• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Sikkerhetskrav ved reise med infant

Sundet81

ScanFlyer Blue
Litt usikker på hvilket forum jeg skal poste dette i, men prøver her.



For noen uker siden fløy vi ARN-OSL med Ethiopian som del av en bonusreise. ET mellomlander som kjent i ARN på vei fra ADD, så det er egentlig tale om en mindre passasjeromrokking (en god del av, noen få på).



Vi reiste med infant, og først da flyet takset lyktes jeg etter atskillige forsøk å få fatt i et crewmedlem som kunne komme med et eget belte til barnet. Noen egen redningsvest ble aldri delt ut, selv ikke etter gjentatte forespørsler. CC fikk et oppdatert passasjermanifest, så de skal dessuten utvilsomt ha visst at det var infant ombord og hvor vi satt.



Hvilke krav gjelder egentlig for belte og vest ved reiser med infants? Jeg tar det for gitt at det rent faktisk er krav om eget belte og vest, men i hvilke(t) regulativ er dette nedfelt? Jeg har allerede klaget til ET over episoden, men fikk bare et nokså illevarlsende svar om at CC ikke hadde varslet om noen irregulariteter ombord. Det i seg selv er jo interessant.



Såfremt det er et kodifisert krav om utdeling av belte og vest til infant før push-back, antar jeg det er et organ eller tilsyn man kan ta slike saker videre til, om så bare for å påpeke episoden og ETs håndtering av den. Men spørsmålet er hvilket? Det svenske luftfartstilsynet?
 
Thai har heller ikke belte til infant, i hvertfall ikke i business hvor stolene har trepunktsbelter

Ellers er jo akkurat infantbeltet litt for syns skyld føler jeg. Ved en nødlanding hvor man må ned i «brace position» eller hva det nå heter på godt norsk, er det ikke veldig gunstig for barnet å sitter på fanget, kontra det å legge det flatt og på tvers, og forsøke beskytte det med kroppen.
 
Eget infant-belte er det absolutt viktigste. Forskjellen på rett opp og ned, og å ligge sidelengs har jeg ikke lest noe om. Men hvis ikke beltet er på vil du miste taket på infant hvis det går skikkelig galt under en landing. Og infant må selvfølgelig aldri sitte innenfor samme belte som ditt eget.

Vestene kan normalt også brukes av infant, man blåser da bare opp ett kammer.


Hva reglene er i ET vet jeg ikke.


-eggs
 
Og vedr redningsvest så ser man at en del steder i verden har man ikke det hverken til stor eller liten (der "en del steder" bla er i USA)
 
Back
Top