SK 1469 trillet inn i gate på OSL

orhel

ScanFlyer Blue
SK 1469 trillet inn i gate på OSL

Sitter ombord i SK 1469. Fikk akkurat beskjed om at døren på flyet er skadet etter at det rullet inn i gaten. Bakkepersonalet hadde visstnok fjernet klossene på nesehjulet uten å gi beskjed til flightdeck.

Ekstra kjipt at det for meg ser ut til å være en flunkende ny A320...
 
Last edited:
Re: SK 1469 trillet inn i gate på OSL

Så maskinen når jeg kjørte forbi for rundt 20min siden. Pushback var koplet på, og da er det helt vanlig at man fjerner chocks. Så kan jo tyde på at noe muligens var feil med bremsene på pushback eller at bremsene ikke var satt på.
 
Re: SK 1469 trillet inn i gate på OSL

Dekkes reparasjonskostnadene av forsikringsselskapet typ full kasko på en A320 :fly?
 
Re: SK 1469 trillet inn i gate på OSL

Dekkes reparasjonskostnadene av forsikringsselskapet typ full kasko på en A320 :fly?
Direkte reparasjonskostnader dekkes, men ikke kostnader vedrørende ombookinger og eventuell innleie av erstatningsmateriell.

Forøvrig er jo ikke OY-KAL ny, den er 6,5 år gammel. First flight 5.september 2006 før levering til IndiGo 28.september 2006.
 
Re: SK 1469 trillet inn i gate på OSL

Jeg var en av de første som var ute fra teknisk og kikket på maskinen. Det så riktig ille ut. Kanskje ikke ved første blikk, men ved litt studering så jeg at reprasjonen ble omfattende.

Dette kommer riktig ille ut. Problemet med 320 serien er at rundt hele strukturen går det varmevekslere, til aircond, og resten av flyet. Det var en 3 cm bulk rett bak døra. Hvis det er skade på komponenter blir det litt av en reprasjon ettersom det ligger bak primærstruktur.... huff
 
Re: SK 1469 trillet inn i gate på OSL

Direkte reparasjonskostnader dekkes, men ikke kostnader vedrørende ombookinger og eventuell innleie av erstatningsmateriell.

Det var da enda godt at noe dekkes da!

Jeg var en av de første som var ute fra teknisk og kikket på maskinen. Det så riktig ille ut. Kanskje ikke ved første blikk, men ved litt studering så jeg at reprasjonen ble omfattende.

Dette kommer riktig ille ut. Problemet med 320 serien er at rundt hele strukturen går det varmevekslere, til aircond, og resten av flyet. Det var en 3 cm bulk rett bak døra. Hvis det er skade på komponenter blir det litt av en reprasjon ettersom det ligger bak primærstruktur.... huff

Kjip avslutning på nok en tøff uke for SAS.. Karma. Worst case, hvor lang tid kan det ta før en A320 er i trafikk igjen etter en slik type skade?
 
Re: SK 1469 trillet inn i gate på OSL

Kjip avslutning på nok en tøff uke for SAS.. Karma.

Litt OT, men jeg skjønner ikke hvorfor det skulle være karma? Selv om det ikke dekkes av massemedia kan jeg fortelle at det er mange hjertens lykkehistorier som har sin TAKK i SAS. Så at SAS som en helhet skal ha "dårlig karma" etter seg, der er jeg uenig :)
 
Re: SK 1469 trillet inn i gate på OSL

Litt OT, men jeg skjønner ikke hvorfor det skulle være karma? Selv om det ikke dekkes av massemedia kan jeg fortelle at det er mange hjertens lykkehistorier som har sin TAKK i SAS. Så at SAS som en helhet skal ha "dårlig karma" etter seg, der er jeg uenig :)

Begrunnelse OT: Jeg mener at SAS, som fra topp til tå, har håndtert alle hendelser siden 16. nov eller når enn det var helt elendig "mediamessig". Forståelig at 'gølvet' og fagforeningene er frustrerte og bruker anledningen til å lette på trykket i sin favør gjennom aviser og tv. Det samme gjelder også ledelsen. Det jeg mener er uheldig er når ansatte/ex-ansatte røper bonusdetaljer i media, fagforeningstopper som igjen minner folket på hvorfor man SAS er "udugelige"... All den tid SAS brukte på å bygge opp omdømmet, som de vant en pris for, er nå bortkastet. Og når SAS som selskap klarer det utrolige å først vedta en spareplan, for så og bli saksøkt av CC i København og piloter i Sverige, for så og få erklært avtalen med NKF ugyldig, for så og ha fagforeningspamper i media som erklærer misnøye over å miste jobb (ihvertfall ikke positiv omtale for SAS), for så og tatt på "senga" med bonuser, for så og miste døren på dette dyre flyet.. Kommer sikkert på mer dersom jeg bruker litt lenger tid.. Man ligger som man reder, heter det. Good things happen to good people.
 
Re: SK 1469 trillet inn i gate på OSL

Så fordi de administrative i selskapet er på en snurr, så skal alt annet BRA som skjer i selskapet bety ingen ting? Jeg skjønner ikke hvorfor man skal være så skinnhellig mot SAS, det er flere divisjoner av SAS enn bare det administrative. Jeg som kunde får ikke gjort en dritt med administrasjonen, og velger å fokusere på det som påvirker meg direkte: har like fine flyturer, og de ansatte både på bakken og ombord er akkurat de samme flotte menneskene som før...
 
Re: SK 1469 trillet inn i gate på OSL

Jeg var en av de første som var ute fra teknisk og kikket på maskinen. Det så riktig ille ut. Kanskje ikke ved første blikk, men ved litt studering så jeg at reprasjonen ble omfattende.

Dette kommer riktig ille ut. Problemet med 320 serien er at rundt hele strukturen går det varmevekslere, til aircond, og resten av flyet. Det var en 3 cm bulk rett bak døra. Hvis det er skade på komponenter blir det litt av en reprasjon ettersom det ligger bak primærstruktur.... huff

Back to topic!

Auu, det der hørtes ut som litt dyr morro...

Innimellom hadde det kanskje vært greit med en eller annen "snap off" funksjon på disse dørene som slår utover.. Men det åpner vel for en hel bøtte med nye utfordringer..

Lykke til med reparasjonen og hold oss gjerne oppdatert med hva som må til for å få på plass døra igjen!
 
Re: SK 1469 trillet inn i gate på OSL

Noen som spekulerer i om park brake har blitt løsnet for å registrere avgang og slippe delay? Noen som vet om flyet lå an til en forsinkelse utover to minutter?
 
Re: SK 1469 trillet inn i gate på OSL

Man releaser ikke brekket uten å være i kontakt med følgepersonen. Og siden passasjerdøra også må være lukket for at offblock registreres, høres det usannsynlig ut. Vi får se ....
 
SK 1469 trillet inn i gate på OSL

Shit happens dessverre. Noen som har fjernet chocks før TBL va skikkelig på plass og låst?
 
Re: SK 1469 trillet inn i gate på OSL

Aviser har jo en tendens til at gøre tingene værre end de er...
Døren revet af, jamen det vel ikke engang ligner. På billedet kan det se ud til at
døren mangler ja, men den er hængslet på den anden side som ikke kan ses.
Døren er altså ikke revet af, men er beskadiget og en reparation kan tage lang tid.
Det er så nok ud tilat vi alligevel ikke får den til AAR søndag aften desværre med mindre
de lavet et fly bytte....
Hilsen Ole
 
Back
Top