• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

SK324 Returnerte til OSL nå (LN-RCY)

ClassOne

Handelsreisende
Medlem
SK324 Returnerte til OSL nå (LN-RCY)

Satt å fulgte med på radaren nå, skulle opprinnelig lande i HAU 23.50, gjorde et par forsøk før den gikk til SVG, der avbrøt den på ca 1200 fot, og har nå satt kursen mot OSL igjen. Skikkelig drittvær her borte med vind fra vest..

Blir passasjerene nå innkvartert på Gardemoen av SAS? Eller blir det å vente utover natta? Været er meldt å bli verre og verre før det skal roe seg i morgen formiddag.

Re: SK324 Returnerte til OSL nå (LN-RCY)

Ahhh glad jeg akkurat har kommet hjem ;)
Men vil anta at det blir til å se an været litt før det blir hotell på de som har krav på det

Ser også at samtidig er SK4059 på vei til SVG, den skal vel gjøre et forsøk den også? Kjipt om den også må returnere...

SK324 hadde sikkert for lite fuel, hadde noen runder sør for Haugesund , før den prøvde på Sola , hørte den dra spaken i bunn over huset mitt her
Baltic er også på vei til Sola, får se om de tør å lande

Er det ikke freezing fog, så er det vind på vest. Dette bringer tilbake minnene fra rett før julen i 2007, og jeg endte opp på buss over Haukeli. Heldigvis er det i år Østlandsjul :)

Hva pokker? Hvorfor klarer ikke SAS lande når Norwegian, Westair og airBaltic landet uten problemer og det til og med på rwy18.

Er det ikke freezing fog, så er det vind på vest. Dette bringer tilbake minnene fra rett før julen i 2007, og jeg endte opp på buss over Haukeli. Heldigvis er det i år Østlandsjul :)

Det var noen koselig dager på jobb, believe me.

Hva pokker? Hvorfor klarer ikke SAS lande når Norwegian, Westair og airBaltic landet uten problemer og det til og med på rwy18.

Kan være at de lå så lenge i holding og gjorde så mange forsøk i HAU at de ikke hadde fuel til å surre rundt SVG for lenge.

SAS maskinen som kom til SVG 30 min etter SK324 prøvde, landet med en gang. Men da virket det til å være mye mindre vind. I alle fall her, noen mil lenger nord.

Det handler nok ikke om å klare å lande. Hvis forholdene tilsier at det er mulig å lande på en sikker måte så klarer de jo det, men vær og vind kan endre seg fra ett landingsforsøk til et annet, selv om det ikke skiller mange minuttene mellom dem.

Forøvrig er dette tøffe beslutninger kapteinene tar; det er både dyrt for selskapet (fuel, hotell, ombooking) og kjedelig for passasjerene å diverte. Selv vil jeg heller fly med en kaptein som tar ansvar og snur når det er fornuftig, enn en som presser maskinen ned under uforsvarlige forhold.

eg hørte flyet også.. uvanlig høyt.. selv om vinduet va lukket.. men så forsvant flyet av synet mitt.. men kunne fortsatt se rullebanen.. da litt rart flyet ikke landet der.. eg tenkte det va nok en avbrudt landing.. så eg hadde rett... :)

Her er det noen som ikke har gjort walkaround jobben sin skikkelig.

Norwegian til Bodø på lørdagskvelden kom heller ikke ned. Hadde en kompis som skulle med den til Oslo.. Flyet endte i Tromsø for så å fly til Gardermoen og opp igjen søndag morgen. Tenker meg at det ble slitsomt for de passasjerene som bare skulle til Bodø og måtte fly en ekstra t-r Tromsø, 5 timer pause og så til Bodø..

Her er det noen som ikke har gjort walkaround jobben sin skikkelig.

Disse dørene er ofte åpne når man gjør walkaround, så vanskelig å få sjekket at de er lukket.

Disse dørene er ofte åpne når man gjør walkaround, så vanskelig å få sjekket at de er lukket.

Men..dette skal vel sjekkes uansett etter at de er lukket. Er det en dør eller flere som er åpen når man tar walkaround, skal disse dørene sjekkes før man gir klarsignal for pushback. Etter min opplæring så heter det på fagspråket; all doors closed, handle in locked positions.. og de headsets som er i dag har så lang ledning at man kan gå flere meter rundt pushback traktoren for å kunne se at disse dørene er låst eller ikke. Så jeg ser ikke problemet at dette ikke kan la seg kontrollere før avgang.

På større fly kan man se på EICAS hvilke dører som er oppe og igjen. Er det ikke det på 737NG eller A320?

På B737 så er det panel i taket hvor det er lysindikasjon på om dørene er igjen eller ikke.

Hvordan dette tilfellet oppstod har jeg ikke lyst til å spekulere i. Det eneste jeg vil si er at kapteinen gjorde ihvertfall det eneste rette, og returnerte.

Vede må være tøffeste gutten - på bakken!

Back