Sjøflyging i Canada

LNHAS

Newcomer
Sjøflyging i Canada

Heisann!

Legger ut fire bilder jeg tok ved Whistler Air sin sjøflybase! ^_^ Bildene er tatt med et kompaktkamera, så ingen kvalitet i toppklassen - beklager for det.

Whistler_1.jpg

Whistler_2.jpg

Whistler_3.jpg

Whistler_4.jpg

Håper dere likte bildene! Whistler er ellers en kjempeflott by med mange muligheter og opplevelser... naturen er imponerende :)

Kommentarer er selvfølgelig hyggelig.

Re: Sjøflyging i Canada

Veldig flott Håvard - drømmen er å buzze rundt med kamera der oppe i slikt vær!

Snadder!

Har selv vaert i Whistler, men da var det hvitt der ..... ^_^

Flotte bilder. Kvaliteten er bra den, det er mange med Digitale speilrefleks og kostbare objektiver som ville levert kvalitet langt under dette.

Kvaliteten var det ingenting å utsette på og bildene forøvrig var rett og slett nydelige med et flott gult fly og slik bakgrunn :)

Nyydelige bilder ... inspirerer til en liten hoest tur til Whistler....

Kvaliteten skal du iallefall ikke unnskylde, og hadde det ikke vært for den der hersens spisse snuten, hadde det vært perfekt!!:colgate:

Hei igjen!
Tusen takk for mange hyggelige kommentarer - fint at dere likte dem!

Veldig flott Håvard - drømmen er å buzze rundt med kamera der oppe i slikt vær!
Jepp, det var et eventyr å være der... en helt annen type "spotting" :D

Har selv vaert i Whistler, men da var det hvitt der .....
Vi vurderte å dra på slalomferie til Whistler, men ryktene sa at det var enormt lange heiskøer i alpinanleggene... vet du noe mer om dette?

Stilige bilder. Og fjellene rundt Whistler er jo helt fantastiske!
Det skal være sikkert! Sikkert spennende å være bushflyger i de områdene :rolleyes:

Nyydelige bilder ... inspirerer til en liten hoest tur til Whistler....
Vi var i Whistler 3 i dager på vår tur fra Vancouver til Banff og tilbake igjen. Det var egentlig nok tid, men hvis du skal tilbringe lenger tid (opp mot 1 uke) bør du nok være turinteressert. Alpintanlegget er åpent om sommeren, men det anbefaler jeg ikke. På toppen av heisen er det kun stein og grus, så hvis du vil ha den virkelige naturopplevelsen blir det å ta beina fatt og gå en skikkelig tur! ^_^ Det er massevis av turveier overalt og stiene som fører opp til de store fjelltoppene er av god kvalitet.

Whistler er ellers en strålende by på kveldstid! Masse liv i gatene, og stemningen er på topp. Prisene kan være relativt stive i forhold til andre steder, men dette varierer selvfølgelig mye fra butikk til butikk. Uterestauranter er det mye av, men det kan være lurt å være tidlig ute...

Det var litt om Whistler :D Vi kjørte fra Seattle/Vancouver til Banff på den nordlige motorveien, og tilbake til Seattle/Vancouver på den sørlige motorveien. Så hvis du ønsker noen tips så er det bare å sende en PM! :)

Kvaliteten skal du iallefall ikke unnskylde, og hadde det ikke vært for den der hersens spisse snuten, hadde det vært perfekt!!:colgate:
Jeg synes flyet er fint, men Whistler Air har to fly... så et utvalg til en hver smak!

Her har vi det andre flyet... C-FEGE:
Whistler_6.jpg

Begge to ved basen:
Whistler_7.jpg

Vi stoppet også ved Kamloops flyplass. Jeg fikk forklart av sjefen at dette var hovedsentralen for brannslokkingsflyene (eller hva det heter... :)) i British Columbia. De har ellers mange baser rundt om i BC, men det er her de har kontrollen over dem.
Etter en prat med sjefen fikk jeg komme inn i fly nr. 76. Et ganske artig fly egentlig - inngangen er i taket. Man går opp ved hjelp av en stige på høyre side, og klatrer ned. Her er fire fly samlet:
Whistler_5.jpg

Det var det - ha en hyggelig kveld alle sammen ^_^

Har selv tilbragt mye tid i Whistler, bodde tidligere litt under 2 timer unna, saa vi dro ofte paa dagstur for aa staa paa ski.....heis koene kan vaere ille i helgene, men paa ukedagene opplevde vi aldri noe problemer.....noe som ogsaa kan anbefales er aa staa paa ski om kvelden i Vancouver...utrolig flott aa byen opplyst under en......

Idyll var det første jeg tenkte når jeg så disse bildene.
Det andre var noe en bekjent sa om Otter med turbin. Han er kanadier og har selv fløyet mye Twin Otter på floats. Single Otter med turbin har visst forårsaket endel episoder med "chop-chop" av bakkepersonell når de skal inn til brygga. Grunnen er visstnok at propellen kommer lenger fram en tuppen på flottørene i motsetning til andre sjøfly. Usj!

Nr. 76 er vel en Grumman Trader. Takker igjen for flere flotte bilder...., med stjerne i snuten!:colgate:
Får meg til å tenke tilbake til 1980, da det krydde med Tradere på KB..., bare ta en titt på bildet i denne linken^_^

WOW! Dette var snadder - både Otteren (med fare for å bli kalt pervers av stempel-fantastene synes jeg Turbo-Otteren blir ganske tøff....*dukker*) og brannflyene. Herlig! Kom gjerne med mer!:D

Jeg takker for alle hyggelige kommentarer igjen! :)

Har selv tilbragt mye tid i Whistler, bodde tidligere litt under 2 timer unna, saa vi dro ofte paa dagstur for aa staa paa ski.....heis koene kan vaere ille i helgene, men paa ukedagene opplevde vi aldri noe problemer.....noe som ogsaa kan anbefales er aa staa paa ski om kvelden i Vancouver...utrolig flott aa byen opplyst under en......
Takk for opplysningene... så får vi se hva det blir til neste år! Det å stå på ski i Vancouver hørtes ut som et ganske fristende tilbud, må vel ta en titt på det. Canada er virkelig et land som gjorde inntrykk - både menneskene og naturen.

Kan de brannflyene fylle vann mens de flyr over et lokalt vann?
Conair har en kjempestor flåte fly - alt fra små rekognoseringsfly og Grumman Trader (som LN-SSL nevner), til fly og helikoptere som kan "hente vann fra vann":D
Hvilken type fly de bruker kommer an på basen de opererer på.

Takk til alle dere andre som også kom med tilbakemeldinger - setter virkelig pris på det! ^_^

På fredag (i morgen) reiser jeg til Dominikanske Republikk... reiseruten er blitt komplisert pga. standby (OSL-CPH-AMS-MAD-SDQ, eller OSL-CPH-ZRH-MAD-SDW... eller kanskje ingen av delene?), men flyet fra Madrid til Santo Domingo var nesten TOMT! :drunk: Jeg får vel kapre meg en rad...

Back