Arrow
ScanFlyer Blue
Siste fly tar av fra Mirabel søndag
Søndag er siste dag for passasjertrafikk for den "hvite elefanten" Mirabel flyplass. Søndag flytter de to siste charterselskapene sine flyvninger til Dorval flyplass, dermed er det bare cargo- og militær-fly som vil benytte seg av den lekre men tapte flyplassen. (ca 80 cargo fly vil benytte seg av flystripa hver uke)
Så hva skjedde?
Flyplassen ble bestemt bygd på slutten av 60-tallet når Montreal var den største og sterkest voksende byen i Canada. I 1975 var flyplassen "ferdig".
Den står der vakker og praktisk, og nesten urørt, med en togstasjon i kjelleren, men ingen skinner til byen. Togbanen ble aldri bygd, heller ikke den nye motorveien. Og døden for Mirabel ble at Dorval holdt fortsatt på innenriks flyvningene. Fra utenriksfly til inneriksfly var et mareritt som transferpassasjer i Montreal.
Folk skylder som regel på at flyplassen er for langt unna byen, men faktum er at den har samme distanse som de fleste flyplasser i storbyer i verden. F. eks, LHR, CDG, EWR, BKK med fler.
Søndag er siste dag for passasjertrafikk for den "hvite elefanten" Mirabel flyplass. Søndag flytter de to siste charterselskapene sine flyvninger til Dorval flyplass, dermed er det bare cargo- og militær-fly som vil benytte seg av den lekre men tapte flyplassen. (ca 80 cargo fly vil benytte seg av flystripa hver uke)

Så hva skjedde?
Flyplassen ble bestemt bygd på slutten av 60-tallet når Montreal var den største og sterkest voksende byen i Canada. I 1975 var flyplassen "ferdig".
Den står der vakker og praktisk, og nesten urørt, med en togstasjon i kjelleren, men ingen skinner til byen. Togbanen ble aldri bygd, heller ikke den nye motorveien. Og døden for Mirabel ble at Dorval holdt fortsatt på innenriks flyvningene. Fra utenriksfly til inneriksfly var et mareritt som transferpassasjer i Montreal.

Folk skylder som regel på at flyplassen er for langt unna byen, men faktum er at den har samme distanse som de fleste flyplasser i storbyer i verden. F. eks, LHR, CDG, EWR, BKK med fler.