• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Siste 707 passasjerflight 21.mai

Eirik

Livsnyter
Medlem
Fikk akkurat mail om at Saha Airlines i Iran kanselerer alle flyvning med Boeing 707 fra 22. mai, og at det sannsynligvis betyr at siste passasjerflight med denne typen i Iran og verden forøvrig skjer den 21.mai 2010.
Interessant nok ankommer vi Teheran natten før, og hadde allerede bookinger på alle 4 flightene denne dagen, krysser fingrene !
Ytterligere 7 turer med 707 den påfølgende uken kan vi derimot se langt etter :hi2

Det kaller jeg noe spesiell hobby!
Reise til Iran for å fly 707! Way to go!!

Bilder og TR forlanges! ;)

BF:cool2

I og med omfattende TR fra Iran i fjor hadde jeg ikke tenkt så mye i de baner denne gang, men hvis vi snakker om siste 707 pax EVER er det klart vi må varte opp med et eller annet :) Mere kultur og litt mindre intenst flyprogram denne gang, men det er nå booka turer med både 707, 727, A300B4 og TU-154, håper og på Yak-42, og at Iran Air´s Airbus t/r Europa blir sub´a med en 742 eller - SP, slik den ofte nok blir :)

Har ikke den ganske mange seter i forhold?

Eller hvordan blir det? Kommer de til å supplementere med andre god-biter?

Er i øyeblikket usikker på om det bare er 707 de pensjonerer, eller om de legger ned hele driften den 22.

Det kaller jeg noe spesiell hobby!
Reise til Iran for å fly 707! Way to go!!
BF:cool2

Nå skal det i sannhet sies at fjorårets tur dekket de fleste behov i så måte, er med på mere ´generelt´grunnlag denne gangen og drar hjem før de andre, så det hadde blitt kun 7 turer med 707 på meg :D

Er i øyeblikket usikker på om det bare er 707 de pensjonerer, eller om de legger ned hele driften den 22.

Saha vil tydligvis fortsette å fly, men da som nevnt med A300-600.
Siste oppdatering på 707-fronten er at de vil fly 10 dager til før endelig pensjonering, toget går altså neste- og ikke denne uke, så dere har ennå tid ... :)

Oppdatering fra Iran :
Pga. div. uoverenstemmelser vil A300-600 EP-SIF og EP-SIG ment for Saha i steden gå til et nytt selskap kalt ´Iranian Airlines´.
Her er et bilde fra hangaren der de blir malt om:

http://img4up.com/images/24183517422575855483.jpg

Det er Iran CAO som pålegger Saha å stoppe flyvningene med Boeing 707, men de ser ut til å ha fått en måneds utsettelse, ny dato skal være 22. juni.

Last edited:
Her er et klipp fra det jeg lenge trodde skulle bli min andre og siste 707; Middle East Airlines - Athen i 1996.
For en lyd ! :)

http://www.youtube.com/watch?v=yaQYXhMf3bE

Forøvrig slik en flyplass skal ligge om mulig; ved havet ! :)
Hellinikon hadde en fantastisk utsikt fra terminalen (i alle falle fra kafeen); utsikt til-og forbi rullebanen, mot Egeerhavet og alle båtene på vei til og fra Kykladene og andre greske øyer :)

Last edited:
He, he jeg kan fortsatt huske PA og andre lyd på 707 non-fan... Ev. 720 Conair og UA non-fan.. Gromlyd...^_^

Denne tråden handler vel helst om siste pax 707 som fremdeles gjør revenue flights. Jada det er en drøss med KC-135 og B707-cargo. Men som pax derimot har tiden innhentet 707én, foruten Saha

Kun Saha igjen, de skulle ha lagt inn årene nå, men får stadig nye utsettelser, flyr sannsynligvis til ut på høsten. Fløy 4 turer med de i slutten av mai, høydepunktet må sies å være en ´go around´ sekunder før landing på Mehrabad .. :)
To maskiner i luften for tiden, den ene er nydelig restaurert innvendig, interiør hentet fra en IranAir 707.
TR kommer sikkert en gang, avhengig av billedsupplering fra de andre, hadde som vanlig kamera-trøbbel :)

Back