• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Sitte sammen? Pay up!

LN-MOW

Flyklapper
Medlem
Her borte begynner det å bli vanlig å selge 'prefferred seats' ved innsjekk. Når får dette fotfeste i Europa?

If you're flying this summer, be prepared to kiss your family goodbye at the gate. Even if they're on the same plane.

Airlines are reserving a growing number of window and aisle seats for passengers willing to pay extra. That's helping to boost revenue but also making it harder for friends and family members who don't pay this fee to sit next to each other. At the peak of the summer travel season, it might be nearly impossible.

http://www.ajc.com/business/forced-to-fly-solo-1442597.html
 
Innfører én det og ikke en annen, så vet jeg fort hvilket av de to selskapene som blir preferred og som vinner folks hearts and minds :)

Men om Ryanair velger å gjøre dette, får vi se ;) :stir
 
Her borte begynner det å bli vanlig å selge 'prefferred seats' ved innsjekk. Når får dette fotfeste i Europa?

LCCene kjører jo konseptet allerede, og BA har betaling for å velge sete. Hos SAS m.fl. får ikke menigmann valgt sete før ved innsjekk (ja, det er gratis) og splitting av familien kan skje.
 
For LCCs er jo dette et glimrende konsept, fare and square! Men forventer absolut ikke dette av fullservice selskaper, for feks SK ville det heller vært en mulighet å kunne differensiere seg på.
 
LCCene kjører jo konseptet allerede, og BA har betaling for å velge sete. Hos SAS m.fl. får ikke menigmann valgt sete før ved innsjekk (ja, det er gratis) og splitting av familien kan skje.

Hos SAS på longhaul kan du velge sete når du booker billetten.
For øvrige ruter (Skandinavia, og Europa) kan man sjekke inn å velge sete 22 timer før avgang.
Helt gratis
 
Hos SAS på longhaul kan du velge sete når du booker billetten.
For øvrige ruter (Skandinavia, og Europa) kan man sjekke inn å velge sete 22 timer før avgang.
Helt gratis

Er ikke mulighet for setevalg ved bestilling helt vanlig for longhaul-flygninger med europeiske selskap(?)
 
Men hvorfor klarer ikke flyselskapene å plassere grupper sammen? Både med DY, KLM og SAS har jeg opplevd at grupper sitter spred over hele flyet. Sist i Februar da havnet jeg på bakerste rad sammen en spiller fra Stabæks damelag, på andre siden av midtgangen satt 2 spillere og en fremmed man i midten og slik var det spredd utover. Hvorfor klarer ikke systemet å plassere grupper sammen. av og til er FR sitt system best....
 
Grupper blir normalt preseatet. Hvorfor det ikke skjedde her blir gjettverk. Kanskje booket de sent? Noen ganger bookes de i flere individuelle pnr'er uten at det registreres som gruppe. Who knows..

Men det artikkelen egentlig handler om er jo setene som holdes for fordelskundene og først frigjøres (mot betaling) når innsjekk åpnet. Dette er ikke noen LCC-prosedyre da de ikke opererer med statuskunder (i Europa).
 
Er ikke mulighet for setevalg ved bestilling helt vanlig for longhaul-flygninger med europeiske selskap(?)

Jo, men enkelte er i ferd med å innføre betaling, eller vurdere å ta betalt for denne tjenesten.
Det jeg mente å si og påpeke var at også i SAS er det mulighet (dog på en begrenset del av rutenettet) å reservere sete allerede ved booking. Uten å betale for det.
 
Er ikke mulighet for setevalg ved bestilling helt vanlig for longhaul-flygninger med europeiske selskap(?)

Helt vanligt er det vel ikke længere. BA tager sig vel betalt for det, hvis man ikke har status. TG tillader ikke sædevalg på andet end de bagerste rækker på de billigste bookingklasser, AB og DE tager sig vel også betalt og jeg har mere end svært ved at forestille mig at der ikke også kommer gebyr for dette hos DY når de starter IC.

Desuden tager vel alle charterselskaber sig også godt betalt for sædevalg på langruter.
 
Helt vanligt er det vel ikke længere. BA tager sig vel betalt for det, hvis man ikke har status. TG tillader ikke sædevalg på andet end de bagerste rækker på de billigste bookingklasser, AB og DE tager sig vel også betalt og jeg har mere end svært ved at forestille mig at der ikke også kommer gebyr for dette hos DY når de starter IC.

Oj - dette var nytt for meg. Jeg trodde baade TG og BA var gratis.

KLM, Lufthansa, Air France, Swiss, Austrian, Singapore Airlines ogsaa.

Paa short haul foretrekker jeg aa betale noen kroner for setevalg fremfor aa velge om kapp kjipe seter paa klokkeslettet 22/24 timer foer hvis jeg ikke har status.
 
Last edited:
Oj - dette var nytt for meg. Jeg trodde baade TG og BA var gratis.

KLM, Lufthansa, Air France, Swiss, Austrian, Singapore Airlines ogsaa.

Paa short haul foretrekker jeg aa betale noen kroner for setevalg fremfor aa velge om kapp kjipe seter paa klokkeslettet 22/24 timer foer hvis jeg ikke har status.

TG er for såvidt gratis, men du har kun et begrænset udvalg i den bagerste del af economy kabinen. Mener ikke engang man kan betale sig fra at vælge andre sæder. Du må købe dig op til en dyrere billetklasse for at få flere valgmuligheder - og det er jo ikke gratis ;)

BA tager sig vel ovenikøbet betalt selv for longhaul biz billetter - hvis du ikke har status. Mener det er så meget som 60GBP, så det er ikke småpenge.
 
BA tager sig vel ovenikøbet betalt selv for longhaul biz billetter - hvis du ikke har status. Mener det er så meget som 60GBP, så det er ikke småpenge.

Mener dette kun er på restricted biz, men er ikke helt sikker. Det er uansett spikkefliseri. BA har flere nivå av setevalg og det er et flittig brukt 'perk'.

Ellers har jeg vel i praksis opplevd at SAS er gode på å plassere familier sammen under eller etter boarding, uavhengig av om de flytter dem som egentlig hadde tidlig setevalg. BA har også pælmet meg elegant ut av 'premium' seter 2 to ganger for å få folk sammen. Så det er vel en litt konstruert problemstilling hos fullservice selskaper.
 
Mener dette kun er på restricted biz,

Er vel kun på aller dyreste og mest fleksible biz/Y/Y+ man kan velge sete gratis uten status. I F er det gratis i "alle" bookingklasser.

Jeg fikk kikke på en booking en kamerat hadde med BA til NYC for seg og dama, og det de måtte ut med for å velge seter på alle flightene, var ikke småtterier.
Var vel også ekstra dyrt for to-seterne bakerst i 747'en.
 
SAS sin innsjekk 22 timer før er verdiløs. Når jeg er på tur lang vekk i stand er det siste jeg orker å tenke på er å finne en PC etc. for å sjekke inn på flyet. Det ønsker jeg å gjøre ved bestilling.

Hos f.eks Norwegian har man denne muligheten.

Men ofte står nødutgang setene med ekstra benplass tomme pga ingen tør å velge de ved innsjekk pga står utropstegn på de på automatene.

Tror folk i Norge lettere hadde dratt kort og oppgradert i en automat enn å betale til en person i skranke som prøve å overtale (lure) de. Så velge sete mot betaling ved innsjekk i automat mot betaling hadde nok også fungert... Så får heller siste mann som sjekker inn får det beste setet om ingen vil betale...
 
RykogReis, man sjekker sjelden inn ved bestilling. Du mener nok å velge sete, men det er ikke det samme som å sjekke inn.
 
Grupper blir normalt preseatet. Hvorfor det ikke skjedde her blir gjettverk. Kanskje booket de sent? Noen ganger bookes de i flere individuelle pnr'er uten at det registreres som gruppe. Who knows..

Men det artikkelen egentlig handler om er jo setene som holdes for fordelskundene og først frigjøres (mot betaling) når innsjekk åpnet. Dette er ikke noen LCC-prosedyre da de ikke opererer med statuskunder (i Europa).

Hvis man er fler enn 9 er det vel hos SAS så må man gjøre gruppebestilling. Men med gruppebestillling for man ikke de billigste bilettene, dog kan man siden legge til flere biletter til samme pris og man kan og gjøre endringer.

Men er man flere enn 9 og vet alle skal reise og ikke flere kommer til er det penger å spare på å kjøpe seperat for eks en bestilling på 6 og en bestilling på 6 til. Hvis man da er 12 totalt
 
Sist jeg fløy domestic i USA, ( april -12), ikke widebody, men 3 +3, var det kun B og E setet som kunne tas ved innsjekk for den prisen som var betalt, skulle man ha aisle eller vindu, kostet det ekstra. Det er vel det saken gjelder; preferred seat er ikke bare en bestemt del av kabinen, men selve setets plassering i raden. Tror det var + $ 30 for å slippe midtsetet i den maskinen , en B738.
 
Back
Top