SK A340 - Bil i lasten?

Bør være rimelig heftige biler om de fraktes med fly. Har ingen aning hva det koster, men frakte bil i container sjøveien USA-Norge ifra østkysten, koster vel i lende 10-20K, og tar vel typisk noen uker til 2mnd.

De Teslaene som var bygget over Lotus 2 setere ble alle fraktet med Virgin Atlantic til San Francisco fra London, uten motor, tank og drivverk - men ellers komplette.

Kanskje bilen var til en hjemkjær utflytta Nordmann som ville sponse A/S Norge med de bilavgiftene han hadde måtte betalt her på berget..

Så vidt jeg kjenner til skal vel både drivstofftank dreneres til (nesten) tom og batteri kobles fra før en slik transport kan gjennomføres med et "vanlig" passasjerfly. Finner ikke kravene i farten, men det er sikkert andre her inne som sitter på detaljene.

Det er gassen fra bensinen som er mest farlig, trengs jo bare en liten gnist da...... Så nesten tomt? Kravet er at på alle forbrenningsmotorer skal tanken, fuelslanger OG sylindre fylles helt opp med vann for å fraktes med passasjerfly. Kravene står i bl.a. AHG til SAS, under Dangerous goods. Og den er bassert på det internasjonale regelverket som alle flyselskap må følge.

Last edited:
Det er nok ikke mange privatkunder som importerer biler med fly.
Jeg tipper det stort sett er til lanseringer og til bilmesser eller testkjøring som haster.

Sikkert dumt spørsmål, men står den på et slag flak, som den blir "sklidd" rundtomkring inne i flyet på??

Ja, det som er vanlig er at bilen står på en pallet. Det er standard størrelse på disse så de går inn i de fleste nye widebodies. (PLA/PAG/PMC etc.) Størrelsen på disse er 125"x96"/88"/60" og bilen må passe på disse og også avhengig av kontur. Rene fraktfly kan frakte enda større, men man må i enkelte tilfeller kun bruke f.eks. 747F med frontdør. Det er låser i gulvet som er plassert slik at de låser palletene for ikke å skli rundt i flyet.

SAS på instagram i dag har bilde av en bil som lastes ombord i et av flyene deres

a9y3ujeg.jpg

Fytte grisen.,

Den Bugattien skal vel over til Justin Bieber som har avtalt dragracing i Miami.. hahaha. :) :)

Koster vel fort en 12-13 Mill NOK den bilen?? Bare frakten med Delta er vel dyrere enn bilen min..

Men neste uke får jeg ny Mercedes da.. :) Ble ferdigbygd på fabrikken i Stuttgart i dag, og da er det AMG-kjør i Skaun fremover.. :) :)

Kim

Her er en liten sak om hvordan de transporterer en ambulanse med Hercules.

http://www.med-tek.no/pc-90-59-Kirurgi,-transportabel-ECMO.aspx

Vet ikke om de gjør dette ennå, eller om alle slike transporter nå går med helikopeter. Jeg går ut i fra at de ikke fyller vann i bensintanken og sylinderne på sykebilen da det i slike situasjoner haster med å få pasienten til sykehus. Er det forresten andre regler for militærfly enn sivile fly? Forsvaret transporterer vel en del biler i løpet av et år.

Back