Sitte i cockpit?

Hvis du absolutt vil sitte i cockpit, så er det kanskje lettere å ta trafikkflygerutdannelse. Den er nok sikkert en god del mindre krevende enn å gå på/komme inn på journalistikk også.:p

Nå har det seg sånn at jeg for tiden er dypt inne i et annet studie, så det kommer nok aldri til å bli aktuelt :P Liker best å være passasjer jeg da, selv om jeg er over gjennomsnittet interessert i luftfart.

Forresten noen som kjenner til muligheten for å få "sitte klapp" på for eksempel BGO-OSL?

Nå har det seg sånn at jeg for tiden er dypt inne i et annet studie, så det kommer nok aldri til å bli aktuelt :P Liker best å være passasjer jeg da, selv om jeg er over gjennomsnittet interessert i luftfart.

Forresten noen som kjenner til muligheten for å få "sitte klapp" på for eksempel BGO-OSL?

Det samme sa jeg, men det går jo an å ta to studium. Aldri for sent!

Det er bare å spørre, du kan aldri få noe verre enn et nei.

Det samme sa jeg, men det går jo an å ta to studium. Aldri for sent!

Det er bare å spørre, du kan aldri få noe verre enn et nei.

Aldri for sent nei! Får se om jeg får jaget den drømmen når jeg blir litt eldre enn mine fattige 21 ;)

Jeg skal definitivt spørre en gang!

Jeg er student med deltidsjobb som stuer, og jeg sitter som regel i cockpit hver gang jeg er ute å flyr. Har alltid med ID-kort, og jeg har aldri fått nei hverken hos SK eller DY. Så kanskje du skulle prøve å få deg en liten stilling som stuer du også :)

Jeg er student med deltidsjobb som stuer, og jeg sitter som regel i cockpit hver gang jeg er ute å flyr. Har alltid med ID-kort, og jeg har aldri fått nei hverken hos SK eller DY. Så kanskje du skulle prøve å få deg en liten stilling som stuer du også :)
Europa utenom UK så er det jo ikke noe problem. Med en gang vi snakker USA(også inbound!!) er det fryktelig strengt.

Synes det høres svært rart ut av Dr. E får ja opptil flere ganger til å sitte på jump seat...

Europa utenom UK så er det jo ikke noe problem. Med en gang vi snakker USA(også inbound!!) er det fryktelig strengt.

Synes det høres svært rart ut av Dr. E får ja opptil flere ganger til å sitte på jump seat...

Ja, jeg var nok noe upresis i mitt forrige innlegg. Det gjelder selvfølgelig ikke US eller UK, jeg har kun sittet i cockpit innenfor skandinavia.

Det går an å sitte på klapp te UK så lenge du forlater cockpiten litt før man kommer inn i UK luftrom. Har selv sittet på klapp med DY til London, fikk sitte der halvveis, så gikk jeg tilbake til setet når vi var kommet inn i britisk luftrom.

Spørr man fint går det an...

Jeg har da company ID card, og jeg er selv crew.
UK får man ikke sitte på klapp verken til eller fra. selvfølgelig kan man mikse og trikse litt, f.eks om man er over minimum crew, kan en som er aktiv crew sitte i cockpit for avgang/landing.

Når det gjelder USA har jeg som sagt flere ganger fått ja, og jeg er da hverken på jobb eller i uniform og ikke står jeg på crewlista heller. Mitt inntrykk er heller ikke at dette er noe som gjøres for å være "grei" og at man bevisst tøyer reglene. Dette skjer også kun når det er fullt på alle andre seter.

Er reglene slik da, at man som ansatt i selskapet kan sitte på cockpit klapp, inbound usa. Mens outbound må man være registrert i CASS eller stå på crewlisten?

Dette scenarioet gjelder forøvrig flere selskap.

.

Er reglene slik da, at man som ansatt i selskapet kan sitte på cockpit klapp, inbound usa. Mens outbound må man være registrert i CASS eller stå på crewlisten?

Det gjelder for enhver flight som toucher US airspace - inbound, outbound eller overflyvning.

Aldri for sent nei! Får se om jeg får jaget den drømmen når jeg blir litt eldre enn mine fattige 21 ;)

Jeg skal definitivt spørre en gang!

Gjør det! Som andre har sagt, det verste du kan få er et "nei".
Trikset er nok å spørre pusheren du møter ved ombordstigning, og ikke de i gate.
Størst sjanse er det nok på de kortere innelandsrutene.

Riktig det MOW skriver.
Inn til/ut fra og flyvninger gjennom luftrom i USA og UK har særegne regler. Jeg kan vel si så pass at reglene i praksis er klart strengest i forhold til amerikansk luftrom.

Der er det ikke snakk om å ha noen på "observer seat" på flight deck, som ikke er på crewlisten - når det gjelder USA. Brudd på reglene vil kunne ha store konsekvenser for det aktuelle selskap.

Det er videre særegne krav til sikring av cockpitdøren. (mekanisk og elektronisk).

Ut over disse landene, er det forskjellig praksis. Utenom ved spesiell arbeidsbelastning, ønsker man f.eks hos Thomas Cook (charter) en åpen-dør for de som har lyst til å hilse på.

Tally-ho

Back