Singapore Premium Economy til Kuala Lumpur

Someone

Moderator
Staff member
Medlem
Etter nesten 8 år uten en interkontinental tur, utenom å kunne definere LPA som langt nok bort, var det tid for en jobbtur til Kuala Lumpur. Når reisekontoret kom opp med følgene forslag: Economy med KLM, Economy med Turkish eller premium economy med Singapore Airlines, så følte jeg valget for min del ga seg selv. Og det ble booket via LHR på utreisen, og CPH på veien hjem.



56fbbe58c704c80be1fcc83ea4cee491.jpg




Første etappe var med SAS og SK803 til LHR. Først en grytidlig L1 tog til Sandvika, også 4 minutters ventetid på Flytoget der



Siden jeg skulle være borte en stund, og trengte litt forskjellige klær, så endte jeg med å sende en koffert, men det tok ikke mange minuttene på å få tagget kofferten hele veien til KUL, og ble også gitt et boardingkort i hånden.

Såpass lite kø i sikkerhetskontrollen denne mandag morgenen at jeg fant ut at det tok lenger tid ta omveien bort til fasttrack så gikk bare gjennom den vanlige. Inne på terminalen fikk jeg kjøpt meg en bok, før det ble en tur innom SAS loungen for litt frokost. Siden jeg fløy Plus til LHR hadde jeg da tilgang der. Lite non-Schengen trafikk denne morgenen, så selv med kun manuelle passkranker var det ikke noe kø, som kom meg raskt ut til gaten, hvor det i dag ble kjørt pre-boarding.



ff2a98dd387c69018e67681abd648bfc.jpg





SE-RUE skulle ta meg til LHR i dag



e74045b78cc947718097131891cf4568.jpg



Fant plassen min på sete 2F, kunne konstatere ca 2/3 fullt fly, og tror alle på Plus som ville hadde et ledig midtsete.

Boarding var ferdig i god tid, med pga trafikken på LHR ble vi tildelt en slot som innebar 20 minutters venting, dog så gikk noe av tiden med til å få en dusj med de-ice på vingene.



Avgang på 19L, og oppe i luften ble frokostboksen sammen med varme rundtstykker delt ut

4ca31ca55ff3467e74661e714289a862.jpg





Ved ankomst LHR slapp vi unna med kun en halv strafferunde, før vi fikk en flott innflyvning over London i finværet.



43d4aafa5b64d932e308acd4f2e86db6.jpg


f3489f6a1695b3d02141e2801eda06ba.jpg



På tross av en litt sen avgang, har SAS nå uansett bygget inn så mye ekstra i rutetidene til LHR at vi parkerte på rutetid for det.

Som vanlig med småflyene ble det parkering på hovedterminalen, og første gang jeg så en JetBlue hale på LHR. Ellers landet vi etter LOT maskinen, men klarte for det parkere på gate før den.




55ea2ddb46aea44db31d59bc6a39283d.jpg



Hadde i utgangpunktet 1:35 transfer på LHR, men ulempen på LHR er jo at man må gjennom ny sikkerhetskontroll, og det var det definitivt ikke for mange på jobb, slik at innen jeg var gjennom der begynte uansett klokka å nærme seg oppsatt boardingtid på SQ317



Fortsettelse følger...
 
Last edited:
På LHR ble det så å gå gjennom tunnellen ut til T2B hvor Singapore Airlines sin 9V-SKU stod å ventet. Levert i slutten av 2017, og således en av de fem av de nyeste A380 maskinene til SQ



437c7d638fe42ea2e336d6c76f224c4a.jpg





Planen var egentlig en kaffe og pitstop før avreise, men det viste seg at ute på T2B er alt av serveringssteder på den sentrale området hvor man kommer opp fra tunnellen. Så da med god britisk effektivitet rakk jeg ikke engang bestille en kopp, før det plutselig gikk veldig fort fra go to gate, til boarding, til gate closing. SQ var heller ikke begeistrert for SAS sine "samle-boardingpass" med alle tre flightene mine på, så ble også sendt til skranken for å få nye for både LHR-SIN og SIN-KUL.



Hos SQ er premium economy plassert i fremste kabin i 1. etasje, hvilket også betyr en egen bro. Business og First går inn i 2. etasje, economy på dør L2, mens da Premium Economy og de 44 setene i premium economy får L1 for seg selv.



Nesten full kabin, og var vel kun 3 ledige seter i denne delen. Usikker på business og first i toppetasjen, men basert på en spasertur bakover senere i flighter så det ut til å være 80-85% fullt

På plass i sete 37K, som skulle være mitt de neste +13 timene. Plassert ved vinduet bakerst i kabinen



8e752ad9fae907928133c97b6c7b8cea.jpg





Som vanlig er jo take off ombord i en A380 ekstremt stille, selv med bådd gass og en lang takeoff for de 11.600 kilometerene til SIN (storsirkelen er noe mindre med vind og Ukraine gjorde vi klokket inn på akkurat 11.600km)



90e7b0b07924fc38bf5c015695f57c8a.jpg





Oppe i luften ble det champagne og nøtter, før matserveringen



8c95669ced5f751beb8d55df8106fc71.jpg





Som hovedrett gikk jeg for pasta og scampi-retten, med en Tiger, som i grunn var ganske godt



c1db9c5f2e9b31078b490384e617475f.jpg





Is til dessert



60fb0cbe4d2d39d364a4141f7b36d372.jpg







TBC.....
 
Last edited:
Etter middag ble det å snurre i gang en film, og fikk både sett Bullett Train og den Elvis-filmen. Samt lest litt i boken, og noen halveis vellykede forsøk på å få meg mitt søvn. Dog med avgang midt på dagen fra Europa slet jeg som vanlig med å sove spesielt mye. Jeg var i grunn klar over det, men rent tidsmessig passet det best denne gangen. Og med en par power naps innimellom klarer jeg meg helt OK med en natt med minimalt søvn.



Følge rett over Istanbul.



36b264a372a34ac603c83870e567ea7a.jpg




Før solen gikk ned og det ble mørkt

cc7de49422f81d27416ac46add13891e.jpg



Valgte å betale $4 for å kjøpe meg nettilgang en times tid


bd5bda9f8333f521ffe5fb8d86b4330d.jpg


Forfriskninger undervei.



345806daf5f61eeea1b0cfa149f98eb7.jpg



Det var også stadig gjennom kabinen med vann og juice, man kunne bestille øl bak ved galley. Og det stod også fremme en kurs med litt snacks, som jeg forskynte meg av et par ganger.

197f6bd0fa818f37a902d18abd399e44.jpg





En stund før landing var det tid for frokost. Eller kveldsmat som det egentlig var, da min kropp ennå ikke hadde passert midtnatt. Gikk for en lokal variant med nudler og kylling

4927df22a98f7cd7b87260b9fa60fbef.jpg





Soloppgang over Malaysia

ed53f5ef8160efd7cd459b10164bc84d.jpg







Med ankomst fra nordøst og landing mot nord, ble det en fin runde rundt Singapore, med den vanlig utsiktene over båtene ute på reden.

ef861bac11f9571e43d0198bdbd0232c.jpg




b3c8287e047bd98d90eb8efa407b4f80.jpg




Hadde trodd jeg både skulle være trøttere og mer øm ettter 13 timer i setet, men selv om det ikke er et businessetene, var det mer enn godkjent. Bra padding og satt i grunn bedre enn da jeg fløy BA i samme klasse til India tilbake i 2013.



Ankomst SIN, og når man sitter i premium economy i deres A380 er man jo raskt ute av flyet.



Her fra T3 delen rett etter ankomst.



a00533eb63c81cdefabd427847d6f92c.jpg




Neste flight skulle gå fra T2, så var bare oppe på Skytrain som gikk rett over til andre siden
 
Last edited:
Herlig.. Det er noe magisk med lange flyturer mot Asia. Skulle ønske SAS også spanderte på litt bedre mat og litt edlere dråper på Plus når det koster såpass for billettene alikevel.
 
Takk for rapport. Hadde dere egne toaletter, eller delte dere med økonomi?

Jeg er litt usikkert. På A380 så lurer jeg på om man delvis har sine egne i galley mellom economy og premium economy, eller man de faktisk deles. På A350 ser det ut som man må bak til economy

Opplevde bare kø en gang og da bare tuslet jeg videre bakover
 
Jeg er litt usikkert. På A380 så lurer jeg på om man delvis har sine egne i galley mellom economy og premium economy, eller man de faktisk deles. På A350 ser det ut som man må bak til economy

Opplevde bare kø en gang og da bare tuslet jeg videre bakover

Det varierer med flytype for iallfall LH også. På LH A380 er også prem eco foran i 1. etg og der har man egne toaleter (2 toaletter på 56 seter). Tror en deler på eco på andre flytyper.

Takk for rapport, tror nok at SQ har det beste produktet østover på prem evco, en er vel også garantert "legrest" på alle flytyper som er viktig på nattflyginger.
 
SQ108, en av Singapore Airlines mange daglige flighter skulle gå fra gate F-et-eller-annet. Langt ute på den ene av pirene på T2. Hvilken vel er den eneste terminalen på SIN som ikke er en «10er». Så da var det bare å tusle utover teppene og der var de godt i gang med pre-boarding. På SIN er jo sikkerhetskontrollen i gatene, og innen jeg var gjennom var boarding alt i gang

c8202bab16362ce310baaeb4779b31c7.jpg



9V-MBA skulle ta meg det korte hoppet opp til KUL. En 737-MAX 8, opprinnelig levert i Silkair sine farger for 5 år siden. Men som siden den gang har blitt absorbert inn til SQ
87dc04ad835bd329edfc73fb3586e203.jpg


Ikke noe premium economy på regionalrutene til SQ slik at man da blir nedgradert til economy. Dog kan man velge setes fremt i economy kabinen. Så selv om sete 43K høres ut som er langt bak, så er det i praksis rad 6 og vindusete.

d061fab135772ace37666b94d50f738b.jpg



Forresten skikkelig business class i en «staggered» 2-2/1-1 konfigurasjon på SQ sine 737ere. Economy er jo ganske standard dog med PTV
31c8a529668bc90c99d7cbd8edf56fc8.jpg


Flyturen opp til KUL er såpass kort at det kun er drikkeservering ombord, så gikk for en kopp te

8564cf64f7684313d4d8b3860c7b981a.jpg


525c2012fc7d6b8e5f7a20b7a40e9d83.jpg


Mer eller mindre småsov store deler av turen. Men landet på KUL mer eller mindre på tiden. Og kunne parkere på hovedterminalen på KLIA

3a8eebfde04f1fec9b7e59a474e53f75.jpg


KUL er forresten en litt merkelig flyplass og man kan argumentere den egentlig består av 2 flyplasser, og ikke 2 terminaler. Du har KLIA som har nettverks og fullservice selskapene, mens lavprisselskapene holder til på KLIA2. De deler vel i praksis på de 3 rullebanene, men ellers drives de jo mer eller mindre selvstendig. Størrelsesmessig er de vel også ganske like tror jeg

Kom også utenom rushet slik at det gikk raskt gjennom immigrasjonen, hvor jeg for første gang på lenge omsider kunne få et stempel i passet. Tok heller ikke lang tid å få bagasjen, og kunne raskt ta turen innom Airport Taxi skranke, betale, og få tak en bil som stod klar utenfor å ventet
 
Last edited:
Rom var booket på Mandarin Oriental, rett ved blant annet Petronas Towers. Og heller ikke langt å gå hverken til kontoret vårt eller andre steder som f.eks Jalan Alor, som ble besøkt en gang.

Itillegg til jobb og møter, ble det også god tid til mat&drikke, sammen med mer lokalkjente kolleger

e32182535c086cb3ea7048b60b53666e.jpg

2315713fc392792de77c14b4171edab3.jpg

b0a0b272abc13a0b68a7dd4e04a59c10.jpg

362bd5e905414ee731cec4b2f0c43f98.jpg

d6efab48ba65c2ecacfbfb5a8f0b3b82.jpg


Ble også å forsøke smake på den noe spesielle frukten durian
2f55d97140e13d77f6f9ddbc77ad2aa7.jpg


Merdeka 118, som nå er verdens nest høyeste bygning, når man tar med spiret

ec13c22e2298141e92cf3e25f45eab62.jpg


Litt rart å være i julestemning når det er nærmere 30 grader, men på hotellet hadde de laget et giga pepperkakehus eller portal. Av ekte pepperkaker, så lukter ganske jul når man gikk gjennom der

039ceb72c008e29811c69a1173066abd.jpg
 
Tøft. Takk for rapport. Ikke så mange premium economy rapporter fra SQ. Maten så jo også riktig bra ut.
 
Så var det tid for returen, og første hoppet var SQ125 på det korte hoppet KUL-SIN

Fikk hotellet til å booke meg en taxi ut til flyplassen, men hadde beregnet alt for god tid, det vil si den varslede rush køen var nærmest ikke eksisterende. Så ankom da KUL alt for tidlig

Fikk sjekket inn, og heller ikke her var det noe kø å snakke om. Og også passkontrollen gikk som en lek

SQ125 var satt opp med en A350-900, men selv om den var i longhaul konfigurasjon ble jeg henvist til economy og ikke premium economy. Litt usikker hva som kvalifiserer, men uansett var maskinen mer eller mindre full såvidt jeg kunne se


Flighten før, SQ121 gikk også med A350, men det gikk i dagslys så fikk tatt et bilde på samme gate som SQ125 skulle gå fra en time senere


5c591b8cddd0c8dd30936dd895a80996.jpg


Siden innkommende flight tusenvis var sen, så skjønte jeg raskt at min flight også ville bli sen. Så kom inn overraskelse når de annonserte en 40 minutters forsinkelse

Også KUL har sikkerhetskontroll på gate, og når boarding kunne starte var alle uansett klare i det ganske romslige pre-boarding område. Dog siden jeg med 43K satt på de fremste vanlige economy radene var det vi som boardet sist. Dog passet det jo helt fint

62b677ddd844d927fe8158f77f5531e4.jpg


9V-SMB som tok turen, SQs 2. A350 fra april 2016. Så ganske gammel for å være en A350

Kom oss opp i luften og på den korte turen ned var servering drikkevarer i form av kaffe, te, juice eller vann

af9b7f767a9f51a35460f826b0339ba0.jpg


Ikke så mye å rapportere for en slik kort tur, og siden det også var mørkt ute var det lite å se.

På SIN parkerte vi ganske langt nede på T3, så de som hadde connection videre med BA12 fikk beskjed om å skyndte seg, da det er langt fra A til D gatene på SIN. Eller er det jo mye codeshare på denne ruten. I tillegg til ymse Star Alliance selskaper var det også både Vistara og Air France codeshare her

21b5cdcdf630ae90c15de01e98c7a20b.jpg
 
Last edited:
SQ352 SIN-CPH skulle gå fra C34 denne kvelden, og selv om det er et stykke fra A gatene droppet jeg å ta Skytrain og ruslet gjennom terminalen. SIN er stor, og selv om det er masse folk der sent på kvelden, før blant annet alle avgangene mot Europa, så føler man aldri det er trangt. SIN har også en egen atmosfære jeg synes det er vanskelig å sammenligne andre flyplasser med.

Innbilte meg det tydeligere var muligheter for servering i Kaktus-hagen? Men dette ver i så fall fjernet så, så ble en tur innom en annen bar for litt forfriskninger før den lange turen hjem. Litt shopping av noen smågaver ble det også tid til

a22fb470112034b94f1c8db938adf525.jpg



Den vanlige pre-boarding, og sikkerhetskontroll ved gate, åpnet en time før avgang. men så ikke noe poeng i å være først der. Så kom tuslende noen minutter før faktisk boarding startet. Dessuten på premium economy slipper man jo ombord rett etter business

530e282e464666360d93ea095967a913.jpg



Var 9V-SMS som skulle ta turen, levert til SQ for 5 år siden.

04a622ef4bea801e164ea43affee990d.jpg



Ble en dobbeltforsinkelse før vi kunne dra. Først møtte bagasjen til en som ikke dukket opp fjernes, før vi som mange andre måtte vente med å ta av pga slots/flow control mot Europa. Med Ukraina og Russland som no-fly soner, må jo alle presses gjennom samme punktene sør for Svartehavet.

ANA 787 som kom inn fra Japan

9055b52584d14e8aa4cac7db066fc000.jpg



Setene i A350 er ikke helt like som i A380. Det vil si, selve sittedelen er lik, men det var hakket bredere armlener i den bredere A380 maskinen, og litt mer lagringsplass. Dog rent komfortmessig det samme, dog en det å foretrekke A380 sin helt separate kabin, sammenlignet med A380 som det mer er en lettvegg som skille. Dog kan det ha spilt en rolle at det i starten var en masete unge jeg hørte endel bakfra

ba7b27c6d859c697a766f28970b64fb0.jpg




Nesten en time forsinket kom vi oss opp i luften, og kunne sette kursen mot CPH. Samme Champagnen ble tilbudt, dog er servert i ordenltlige glass, fra serveringsfat. Mens det kom med tralla på A380

c6d32013cc0447ac125b54f181e4e0f4.jpg



Siden jeg hadde bestilt en beef ragu gjennom book-the-cook, så fikk jeg maten som blant de første. Ellers var det langt færre på denne avgangen sammenlignet med LHR-SIN som enten hadde det eller bestilt et annet spesialmåltid
Tok dog litt tid før jeg kunne spise, da temperaturen virker nærmere flammepunktet enn frysepunktet, men smaken var mer enn godkjent når det ble kaldt nok

c8ac8dd62ad2b0aa2ca9e46e23c69c5a.jpg



Hadde håpet å få meg endel søvn, og vesentlig mer en den nærmest ikke eksisterende søvnen på vei nedover, og jammen klarte jeg det. Våknet litt underveis, men setet er såpass bra at jeg i praksis ikke hadde noen vondter, og klarte derfor å sovne igjen hver gang. Og så plutselig var vi over Istanbul.

Etterhvert tok så frokost til, og hadde bestilt en nudelrett med and. For en siste restesmak av Asia

7f296af14309167251772476ccdf4ce6.jpg



Med såpass my søvn droppet jeg film, så da ble underholdningen heller kart og lesestoff

9a9ee7536ace419f0129d293edf3355a.jpg


a2098d746ae7d7368f0c84be42c45fd4.jpg




Med en forsinket ankomst på CPH, og i utgangspunktet kun 50 minutters transfertid så begynte jeg å frykte om jeg vill rekke SK1462. Og ble ikke bedre at det tok overaskende lang tid fra vi var ved gate, til vi slapp ut av flyet. Fikk beskjed av crew at all som hadde fly som gikk før 08:20 skulle gå rett til transfersenteret for ombooking, hvilket var litt kjipt når jeg selv hadde fly 08:05. Klokken var da 08:50 innen jeg slapp ut av flyet, jeg hadde ennå ikke være gjennom passkontrollen. Flyet skulle gå fra B9, og jeg befant meg på C33. Med andre ord et stykke. Men nå har jeg nødvendigvis aldri gjort helt som jeg har blitt fortalt og satset på at lykken stod den kjekke bi. Og med null kø i passkontrollen og mye løpetrening i bena klarte jeg nå SK1462, hvilket jeg tror endel andre ikke gjorde, da det ved lukking av dørene nok manglet endel passasjerer slik jeg forstod.

LN-RKI, en av SAS sine A321 som skulle ta oss nordover siste stykket. Hadde setet 5F, og mistenker noen med missed connection skulle ha 5E, da alle setene i Plus var opptatt da jeg sjekket setekartet kvelden før. Ikke helt fullt fly, men heller ikke langt unna, og var minst 12-13 rader med Plus

SAS E195, har ikke sett de med egne øyne før

5f7bda0d2c9c0efc1c7da7aa840976a9.jpg



Kom oss opp i luften, og den vanlige Plus-frokosten ble servert. Med de vanlige varme rundstykkene, som alltid SAS har hatt dreisen på.

a8891b86b7619c7374da0dc723520fb5.jpg




Ellers en helt standard intra-skandinavist flytur. Med tanke på at jeg var på bakken i CPH i under 10 minutter tok jeg det som en selvfølge at kofferten ikke nådde det. Så fylte ut en rapport for manglende bagasje på mobilen i stedet for skranken da jeg heller prioriterte rekke et Flytog, og regnet med at bagasjen med primært skittentøy sikkert ville dukke opp etterhvert.

Var absolutt fornøyd med SQ sin Premium Economy klasse på longhaul, og når jeg ennå ikke får business på jobb, så absolutt noe jeg kunne tenke med å velge igjen. Selv om man ved regional connection blir "nedgradert". SIN er og forblir en av favorittplassene mine. Og etter mange år med bare korte turer var det gøy å komme seg litt langt avsted igjen.

Så kommer det vel en siste post med status når det dukker opp en koffert :p
 
Last edited:
Fin rapport! Og jeg synes selvsagt at man fortjener business på jobbreiser jeg da. Men økonomiavdelinger er jo ofte kjent for å si NJET.
 
Da kom også skittentøyet på døren to døgn senere

2f5d21d0dbfcfe4c5536d82459bc00c9.jpg



Ser ut som da hadde skjedd en feil da jeg [forsøkte] registrere den savnede kofferten på nettet. Fattet mistanke nå jeg aldri mottok noen PIR referanse så ringte SAS da de åpnet søndag morgen. Og ganske riktig hadde det skjedd noe krøll. Litt forenklet forklart: De hadde registrert en person som manglet koffert, og en koffert som manglet eier, uten helt å klare å knytte de sammen. Den hadde sikkert dukket opp etterhvert, da navnet mitt står på den
 
Back
Top