRA/MUC/PAR-DOH-BKK2C       
                      -FRA/MUC/PAR-DOH-BKK2C-FRA/MUC/PAR        
                      -DOH-BKK2C-FRA/MUC/PAR-DOH-BKK2C-PAR      
                      -DOH-BKK2C-PAR-DOH-BKK2C-PAR-DOH-BKK2C-PA 
             FROM-TO  BGO-SK-OSL-BA/LH/SK-LON/FRA/MUC/STO/      
                      CPH-DOH-BKK*                              
             FROM-TO  BGO-SK-OSL-DOH-BKK*                       
             FROM-TO  BGO-SK-STO-BA/LH/SK-LON/FRA/MUC/OSL/      
                      CPH-DOH-BKK*                              
             FROM-TO  BGO-SK-STO-DOH-BKK*

Men SK-bitene bookes i J eller C-klasse sist jeg var i denne situasjonen, og det koster for ca 3k ekstra.

Men nå ser det ut at man kan fly med BA til LHR, det er jo artig og langt enklere, minus at terminalbytte i LHR er en skikkelig plage. Da tar jeg heller en billig billett til OSL på egenhånd og ordner alt selv.

Om man booker OSL-BKK ser reglene slik ut:

[KVS Availability Tool 7.3.3 - Routing Rules: OSL-BKK/QR/IRTNO/12798 NOK]
Code:
OSLBKK-QR 07APR14      *RULE DISPLAY*     TARIFF 0004 RULE QA12 

---------------------------------------------------------------

ROUTING 4195 FROM-TO  OSL-BA/LH/SK-LON/FRA/MUC/STO/CPH-DOH      
                      -BKK*                                     
             FROM-TO  OSL-DOH-BKK*

-A

Er det ikke litt sent å bestille (billige) Business billetter til Asia nå? Jeg skal reise snart til BKK i Business med BA for nettosum av 12750 kr. Disse billettene bestilte jeg i januar.

Har sagt til meg selv at en pris rundt 30K er OK, da dette nok ikke blir en dagligdags afære, men noe jeg gjør da jeg har en mulighet utenom det vanlige til å prøve noe annet en Monkyclass.

Jeg har funnet følgende C priser til BKK 11-20 APR(påsken) Alle prisene er fra OSL.

1.Aeroflot: 14 782
2.Egypt Air: 18 748
3.Thai Airways: 24 000
4 Qatar Airways: 24723.

Med prisene over hadde jeg valgt SU og blitt medlem av Skyteam... Men ellers så er Qatar meget bra. Selvom Thai sin er ful flat helt til BKK mens QR bare er Ful flat til DOH. :)

Qatar gir masse tilbake for pengene. Tror aldri jeg har blitt påtvunget så mye champagne før :D
Med nogenlunde samme flighttider ville jeg garantert valgt QR når som helst i C.
Blir vel fort en Londontur på poeng med BA på kjøpet.

QR har codeshare med SAS også, men det ser ut som tilslutningsbilletter prises med omtrent full-flex så det blir fort veldig dyrt

Det er ikke codeshare, men tilslutningsbilletter med SK går fint (som dere vet).

God tur!

Jeg har funnet følgende C priser til BKK 11-20 APR(påsken) Alle prisene er fra OSL.

1.Aeroflot: 14 782
2.Egypt Air: 18 748
3.Thai Airways: 24 000
4 Qatar Airways: 24723.

Med prisene over hadde jeg valgt SU og blitt medlem av Skyteam... Men ellers så er Qatar meget bra. Selvom Thai sin er ful flat helt til BKK mens QR bare er Ful flat til DOH. :)

QR DOH-BKK er også full flat (B777). Beste business cabin med 2-2-2 jeg har prøvd noen gang. Absolutt ikke noe bekymre seg over. Qatar C kan anbefales på det varmeste.

Har sagt til meg selv at en pris rundt 30K er OK, da dette nok ikke blir en dagligdags afære, men noe jeg gjør da jeg har en mulighet utenom det vanlige til å prøve noe annet en Monkyclass.

Hvis du skulle bruke 30K på å fly, ville jeg heller prøvd å lete etter F til samme elr. rimeligere pris.OK så blir det ikke i påska men du verden det er forskjell. Spesielt om du f.eks finner et lignende tilbud som LH hadde for en stund tilbake. Da var det F til USA som gjaldt.....MEN du får FCT på kjøpet....
Men det er nå meg ;) ;) ;)

Edit : SWISS kjører endel gode business bl.a.til HKG,PEK etc..... :up:

Last edited:

Swiss har en del bra tilbud ja. Har ikke sjekket nå, men de hadde tilbud på OSL-BKK ned mot 11.500 for en stund siden, og ofte til rundt 15-16.000. Jeg reiste til BKK i Februar på et av tilbudene Swiss hadde. Ulempen var dog kun 100 % opptjening hvis man er ute etter mye poeng.

Ellers er vel Finnair også et alternativ. De har vel også vært under 12.000

Men dette gir jo da ikke EK poeng, men hvis prisen er betydelig lavere, så er vel det å foretrekke ?

QR DOH-BKK er også full flat (B777). Beste business cabin med 2-2-2 jeg har prøvd noen gang. Absolutt ikke noe bekymre seg over. Qatar C kan anbefales på det varmeste.

Nei ikke helt flat. Den var ikke det når jeg reiste med den.(777-300 ,1 år siden)

Hvis du skulle bruke 30K på å fly, ville jeg heller prøvd å lete etter F til samme elr. rimeligere pris.OK så blir det ikke i påska men du verden det er forskjell. Spesielt om du f.eks finner et lignende tilbud som LH hadde for en stund tilbake. Da var det F til USA som gjaldt.....MEN du får FCT på kjøpet....
Men det er nå meg ;) ;) ;)

+1. For 30k ville jeg tatt to turer i C på tilbud, enten øst eller vest, eller ventet til sommersalget og tatt en tur i F.

Nei ikke helt flat. Den var ikke det når jeg reiste med den.(777-300 ,1 år siden)

Setene i 77W er flate og horisontale, men det er et søkk mellom seteputen og fotstøtten. Uansett en bra C-klasse.

Back