Sjøsjuke oppi der...

*AC*

ScanFlyer Blue
Sjøsjuke oppi der...

Eller dvs, dere kan gi meg et svar dere isteden. :p
Når jeg sitter på med fly så jubler ungene under take off (og enkelte andre ganger oppi der) at det kiler i magen. WHY? Hva skjer og hvorfor denne kilingen?
For min del kiler det mest i huet. :( Jeg får en intens følelse av å skulle kaste opp og besvime.
Dette er grunnen til min hysteriske flyskrekk,(som jeg nå er iferd med å få kurert, og den er gått over i fascinasjon isteden :D ) Jeg har alltid vært betatt av fly, men akkurat denne biten er ille, for jeg har vært så redd for å bli dårlig oppi der rett og slett.
Denne "dinglingen" kommer også i heiser som går fort osv.
Jeg har en kompis som er flymekaniker, han sier det kommer av trykk og at det er en form for sjøsyke. Jahaja,ikke at jeg blei noe klokere av det.
HVa skjer egentlig sånn fysisk med flyet når jeg føler at det svever på bølger? Det er som på havet, det går opp og ned (og det gjør det oppi huet mitt og) :S
HVORFOR skjer dette? Hva er det teknisk flyet gjør som gir dette?
Og hva er det som skjer fysisk med meg?
Opplever alle dette likt?
Denne kompisen nevnte også noe om at pilotene innimellom svinger unna ubehagelige skyer osv, (det virker som det er også ved "svinging" eller noe jeg får dette).
Håper noen skjønner hva jeg mener, de aller fleste gjør det ikke.:S
Men jeg har sittet ved siden av EI annen EN gang som hadde det på samme måten.
(vi blei ganske enige etterhvert :p ) Jeg har vært med på ganske mange flights etterhvert nå, og det er bare jeg som er grønn i trynet føler jeg.
HVa kan jeg gjøre med det forresten?
Jeg er ikke spesielt plaga med ørene forresten, det kommer dotter, men de detter ut av seg selv igjen med en gang, så det er ingen fare.

Ubehaget skyldes nok at signalene som sendes fra balanseorganene til hjernen ikke korresponderer med signalene fra resten av kroppen, først og fremst fra øynene (synsinntrykk). Du får følelse av svimmelhet, kvalme og ubehag, som er kroppens måte å si ifra om at noe er galt eller rart på. Det er veldig individuelt hvor sterkt man reagerer. Enkelte reagerer ikke i det hele tatt.

Balanseorganene, to stk, sitter inni hodeskallen rett ved siden av det indre øret. De består av tre bueganger fylt med væske. Når væsken beveger seg, fanger sanseceller opp bevegelsen og sender signaler til hjernen som tolker signalene og gir deg en fornemmelse av hva som er opp og ned f.eks. Vanligvis korresponderer denne fornemmelsen med synsintrykk, og alt er bare fryd og gammen. Inni et fly, derimot, kan man ofte ikke se bevegelsene flyet gjør, men balanseorganene fanger dem opp. Det samme kan gjelde i båt, bil eller hvilket som helst annet transportmiddel, også heis. Derfor kan man få ubehag av det.

Noe man også kan oppleve, er at væsken i balanseorganene fortsetter å bevege seg selv om kroppen står stille. Det skjer f.eks. om du snurrer rundt mange ganger. Siden balanseorganene sender signaler som er helt feil, klarer man ikke å stå på bena. I tillegg lager kroppen svimmel- og ofte også kvalmefølelse.

Last edited:
Re: Sjøsjuke oppi der...

Takk for det! Jeg har vel alltid visst at det er noe rart med huet på meg ja...:p

Men er det tilfelle at det "bølger" oppi der? At det går sånn opp og ned som jeg føler,eller er det bare noe jeg innbilder meg?
Og åffer skjer det under takeoff, når man da egentlig bare går rett fram? Det suger noe inmari akkurat idet man tar av fra bakken :S
Dette er altså min type flyskrekk. Satt i gruppeterapi og sa at; "hadde igrunnen sett det som en fordel om vi ramla ned jeg, nei, det er jeg ikke redd for".
Nei, klart, det er mye farligere å kaste opp eller besvime oppi der.... :p

Hmm, du refererer kanskje til det jeg alltid pleier å "stålsette meg for" rett etter takeoff (selv den dag i dag, etter overkommet flyskrekk ;) ). Den der "synke ned i setet og føle som hodet blir presset nedi kroppen igjen"-greia, som kommer i en 80-90% av take-offs jeg har vært med på med jetfly. Svært sjeldent på propellfly (vil kanskje si aldri, når jeg tenker meg om...?).

Årsaken jeg har lært for dette, er at pilotene bruker en viss thrust (altså innstilling på kraftuttak fra motorene) for å komme opp i take-off-speed, og deretter senker thrusten bittelitt rett etter takeoff (siden man er i lufta og derfor ikke trenger så mye kraft). Mens kroppen din sitter og er i "max thrust" fart - begynner plutselig flyet å bevege seg saktere, og du opplever den litt funky følelsen (på grunn av det RWY 24 utmerket har forklart :) ).

Jeg synes det er en litt annen følelse er den når flyet banker kraftig (svinger). Det kjennes mer i magen enn i hodet når flyet svinger tyckar jag.

Hiv deg med et småfly en gang, og be piloten om å ta bratte svinger. De G-kreftene er faktisk ganske herlige, om jeg tør si det så :colgate:

Last edited:

Det man kjenner like etter rotasjon er Newtons 2. lov, F=m*a
Under take-off roll har man en hastighet på 0 vertikalt, og i løpet av få sekunder så akselreres man til en vertikal hastighet på typisk 50-60km/t. Det er det samme som skjer når man har en bra akselrasjon med bil, men i stedet for å bli trykket bak i setet, blir man trykket ned. Noe uvant, og bortsett fra i noen heiser er det sjelden man opplever det.

Last edited:

Ahhh, thanks! Ja, kanskje det er det. Det høres ikke unaturlig ut det nei.
For en psycho kropp vi har! :o
Så idiotisk lissom.
Jeg er litt usikker på det der med småfly døh...
Jeg har vært med i helikopter og det.....ehm....var ikkeno bedre nei. :S

Joa, psycho, men likevel smart:) Kroppen er jo ikke designet for fart eller høyde. Så høy fart, stor høyde og andre rare og helt unaturlige eller farlige ting som vi utsettes for gjør at kroppen lager kvalme. Eller andre ubehagelige følelser som redsel. Og hva ville naturmennesket gjort da? Sannsynligvis lagt seg ned eller fjernet seg eller noe sånt for å få slutt på den potensielt farlige aktiviteten. Beskyttelsesmekanismer altså. Det er bare litt upraktisk i vår moderne verden, hvor vi har fjernet oss fra naturen og det naturlige. Det tar nok en del millioner av år før evolusjonen har fjernet kroppens evne til å lage reisesyke. Det at det finnes legemidler mot det speeder ikke akkurat ting opp.

Last edited:

Det man kjenner like etter rotasjon er Newtons 2. lov, F=m*a
Under take-off roll har man en hastighet på 0 vertikalt, og i løpet av få sekunder så akselreres man til en vertikal hastighet på typisk 50-60km/t. Det er det samme som skjer når man har en bra akselrasjon med bil, men i stedet for å bli trykket bak i setet, blir man trykket ned. Noe uvant, og bortsett fra i noen heiser er det sjelden man opplever det.

Mulig det er jeg som leser deg feil, men når du drar en analogi til bil så lurer jeg på om vi snakker om samme følelsen - for hvis vi skal sammenlikne med bil så ville jo den funky følelsen komme mellom tiden du står i enden av rullebanen til nesen går i lufta. Ikke oppe i lufta?

Ja man blir pressa bak i setet av akselerasjon (fra F=0) i både fly og bil, men den følelsen rett etter rotate er ikke den samme. Den er mer svimmelframkallende, følelse av fullstendig vertigo og jeg klarer ikke "se rett" engang.

Last edited:

Mulig det er jeg som leser deg feil, men når du drar en analogi til bil så lurer jeg på om vi snakker om samme følelsen - for hvis vi skal sammenlikne med bil så ville jo den funky følelsen komme mellom tiden du står i enden av rullebanen til nesen går i lufta. Ikke oppe i lufta?
Nei, du leser feil. Først blir man akselerert i det horisontale planet, fra det blir satt take-off thrust og et stykke nedover rullebanen. Deretter blir man akselerert i det vertikale planet, fra rotate og til man har en stabil vertikal fart.

Ja man blir pressa bak i setet av akselerasjon (fra F=0) i både fly og bil, men den følelsen rett etter rotate er ikke den samme. Den er mer svimmelframkallende, følelse av fullstendig vertigo og jeg klarer ikke "se rett" engang.

Mulig jeg ikke vet helt hva dere snakker om, siden jeg ikke får synsforstyrrelser/kvalme osv, men det man opplever etter take-off kan sammenlignes litt med berg- og dalbaner der man opplever litt g-krefter. Man blir presset ned i setet og føler seg tung. Det man opplever under akselerasjon med bil kan ikke helt sammenlignes, siden tyngdekraft av kroppens masse virker i en annen retning. Summen av kreftene som til enhver tid påvirker kroppen kan derfor oppleves sterkere i vertikal akselerasjon.

Last edited:

Det er nok det samme som skjer rent objektivt (rask akselerasjon), selv om det kan føles forskjellig. Følelser er ikke noen objektiv størrelse, men ulike kjemiske stoffer som frigjøres og som fremkaller ulike fornemmelser som man opplever som følelser. Man blir altså lurt av kroppen (utrolig lite romantisk altså ;) ). Det er mange ulike faktorer som påvirker hva man "lures til" å føle. Akselerasjon horisontalt er man gjerne vant til, så da er man mer forberedt og kroppen trenger ikke å sende faresignaler. Dessuten får man hjelp av øynene.

Har du lagt merke til at hvis man gjør ting mange ganger, så kan følelsen av ubehag gå gradvis over? De først turene i ber-og-dal-bane gir meg den samme følelsen som du beskriver, mens den 10. bare gir godfølelse. (Men i karusell blir jeg bare mer og mer kvalm:) ) De første turene i de største alpinbakkene gjør meg redd, mens hvis jeg holder på, går frykten gradvis over. Man blir tilvendt.

Last edited:
Ang.sjøsjuka igjen...småfly og passasjerfy.

Når man føler det "dingler" sånn i huet som jeg gjør, man blir kvalm og svimmel og alt det der, er det da mye verre å sitte på med et småfly enn et passasjerfly?
Jeg har aldri prøvd det førstnevnte nemlig,men har jo litt lyst til å prøve.... men vil gjerne vite så godt som mulig om jeg kan forvente å bli grønn i trynet og bør ta med spypose. :p

Re: Ang.sjøsjuka igjen...småfly og passasjerfly.

Hvis du har ei overfølsom balanse nerve så kan det vel hende du blir grønn i trynet som du sier.
Knips bilde mens du er grønn ,men før du spyr. Har enda tilgode å se ett menneske grønn i trynet se :p

Re: Ang.sjøsjuka igjen...småfly og passasjerfly.

Hvis du har ei overfølsom balanse nerve så kan det vel hende du blir grønn i trynet som du sier.
Knips bilde mens du er grønn ,men før du spyr. Har enda tilgode å se ett menneske grønn i trynet se :p

Leeeer.
Jeg var grønn i toppen av Eiffeltårnet jeg såh...
Så du mener det dingler enda mer ja, jeg kunne NESTEN tenke meg det sjø, jeg har vært oppi et helikopter en gang, det var ikkeno særlig det heller egentlig :S:S
Skal fikse bilde jeg, om jeg får mast meg med kameraten en gang ;) hvis jeg tør, ;)

Re: Ang.sjøsjuka igjen...småfly og passasjerfy.

Spørs jo hvor følsom du er når du flyr .
For min egen del så merker jeg ikke noe spes når jeg flyr, men desto mere hvis jeg tar båt.
Ergo en god grunn til å holde seg i lufta :)

Lykke til hvis du får overtalt kompisen din :)

Det er en helt annen følelse å fly småfly, det må sies. Jeg blir *aldri* (aldri aldri aldri) og har aldri (aldri *aldri*) vært kvalm på vanlige passasjerfly, hverken jet eller propell - men i småfly har jeg en gang blitt kvalm. Det var i Mai, en varm sommerdag med rimelig mye termikk og jeg hadde ikke spist så godt.

Det blir veldig "tett" i disse småflyene på sommeren, noen av de eldre modellene med dårlig luftings blir som små bakerovner og lufta står mer eller mindre stille inni der. Legg så til evigvarende... vel, hva skal man kalle det? Det er ikke ubehagelig "turbulens" eller turbulens i den forstand man er kjent med det fra passasjerfly - men på varme sommerdager blir skogen / bakken varmet opp og luftstrømmene oppover blir som søyler litt som i et søylediagram:

bda98aa02bbd83fcd1b4fd84a09dd329.png

Nærmeste jeg kan forklare det som er en skikkelig uggen skogsvei inn til hytta. Som du kjører i blinde, for første gang, for alle humpene er fullstendig uforventet. Har du spist litt dårlig / noe dårlig, og lufta samtidig er varm, klam og stillestående rundt deg - MENS magen din ristes i alle veier, SAMTIDIG som du veit at du har lett for å bli sjøsyk? Ja da tør jeg påstå du vil bli sjøsyk i småfly.

Men - ta deg heller en tur på en kald herlig vinterdag da vel! :) Minus 10 grader og rundt der. Vind er ikke så fali, litt gusting er ikke det samme som "termikk-humping".

Det er nå iallefall min erfaring. Man blir nok mer vant med termikken jo mer man flyr, men for de som har "en time her og der" så er det fort å kjenne magesekken nærme seg svelget når det er varme sommerdager over Oslos skoger..... :p

Smaflytur i -10 til -20 grader og klarvaer er veldig, veldig fint. Som oftest er det rolig luft ogsa. Det vaerste er a fa start pa motoren i slike forhold men det gar som oftest bra om motorvarmeren star pa 24/7 og man legger masse dyner og puter oppa. Termikk er veldig gunstig dog om man flyr seilfly, da er man avhengig av det. Seilfly kan ofte komme rimelig hoyt nar det er mye termikk.

Back