• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

SK4431 TOS-OSL fra Cockpit

LN-KRF

ScanFlyer Gold
God kveld folkens!

Hadde en svært hyggelig ferie oppe i Nord Norge, og da jeg skulle hje fra TOS, så spurte jeg pilotene om mulighet å obserervere fra cockpit, på vei nedover, og etter en liten snakk med den andre kapteinen, så var det ordna å jeg fikk en opplevelsesrik tur nedover, og fikk lært veldig mye!

Gjør oppmerksom på at bildene er uredigerte, og rett fra minnebrikken.

Her kommer bildene! (bildetekst OVER bildene)

Her er vi akkurat starta motorne og satt takeoff flaps, som til min store overraskelse var 25 grader flaps, på en 53 tonn tung B737-705, som i dag var LN-TUH, Vi hadde 24K rating, og 33 grader assumed temperature som ga oss en V1 på 108, VR på 112 og en V2 på 118 knop, som var temmelig lite synes jeg da, men med våt bane og ganske så mye thrust, så tok det ikke mange 100 meterne før vi var i lufta!
4823622203_cc1f183c4e_b.jpg



Her står vi å holder litt på rwy 01 på TOS.

4824236262_df4fb01992_b.jpg


Her ligger vi og cruiser på FL400 = 40 000fot = 12 000 meter, flott utsikt herfra!
4824236580_6a28bc6fd2_b.jpg


Ett annet lite oversiktsbilde fra kontoret, som etter kapteinen var det beste i verden!
4823622539_901d1eddb1_b.jpg


Da har vi forlatt vår cruisehøyde på 40 000 fot, og er på vei ned til FL120 = 12 000 fot på vei ned til OSL.
4824236944_0264013e1c_b.jpg


Her har vi Overhead Panel, der alle knappene i taket er..:) Mye å holde styr på!
4824237114_e598492e98_b.jpg


Her er vi starta en knapp høyresving for å Intercepte LOC rwy 01R på OSL denne flotte sommerkvelden! Flaps 5 er selected og vi gjør oss klar for å senke landing gear, og sette flyet nedpå rullebanen
4823623097_05bfecdde3_b.jpg


Gear down er valgt og flaps er kjørt til 30 grader som er landingflaps i dag, som dere kan se har vi en VREF på 121 knop, som er temmelig lett.
4824237644_bc2581d0bf_b.jpg


50....40...30...20...10..Spoilers up! Vi er nede på OSL, og vi landa ON TIME som vi alltids gjør med SAS, taxet inn til Gate 18, og rett ut i varmen etter å ha forlatt TOS i 8 grader og regn!

4824237964_5a2699c323_b.jpg


Vil takke de to kapteinene i SAS som lot dette gjennomføres, og at det var mulig! En god slutt på sommerferien!

Takk for meg!
 
Så har de endelig oppgradert TUH til 24K trust og dermed vell fra LGW til MGW eller HGW???

Hva er MTOW for TUH nå med 24K???
 
Back
Top