Sikkerhetsgjennomgangen i E-190

KjetilK

ScanFlyer Blue
Heisan!

Jeg hadde nettopp en tur t/r CDG med Air France Regional sine E-190. Meget pene fly.

På veien hjem satt vi nesten bakerst, og siden jeg er blant de få som pleier å få med meg sikkerhetsgjennomgangen hver eneste gang, så reagerte jeg på at det kun var en av CCene som stod og fektet med armene, foran gardina, som var trukket fra for anledningen.

Nå er jo E-190-en nesten like lang som A320, så det slo meg som snodig at ikke begge to gjorde det, det var iallfall helt umulig for oss helt bakerst å få særlig mye ut av det. Ikke at jeg er så engstelig, og ja, jeg har jo sett oppvisningen en million ganger før, men...

Så jeg lurte på om dere vet om det er sånn det skal være?

E-190 har vel bare to flyværter. Om de ikke har forhåndsinnspilt bånd må vel en vise og en lese teksten?

Har vel opplevd noe av det samme hos enkelte andre selskaper i sin tid, der de tydelig vis hadde prosedyre: "nr 1 står ved rad 1, nummer 2 ved gardinam (selv om den henger ved rad 4)". Da ser du veldig lite når du sitter på rad 33 i en MD-80 for eksempel. De på høyre siden bak ser jo null og niks.

E-190 har vel bare to flyværter. Om de ikke har forhåndsinnspilt bånd må vel en vise og en lese teksten?

Jeg tror den var forhåndsinnspilt. Hun andre stod rett bak meg, og selv om jeg prøvde å se framover er jeg ganske sikker på at hun ikke leste... :-)

Back