Sjekk av kabinen før avgang og landing?

Kabinsjef@DY

ScanFlyer Blue
Sjekk av kabinen før avgang og landing?

For å få litt variasjon (og siden det var relativt fullt hos oss) valgte jeg å reise med SAS på årets familietreff i London for et par uker siden.
Var en behagelig og fin tur med unntak av en eldre engelsk herremann som lagde en del kvalme, han var dypt misfornøyd med å bare få gratis kaffe...!

Uansett, til poenget, både før avgang og ved landing stusset jeg over at crewet ikke var spesielt opptatt av å sikre kabinen. Under avgang la jeg merke til at flere seterygger og vindusskjermer var nede, flere passasjerer hadde håndbagasje i fanget og personen foran meg satt i en telefonsamtale! Har lagt ved et bilde fra landingen på LHR (håper den er synlig).

Har iallfall tre fire andre tilsvarende observasjoner hos SAS tidligere og lurer på om jeg bare har vært 'uheldig' og fløyet med et complacent crew eller om jeg bør innrapportere til dem? For en som jobber i et selskap som er ekstremt nøye på dette virker det ikke akkurat betryggende at man tilsynelatende ikke bryr seg om å sikre kabinen og passasjerene i fall man skulle måtte evakuere. Fra mitt ståsted så virker det litt som om SAS setter service over safety; de informerer passasjerene hva de skal gjøre men de ønsker ikke å være til bry ved å faktisk sjekke at instruksene følges, jeg håper iallfall ikke det er tilfelle.

Attachments

• IMG_6260.jpg
    IMG_6260.jpg
    106.9 KB · Views: 1,025
Last edited:
Re: Sjekker ikke SAS kabinen før avgang og landing?

Ikke kast stein i glasshus: jeg har opplevd dette på Norwegian innenriks og til utlandet - med norsk og utenlandsk crew.

Wow OK, spørsmålet mitt var ikke ment som kritikk men en observasjon, jeg lurte bare på om dette er normalt eller en bevisst praksis i SAS eller om jeg bare har vært uheldig. Jeg har også sett glipper hos oss når jeg har fløyet passivt, men jeg er iallfall ganske sikker på at dersom flere passasjer sitter med stor håndbagasje i fanget så burde det bli oppdaget og rettet, hva passasjerene gjør etter at kabinen er sjekket og crewet har satt seg før avgang/landing er jo en annen sak og selvfølgelig langt vanskeligere å kontrollere.

Tror du har vært uheldig. De siste turene mine med SAS så har det vært rydding og sjekking av kabin før landing og avgang.

... virker det ikke akkurat betryggende at man tilsynelatende ikke bryr seg om å sikre kabinen og passasjerene i fall man skulle måtte evakuere.

*gjesp*

Passasjerene sitter fastspent og bagasjen er i hovedsak stuet vekk. De øvrige tiltak for å "sikre kabinen" har uansett minimal eller ingen effekt. Det blir uansett et j..... kaos den dagen maskinen skal evakueres på bakken, og en cm seterygg hit eller dit har ingen betydning. De kan uansett skyves vekk om de skulle være nødvendig.

Er faktisk langt mer bekymret over paragrafryttere som steiler ut på grunn av smådetaljer som at noen fikler med en harmløs mobiltelefon.

Basert på det jeg har sett hos SAS, sjekker de kabinen rett etter safety demo før de da setter seg, noe som oftest skjer ikke lenge etter pushback. Nå vet jeg ikke om disse folkene satt med stolryggen lent bakover og at vinduskjermene var nede allerede før safety demo, men folk kan rekke å tilpasse seg mellom safety demo og takeoff. Da er det ikke alltid like lett å sjekke. Ved landing derimot går de den obligatoriske runden og sjekker. Som tidligere nevnt, kanskje bare noen uheldige tilfeller?

Gjennomsnittlig synes jeg ofte både DY og BA er mer nøye enn SAS. Det kan ha sammenheng med at DY (og ofte BA på shorthaul til Oslo) har yngre crew som antagelig ikke er så drevne i å se over alt like fort som de som har gjort det i en halv manns/kvinnealder.

Bedre et de sjekker ordentlig enn bare farer over med harelabb. Har selv opplevd at sidedamen hadde en relativt voksen håndvæske (liten bag) på midtsetet som crewet ikke kommenterte.

Sånn apropos: Har SAS "alle vinudsskjermer opp"-regel? Ikke alle selskaper har det, så vidt jeg kan huske (tror jeg).

(Disclaimer: En stund siden jeg fløy SAS sist nå)

*gjesp*

Passasjerene sitter fastspent og bagasjen er i hovedsak stuet vekk. De øvrige tiltak for å "sikre kabinen" har uansett minimal eller ingen effekt. Det blir uansett et j..... kaos den dagen maskinen skal evakueres på bakken, og en cm seterygg hit eller dit har ingen betydning. De kan uansett skyves vekk om de skulle være nødvendig.

Er faktisk langt mer bekymret over paragrafryttere som steiler ut på grunn av smådetaljer som at noen fikler med en harmløs mobiltelefon.

Jøss, håper virkelig ikke du jobber i flybransjen om du har slike slappe holdninger til sikkerhet. Om det ikke er så farlig at ikke all bagasjen er stuet vekk og at noen seterygger er nede, hvorfor tror du at dette i det hele tatt annonseres?

Du har rett i at det blir kaos den dagen man plutselig er oppe i en evakuering, men det gjør iallfall ikke evakueringen mindre kaotisk eller sjansen for å overleve større om ikke kabinen er ordentlig sikret, det er nettopp derfor det er så viktig at crewet gjør en grundig jobb. Med unntak av å sjekke nødutstyr og sørge for at dørene er armert før avgang er sjekk og sikring av kabinen kanskje den viktigste jobben vi gjør.

Bagasje skal stues vekk nettopp for at ikke dette skal være til hinder eller i veien ved en evakuering. Seteryggen skal være oppe både med hensyn til ergonomi (for å unngå ryggskade ved en evt hard landing), og selvfølgelig for at passasjerer som sitter bak skal ha plass til å innta 'brace position' og ikke minst unngå å bli inneklemt ved et havari, så de 'betydningsløse centimetrene' kan være avgjørende for om de kan komme seg ut eller ikke.

Når det kommer til bruken av mobiltelefon så var det nok mere enn bare fikling, her var det snakk om et par telefonsamtaler, den ene under pushback / safetydemo og den andre varte helt inn i take off. Jeg vet at bruk av mobil ombord (i flight mode) nå er tillatt i de fleste selskaper. Det jeg reagerer på er at ingen i crewet gav ham beskjed (de må ha sett og hørt ham), derav min følelse av at SAS muligens setter service foran safety og ikke ønsker å være til bry for sine 'viktige' passasjerer, dette var tydeligvis en EBG-kunde i en svært viktig telefonsamtale som ikke må forstyrres.... satt på spissen selvfølgelig.

Last edited:

Gjennomsnittlig synes jeg ofte både DY og BA er mer nøye enn SAS. Det kan ha sammenheng med at DY (og ofte BA på shorthaul til Oslo) har yngre crew som antagelig ikke er så drevne i å se over alt like fort som de som har gjort det i en halv manns/kvinnealder.

Bedre et de sjekker ordentlig enn bare farer over med harelabb. Har selv opplevd at sidedamen hadde en relativt voksen håndvæske (liten bag) på midtsetet som crewet ikke kommenterte.

Sånn apropos: Har SAS "alle vinudsskjermer opp"-regel? Ikke alle selskaper har det, så vidt jeg kan huske (tror jeg).

(Disclaimer: En stund siden jeg fløy SAS sist nå)

Helt enig med deg, jeg har også inntrykk av at BA er nøye på dette. Noe av det verste jeg har sett totalt sett i forhold til safety er United; av en fem seks flyvninger jeg har hatt med dem har jeg sett mye kritikkverdig og complacency blant crew, noe av det bedre jeg har sett har vært Tuifly Nordic og faktisk også Ryanair.

Om jeg skulle ha innrapportert slik småplukk hver gang jeg flyr DY, så hadde dere neppe vært i luften.

Synes det er mer alvorlig at DY lar barn sitte ved nødutgangen.

Om jeg skulle ha innrapportert slik småplukk hver gang jeg flyr DY, så hadde dere neppe vært i luften.

Kanskje ser det ut som småplukk, men hvor setter man grensen?
I flybransjen er det enten eller, svart eller hvitt.
Har ikke sett mye forskjell på selskapene, de prøver stort sett alle å gå etter boka.
Kan vel være slurv her og der, men vi er opplært til å gjøre det på nøyaktig en måte, etter boka.
Ingen ekstra poeng for å se gjennom fingrene med småtteri, men paxen tror F/A er er pirkete og smålig. :rolleyes:

Hjelper ikke med aldersgrenser når den ikke blir fulgt

Jeg synes absolutt ikke slike ting er småplukk.
Du må gjerne innrapportere eller evt gi crewet beskjed dersom du her sett eller opplevd noe kritikkverdig ombord, så vi får gjort noe med det :-)

Hjelper ikke med aldersgrenser når den ikke blir fulgt

Aldersgrensen skal følges, passasjeren bekrefter/krysser av ved innsjekk at han/hun er over 16 år (gjelder setet rett ved siden av nødutgangen (sete A og C). Dersom crew er i tvil så skal vi spørre om alder og vi kan be om legitimasjon. jeg har selv flere ganger flyttet passasjerer som har vist seg å være under 16 år, gravide eller fysisk handicapet, som da tydeligvis ikke har tatt seg bryet med å sette seg inn i kriteriene for å sitte ved nødutgang.

Selvsagt skal den følges, men dine spanske kolleger virket ikke å bry seg særlig om at det satt en guttunge på rundt 10 år på nødutgangen. (14A) Lagde ikke noe nummer utav det da jeg selv satt på nødutgang (15A), men noen kan jo tolke det egoistisk...

Selvsagt skal den følges, men dine spanske kolleger virket ikke å bry seg særlig om at det satt en guttunge på rundt 10 år på nødutgangen. (14A) Lagde ikke noe nummer utav det da jeg selv satt på nødutgang (15A), men noen kan jo tolke det egoistisk...

OK, det høres ikke bra ut. Under selve flyvningen er det ingen begrensninger, men fikk denne lille gutten altså sitte ved nødutgang under avgang og landing? Det er isåfall et klart brudd på prosedyrene våre og skulle selvfølgelig ha blitt oppdaget, senest ved overwing briefing før avgang.

Om du ønsker kan jeg gjerne ta dette videre slik at det blir fulgt opp internt med crewet, trenger da evt flightnr og dato.

Husker ikke om det var DY5305 9/8/15 eller DY5304 23/8/15.

Er enig med de som tidligere nevnte United som versting her. Nå er det mulig de ikke har i sine sikkerhetsforskrifter at vindusskjermer skal være åpne, men da jeg fløy EWR-SFO tidligere i år var ikke dette under kontroll i det hele tatt. Tror faktisk halve flyet hadde disse lukket, siden de sto slik da vi boardet for å unngå varme inne i flyet.

Forøvrig er min erfaring at både SAS og andre helt overser akkurat dette på hver eneste flyvning med widebody, mulig det er forskjellige regler mellom flymodellene?

Ellers er min erfaring at SK og DY er like dårlige på dette begge to, og det virker som om dette blir tatt mindre og mindre seriøst.

Back