• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Sikkerhetssjekk ved ankomst fra utlandet

SpotOn

ScanFlyer Silver
Ved ankomst Sola fra Frankfurt forrige fredag ble alle passasjerer geleidet gjennom en sikkerhetssjekk ("scanning" av kropp og håndbagasje). På spørsmål om hvorfor dette ble gjennomført ved ankomst ble det opplyst at man ikke var fornøyd med kontrollen på Frankfurt. Er det noen som kan belyse denne saken nærmere? Jeg trodde alle flyplasser i Europa nå måtte tilfredsstille et visst minimumsnivå, og at dette var likt over hele fjøla.

Egentlig litt overraskende da en vet at tyskerne vanligvis er ganske så nøye.....

Men veldig bra at man tar konsekvensene av dette og kontrollerer i Norge, men litt usikker på hva som er vitsen siden man allerede har flydd når man lander...men det er kanskej pga at ankommende og avgangspassasjerene ikke er skilt på Sola....alle må vel tollklarere seg på Sola uansett og sjekke inn på nytt om man skal videre innenlands (men neppe mange som skal det)...

Tja stikkprøver er vel lov.....
Dessuten er det jo sånn på Gardermoen også.....om en skal bytte fly må jo ALLE igjennom ny sjekk, selv om en har blitt sjekka opp og ned på Flesland, Langnes, Kjevik etc.
Virker litt undøvendig....men alt for at passasjerene skal føle seg tryggere....

Hvis man ikke screener passasjerer fra en flyplass EU ikke har definert som "clean" må man screenes for å komme inn på en "clean", eksempelvis fra FRA til OSL slik det er nå. I motsatt fall kan OSL miste sin godkjennelse, og alle passasjerer fra OSL må screenes inn til andre EU-flyplasser.

Alle norske flyplasser skal nå ha godkjente screeningprosedyrer, og derfor er det (meg bekjent) ikke screeningkrav hvis man kommer går gjennom "transit-slusen" på innenriks på OSL. Slik er det også på BGO. Siden ikke alle utenlandske flyplasser som har ruter til OSL er ok, må pax fra utlandet screenes om de skal gjennom utenlandstransit (fra utland til utland), enten i slusen på utenriks eller ved å gå ut gjennom tollen, opp, og gjennom screening på nytt.

Originally posted by Jumper
Hvis man ikke screener passasjerer fra en flyplass EU ikke har definert som "clean" må man screenes for å komme inn på en "clean", eksempelvis fra FRA til OSL slik det er nå. I motsatt fall kan OSL miste sin godkjennelse, og alle passasjerer fra OSL må screenes inn til andre EU-flyplasser.

Alle norske flyplasser skal nå ha godkjente screeningprosedyrer, og derfor er det (meg bekjent) ikke screeningkrav hvis man kommer går gjennom "transit-slusen" på innenriks på OSL. Slik er det også på BGO. Siden ikke alle utenlandske flyplasser som har ruter til OSL er ok, må pax fra utlandet screenes om de skal gjennom utenlandstransit (fra utland til utland), enten i slusen på utenriks eller ved å gå ut gjennom tollen, opp, og gjennom screening på nytt.
Så det du sier er at man kan fjerne den unødvendige sjekken ved transit på OSL om man kommer fra innlendet altså? Merkelig at en tviholder på denne ordningen som også gjør det vanskeligere å rekke neste fly for endel passasjerer.

CPH har sikkerhedscheck af alle der ankommer i C fingeren og som skal i transit, men ikke hvis du ankommer med et fly i C og skal videre med et andet fly fra C. Eksempelvis kommer ind fra BSL med ZRH og skal videre til PVG:naughty:

... men for å oppsummere så bør man da altså ikke føle seg like trygg på flygninger ut av FRA som man gjør på flygninger andre europeiske flyplasser... Lurer på hvor mange som tenker på dette når de velger Lufthansa :-)

Originally posted by jens
CPH har sikkerhedscheck af alle der ankommer i C fingeren og som skal i transit, men ikke hvis du ankommer med et fly i C og skal videre med et andet fly fra C. Eksempelvis kommer ind fra BSL med ZRH og skal videre til PVG:naughty:
Det eksemplet ditt forsto jeg ikke. Kan du forklare det med ord?

hvis du kommer fra ett non-Schengen land som f.eks. Sveits og skal videre til Kina eller UK, slipper du tideligvis security-check

Originally posted by SpotOn
... men for å oppsummere så bør man da altså ikke føle seg like trygg på flygninger ut av FRA som man gjør på flygninger andre europeiske flyplasser... Lurer på hvor mange som tenker på dette når de velger Lufthansa :-)
Eller flyr med ANDRE flyselskaper som også flyr fra FRA....;)
En bør kanskje heller vurdere Hahn med Ryanair :devot:

Originally posted by LN-KOG
Originally posted by jens
Det eksemplet ditt forsto jeg ikke. Kan du forklare det med ord?
OK
CPH -udenrigs har 4 "fingre"
A - schengen i inderste del - non schengen i yderste del
B - schengen
C - non Schengen (borste fra inderste gate der kan være begge dele)
D - kan være både schengen og non schengen (D1-5= schengen - D101-105= non-schengen) Fysisk samme gate set fra flyets side men to forskelige niveauer fra pax synspunkt.

Ankommer man i C og skal videre fra A B D skal man igennem sikkerhedskontrol, men ankommer man i C og skal videre i C skal man ikke igennem sikkerhedskontrol (forudsat at man har fået boarding card videre).

Så CKs forklaring om at hvis man kommer fra non-schengen og skal til non-schengen skal man ikke i sikkerhedskontrol, holder ikke helt fordi man kan jo komme fra non-schengen på D og de yderste A gates, gør man det skal man ikke sikkerhedstjekkes.

Fra indenrigs til udenrigs - og omvendt er der ikke tjek!

håber det hjalp på forståelsen

Hvorfor er ikke MUC og FRA godkjent egentlig? Ligger ikke helt i tyskernes natur å ikke være veldig grundige.

Jeg vet at dette ikke egentlig forteller noe, men en av de mest grundige undersøkelser i security jeg har opplevd var faktisk i MUC for etpar år siden.

Originally posted by Trety
Hvorfor er ikke MUC og FRA godkjent egentlig? Ligger ikke helt i tyskernes natur å ikke være veldig grundige.

Jeg vet at dette ikke egentlig forteller noe, men en av de mest grundige undersøkelser i security jeg har opplevd var faktisk i MUC for etpar år siden.
Syntes også det hørtes litt merkelig ut....men Berlin TXL/SXF er godkjent? Er det bare MUC og FRA?

Originally posted by DY
Tja stikkprøver er vel lov.....
Dessuten er det jo sånn på Gardermoen også.....om en skal bytte fly må jo ALLE igjennom ny sjekk, selv om en har blitt sjekka opp og ned på Flesland, Langnes, Kjevik etc.
Virker litt undøvendig....men alt for at passasjerene skal føle seg tryggere....

Transittsjekken på Gardermoen er borte ja. Jeg ble litt overumplet første gangen jeg kom dit og det ikke sto ett menneske der lenger. Begynnte å lure på om jeg hadde gått feil og om jeg skulle tørre å bare gå gjennom :D

Originally posted by DY

Så lenge man ikke flyr DY så går alt bra :lol

Originally posted by LN-KOG
Originally posted by DY

Så lenge man ikke flyr DY så går alt bra :lol
Vet ikke hva Norwegian har med sikkerhetssjekken ved FRA og MUC å gjøre men....

Back