Sjokkert over SGS/SAS

Elling

Newcomer
I dag fikk jeg et lite sjokk over uvitenheten blandt enkelte SGS på OSL...

Min mor skulle reise med SK fra OSL til KRS. Hun er fylkessekretær i Norges Blindeforbund og hadde med seg en eldre svaksynt dame, som er avhengig av rullator for å gå.. Da de skulle sjekke inn så ble de krevd for et gebyr på 170,- pga rullatoren... Min mor, som var ledsager spurte damen bank skranken om hvorfor. Fikk da til svar at alt over et kolli bagasje skulle betales for uansett hva dette var for noe.. Min mor fikk litt sjokk over svaret, men betalte og bestemte seg for å kontakt SAS kundesenter når hun var tilbake på jobb mandag for å se hva de har å svare.. Er svaret det samme, kommer hun til å gå ut i media med dette...

Fikk litt sjokk når jeg hørte dette, og var innom OSL for å hilse på min mor, så jeg tok turen bort til SAS service senter i avgangshallen.. Men der var svaret bare at jeg måtte ta kontakt med den rette instansen, for dette hadde ikke de noe med å gjøre.....

Jeg jobber selv i handlingen på OSL, og har aldri hørt om noen andre som tar betalt for å sende rullestoler/rullatorer.. Ikke engang DY.... Og det skulle bare mangle..

Stryk karakter til SGS/SAS for denne, får bare håpe at SAS kundesenter har et bedre svar på mandag så SAS slipper mer negativ omtale i media

Mit bedste bud her er, at naturligvis skal din mor ikke betale.
Nu kan jeg ikke lige huske de nøjagtige regler, men der er med rollator uden tvivl checket
1 bag og 1 rollator. En rollator er vel et jælpe middel som der ikke skal betales for..så pengene kommer sikkert retur. Det er jo heller ikke forkert at bruge hovedet !!!
Hilsen
Ole

Last edited:
Jeg vet hun ikke burde betalt, men når hun bak skranken på check in krever penger, ellers får hun ikke sendt bag og heller ikke tag til rullator så skjønner jeg at hun betalte der og da. Ikke morro å ta den diskusjonen med noen som er så lite hjelpsomme...

I dag fikk jeg et lite sjokk over uvitenheten blandt enkelte SGS på OSL...

Min mor skulle reise med SK fra OSL til KRS. Hun er fylkessekretær i Norges Blindeforbund og hadde med seg en eldre svaksynt dame, som er avhengig av rullator for å gå.. Da de skulle sjekke inn så ble de krevd for et gebyr på 170,- pga rullatoren... Min mor, som var ledsager spurte damen bank skranken om hvorfor. Fikk da til svar at alt over et kolli bagasje skulle betales for uansett hva dette var for noe.. Min mor fikk litt sjokk over svaret, men betalte og bestemte seg for å kontakt SAS kundesenter når hun var tilbake på jobb mandag for å se hva de har å svare.. Er svaret det samme, kommer hun til å gå ut i media med dette...

Fikk litt sjokk når jeg hørte dette, og var innom OSL for å hilse på min mor, så jeg tok turen bort til SAS service senter i avgangshallen.. Men der var svaret bare at jeg måtte ta kontakt med den rette instansen, for dette hadde ikke de noe med å gjøre.....

Jeg jobber selv i handlingen på OSL, og har aldri hørt om noen andre som tar betalt for å sende rullestoler/rullatorer.. Ikke engang DY.... Og det skulle bare mangle..

Stryk karakter til SGS/SAS for denne, får bare håpe at SAS kundesenter har et bedre svar på mandag så SAS slipper mer negativ omtale i media

Uheldig episode, helt klart, får håpe dere får igjen pengene og en beklagelse. Men vær så snill, slutt med denne mediatrusselen, det blir for dumt. Det er ingen som går i media hvis man har en uheldig episode på den lokale Remasjappa heller, skjerpings!

Uheldig episode, helt klart, får håpe dere får igjen pengene og en beklagelse. Men vær så snill, slutt med denne mediatrusselen, det blir for dumt. Det er ingen som går i media hvis man har en uheldig episode på den lokale Remasjappa heller, skjerpings!

Om du ikke får grandisen til halv pris har et litt annet omfang enn dette. Og som menigmann ser media ut til å fungere som ok instans for "instant justis" om man har en solid sak.

-A

Å gå til media er ikke en trussel slik jeg ser det, men det er en måte å få store selskaper til å ta en menig mann seriøst.. Men ja, Blindeforbundet er ofte ute i media hvis noen medlemmer opplever diskriminering eller problemer på den lokale "remasjappa"

Og Diskriminering av handikappede, derunder blinde og svaksynte er et stort problem i norge... Liten avsporing, men ta OSL feks.. Ikke tilrettelagt for blinde og svaksynte i det hele tatt.. Man finner ikke en lede linje noe sted.. Mens på RYG er det ledelinjer i hele terminalen..

Så jeg håper også på at dette ikke blir noe ut av, men det burde jo være et minstekrav av de som sitter på Check In at de kan selskapets regler og retningslinjer når det gjelder sånne ting.. er ikke for mye forlangt...

Last edited:
Og Diskriminering av handikappede, derunder blinde og svaksynte er et stort problem i norge... Liten avsporing, men ta OSL feks.. Ikke tilrettelagt for blinde og svaksynte i det hele tatt.. Man finner ikke en lede linje noe sted.. Mens på RYG er det ledelinjer i hele terminalen..

På OSL er Medema som tar seg av passasjerer med behov for assistanse.

På OSL er Medema som tar seg av passasjerer med behov for assistanse.

Det er jeg klar over, men når det finnes ledelinjer i nesten alle offentlig bygg, som gjør det MYE lettere for en som er blind og kunne bevege seg uten assistanse.. Klart de blir fulgt av Medema, men er jo kjekt å kunne forflytte seg på OSL hvis man har litt venting...

Å gå til media er ikke en trussel slik jeg ser det, men det er en måte å få store selskaper til å ta en menig mann seriøst.. Men ja, Blindeforbundet er ofte ute i media hvis noen medlemmer opplever diskriminering eller problemer på den lokale "remasjappa"

Så jeg håper også på at dette ikke blir noe ut av, men det burde jo være et minstekrav av de som sitter på Check In at de kan selskapets regler og retningslinjer når det gjelder sånne ting.. er ikke for mye forlangt...

Jeg er helt enig med deg, å dette regner jeg med SAS rydder opp i enkelt å greit.
Men når det gjelder dette med blinde å svaksynte er dette vanskelig, jeg har selv ved flere anledninger blitt regelrett skjelt ut av blinde/svaksynte for å komme med egen Saftey brosjyre med blinde skrift ( denne har nå SAS tatt ut igjen og finnes ikke mer omnbord ), rullestolbrukere som ikke har svart når man spør om man kan hjelpe osv.
Det unnskylder ikke det som har skjedd her, men alle burde gå i seg selv.
Funksjonshemmede ønsker tilrettelegging, og det skal de få. Men da må man også respektere det fakta at det ikke alltid er innlysende hvordan man kan hjelpe.

Men som sagt, denne saken er pinlig, og som ganske sikkert ryddes opp i umiddelbart.

Her er det nok gjort en feil, hvis det du skriver er riktig. Men det begynner å bli ganske så vanlig, at får ikke passasjeren det slik den vil, enten det er fly, tog eller buss- så krever man det ene og det andre, og truer ofte med media. Man skal være forsiktig med å uttale seg for mye til media, la fakta komme på bordet og la selskapet få en sjanse til å sjekke saken og rydde opp før media blir koblet inn. Det er mennesker som jobber bak selskapene også, og de har 1000 vis av regler å forholde seg til, og det er lett å gjøre en feil.

Hvis det er en enkeltstående glipp, så er det ingen grunn til å bli sjokkert eller skrike høyt om. Det er som det sies mennesker som jobber i stillingene, og mennsker gjør feil uansett stilling, selskap og bransje. Hvis det derimot er en systematisk feil, at de på check-in alltid gjør feil, så er saken en annen. Fra tid til annen er det også pax som føler seg urettmessig behandlet, og det helt uten grunn.

Dette blir det nok rettet opp i dersom det viser seg at det er gjort en feil i forhold til de regler som finnes hos SAS/SGS.

Media FUNGERER, jeg hadde en forsikring som ikke ville betale ut da jeg ble sykemeldt, jeg kjenner en del personer i media bransjen, da jeg i jobben min ofte omgås med disse gutter, VG som da tok saken på det tidspunkt, kontaktet forsikrings selskapet og sa at de ville bringe saken frem i avisen, forsikring selskapet sa til VG at der absolut måtte være skjet en feil, det var selvfølgelig ikke en feil, da vi hadde alt på skrift mot dem, men bare det at VG kontaktet dem og "truet" dem med dårlig reklame og media omtale gjorde, at dette forsikrings selskap, plutselig endret mening, og et par dage senere var jeg nesten 50.000 rikere, så ja jeg mener at det er helt greit at selskaper som driter seg ut, om det er i luft trafikk eller annet, blir hengt ut i media, bare bra at det norske folk blir opplyst om ale disse saker!!

MVH Torben :old

Media FUNGERER, jeg hadde en forsikring som ikke ville betale ut da jeg ble sykemeldt, jeg kjenner en del personer i media bransjen, da jeg i jobben min ofte omgås med disse gutter, VG som da tok saken på det tidspunkt, kontaktet forsikrings selskapet og sa at de ville bringe saken frem i avisen, forsikring selskapet sa til VG at der absolut måtte være skjet en feil, det var selvfølgelig ikke en feil, da vi hadde alt på skrift mot dem, men bare det at VG kontaktet dem og "truet" dem med dårlig reklame og media omtale gjorde, at dette forsikrings selskap, plutselig endret mening, og et par dage senere var jeg nesten 50.000 rikere, så ja jeg mener at det er helt greit at selskaper som driter seg ut, om det er i luft trafikk eller annet, blir hengt ut i media, bare bra at det norske folk blir opplyst om ale disse saker!!

MVH Torben :old

Jøss..og alt dette klarte du å skrive uten å ha med en eneste punktum...Tror nok forresten media er mer skeptisk å skrive om slike ting nå, begynner å bli for vanlig. Det er derrimot større sjanse for at den som klager skifter kategori fra passasjer, til "pasient" når klagingen aldri gir seg..

Detta är helt klart ett case för customer relations och jag förväntar mig att kollegorna på OSLSK rättar till det.

Problemet nå er at ofte får ikke folk/firmaer etc mulighet til å ordne opp. Mange går rett til media å skriker opp.
I dette tilfellet la selskapet få lov til å ordne opp, å true med å gå til media før noen har fått muligheten til å ordne opp blir patetisk.
I tillegg ser man ofte at media overhodet ikke klarer å lage en skikkelig sak.

Jøss..og alt dette klarte du å skrive uten å ha med en eneste punktum...Tror nok forresten media er mer skeptisk å skrive om slike ting nå, begynner å bli for vanlig. Det er derrimot større sjanse for at den som klager skifter kategori fra passasjer, til "pasient" når klagingen aldri gir seg..

Japp punktum brukes ikke så ofte i Dansk rettskrivning HAHA :)
Men vet fra noen av dem jeg kjenner i media, at de bare får fler og fler saker fra privat personer som blir dårligt behandlet.
Men hvis selskaper "ikke bare SAS", men mener da alle fulgte spillereglerne, så endte de jo aldri opp i media, at folk klager er jo fordi at de som oftest har en grunn til det. Helt enig at noen klager over alt for små ting, men media er sultne, og tar gjerne en sak hvor de har mulighet for at henge ut en bedrift eller ett selskap.

Her var der med ett par punktummer mer :)

Torben.

Sjansene er vel at det allerede har havnet i media siden det er bragt opp her. Det er synd at enkeltpersoner kan bringe negativt søkelys over et selskap, men så er det dette med opplæring - eller rettere sagt manglende opplæring.

IJeg jobber selv i handlingen på OSL, og har aldri hørt om noen andre som tar betalt for å sende rullestoler/rullatorer.. Ikke engang DY.... Og det skulle bare mangle..

Jobber du for SGS har du dummet deg ut og vært illiojal. Jobber du for en av konkurrente har du bare vært dum og alle vil betvile dine motiver.

Skrev VG noengang om denne saken? Har du evt. en link? Eller brukte du bare dine venner i VG til å ringe for å true med en sak de uansett ikke ville ha skrevet om?

Back