Sjokolade og godteri, til USA/Canada

AlexanderDGL

ScanFlyer Blue
Hei!

Søkte litt på forumet men ingen treff, leste også på CBP sine sider men litt uklart på det jeg fant.

Jeg lurte på reglene for å ha med sjokolade/godteri inn til USA og Canada?
Reiser i helgen til LAX via EWR, og etter 1,5 uke så skal jeg til YVR for å besøke familie som har "bestilt" spesifikke typer godteri siden de ikke har vært i Norge på 20 år. Det er ikke selvprodusert mat, men produkter som Twist, Troika og Salte sild o.l.

Hva må jeg gjøre? Er det eneste å krysse av for "food items" på vei inn til EWR på "JA" så er det OK?

Hva må jeg gjøre? Er det eneste å krysse av for "food items" på vei inn til EWR på "JA" så er det OK?

Stemmer det ja. Sjokkis og annen mat i orginal forpakning går helt fint å ta med. Så lenge du svarer ja på matspørsmålet setter de faktisk pris på din ærlighet. Det kan hende du må vise det fram når du går ut gjennom tolla, men det skal ikke være noe problem. Har selv hatt store melkesjokoladeplater med, og en reisekamerat hadde med brunost og kaviar. Det har gått helt fint:USA

Ja, det er ikke noe problem. Jeg har kofferten full med sjokkis, lakris, sylyetøy og geitost når jeg har vært i Norge, og har aldri blitt møtt med annet enn rulling med øynene og lett hoderysting .. ;)

Beklager OT-light, men i stedet for å lage ny tråd: Har planer om å ta med litt norsk alkohol i gave til familie i USA. Hva er kvoten på sånt inn i Unaiten?

Husk bare å svare rett på ESTA og Tolldeklerasjonsskjema. En kollega klinket til og svarte bare default "pleasure" mens han faktisk reiste i business, og ga pent blaffen i spørsmålene. Han ble til slutt tatt til side, fersket og sendt hjem. 2 år nektet innreise. Kjiåt når man er ansatt i Amerikansk selskap.

Men er du ærlig og bare sier det sånn som det er så er det aldri noe problem. Det er USA og ikke Australia eller Nord Korea (uten sammenligning forøvrig).

Den første gangen jeg var i Australia, hadde vi med oss div norsk godis/mat, bla. to bokser med fiskeboller i hvit saus. Krysset av for mat osv, og ble tatt til side for undersøkelse. Tollerne lurte fælt på hva dette var, og svare de fikk var "its Norwegian fish balls". De så rart på oss, og vinket oss videre... ^_^

(Dagbladet): Visste du at du risikerer en bot på 2500 dollar, nesten 15 000 norske kroner, per kinderegg du forsøker å ta med deg inn til USA?

Tidligere i år ble en mann stoppet av tollvesenet på grensa mellom USA og Canada. Mannen ble holdt igjen i over 2 timer, fordi han hadde med seg et kinderegg, skriver den canadiske avisen The Guelp Mercury. http://www.dagbladet.no/2012/09/06/tema/reise/fly/tollvesenet/forbud/23272461/

Men det er ikke sjokoladen tollvesenet ikke liker — det er overraskelsen inni. Den lille leken ansees nemlig for å være en stor risiko for barn, som kan kveles hvis de svelger den.

Tollvesenet i USA beslagla hele 60 000 kinderegg i fra passasjerer og internasjonale postforsendelser i 2011.

Men er det slik at dere som bor/er mye i USA faktisk skriver "ja" på at dere har med dere sjokolade?

Det er et par år siden jeg var i USA men mener jeg kryss av på "ja" og skrev "Chocolate" i kommentar-feltet. Leverte fra meg lappen og fikk ingen flere spørsmål.

Bodde nettopp i USA et års tid og var mange ganger hjemme i Norge og tok med diverse typisk norsk mat (leverpostei, brunost, kaviar, etc.). Krysset av på ja hver gang for sikkerhets skyld. bare på en av 5-6 ankomster ønsket de å se varene, og det gikk veldig kjapt (det som tar tid er jo uansett imigration).

trenger man å krysse av "ja" selvom det er bare noen sjokolade pakker ?

Reiser mye inn og ut av landet og har aldri gjort det, så er kanskje lurt å krysse av?

Reiser mye inn og ut av landet og har aldri gjort det, så er kanskje lurt å krysse av?

Det tager jo ikke lang tid at krydse af i "ja-boksen" og skrive chocolate i kommentar feltet :-)
De gange jeg har rejst ind i USA er det, hvad jeg har gjort. De har bare kigget på kortet og sagt "OK - have a nice day Sir".

Jeg har set andre der har skrevet nej - fået undersøgt kufferter i detaljer, og fået beslaglagt ting som de ikke havde oplyst om. (DEN er lidt nogen krakilere på det område er min erfaring) .

Så min anbefaling vil helt klart være at skrive JA, hvis du har chokolade med.

Skjønner ikke problemet med å krysse av for "ja" og skrive hva man har med. Så slipper man i alle fall noen diskusjon.

Husk at brunost selges i dagligvareforretninger i USA, og leverposteien kan enkelt (og like godt) erstattes med liverwurst, så akkurt de to tingene er det etter min mening liten vits i å drasse på.

Jeg ble selv stoppet i Australia etter å ha krysset nei, da jeg hadde glemt at jeg hadde med meg noe vingummi, var ikke noe problem, men ble presisert at jeg burde hakke av for ja.
Mer morsomt ble da han kikket på snusboksene, måtte åpne og vise innhold. Når jeg fortalte at det var tobakk, så fikk jeg bare ett smil og Good luck too get fire og thath :D

Anbefaler å huke av for ja, så får de heller ta bort det som ikke er lovlig å medbringe.

Back