Sikkerhet ved Kastrup ikke godkjent........?????

LN-FOC

ScanFlyer Blue
Jeg ankom Værnes sent i går kveld med Widerøes direktefly fra København. På Værnes så slippes jo ankommende passasjerer rett inn i avgangshallen, slik at man kan handle tax free. Pga dette måtte vi gå gjennom en sikkerhetskontroll. Jeg syntes nå dette var ganske unødvendig, og spurte hvorfor. Svaret var at sikkerhetskontrollen på Kastrup ikke er godkjent, og at alle passasjerer derfra må screenes på nytt. Hva?!?!?!?!? Dette høres egentlig ut som en dårlig unnskyldning..... Noen som vet?

Det er nok ingen dårlig unnskyldning. Kastrup er definert som en "uren" flyplass, og det gjør livet litt vanskeligere for passasjerer og crew.

Helt riktig. Samme skjer hvis passasjerer kommer fra København til Oslo.
Det er i København problemet ligger, men de andre flyplassene som må ta arbeidet...

IMM

Originally posted by The Ticketor

Kom med DY CPHOSL for ca to uker siden, ingen ekstrasjekk...

Joda. Adecco i brua, og Apron patrol på bakken. Hvis ikke de er på plass, er det ikke lov å kjøre på brua.

TUC, det har du helt rett i. La merke til det, nettopp meb bakgrunn i denne historien, men jeg hadde forventet meg noe mer enn det.

Det kan du saktens si... Hva det er de egentlig utretter, må fanden vite!

Hva vil det si og være uren ?

Rart om det skal være sikkert nok å reise ut fra CPH, men når man ankommer ett annet sted fra CPH si er man plutselig uren ?

Konsekvensen her skulle vel være å stoppe all trafikk ut fra CPH til man er sikker nok? :cry:

Vel, dette har pågått en stund nå og kommer nok til å pågå en stund til, da CPH må gjøre om en GOD del hva gjelder passasjerer-strømmen sin. Spesiellt dette med at ankommende pax blandes med avgangspax, hviklet nå ikke er lov lengre...

Og hva gjelder sikkerhet her på OSL er det nok mere som foregår i kulissene uten at dere ser det som pax :cool:

Det samme gjelder BUD ankommende pax, som OGSÅ er "urene". Og ESA er vel på tur rett som det er, så det er vel bare spørsmål før det kommer flere "urene" flyplasser...

Følg med følg med :old

Originally posted by ENGM RAMP

Vel, dette har pågått en stund nå og kommer nok til å pågå en stund til, da CPH må gjøre om en GOD del hva gjelder passasjerer-strømmen sin. Spesiellt dette med at ankommende pax blandes med avgangspax, hviklet nå ikke er lov lengre...

I Bergen og Stavanger blandes vel også ankommende og reisende passasjerer?

Det er vel ikke forbudt å blande ankommende og avreisende passaserer? Trondheim er jo nettopp ombygd slik at disse to gruppende blandes - ingen ny sikkerhetskontroll hvis du ankommer fra f.eks London eller Amsterdam. Samme gjelder jo på Gardermoen og i Amsterdam. Et slikt forbud vil nå virke litt søkt, i og med at alle ankommende passasjerer har vært gjennom minst én sikkerhetskontroll.

Jeg kan vel kanskje ikke si at jeg er sjokkert, har reist en del t/R OSL-CPH det siste året. Det har da pipi på meg i sikkerhetskontrollen, hvor jeg bare har blitt sendt videre uten noen form for sjekk. Mulig jeg ser svært uskyldig ut:lol:

For et stykke tid siden var det samme problem når man ANKOM til CPH fra Frankfurt og Munchen. Disse to flypladser havde også i en periode status som "urene" - det varede vel cirka 3-4 måneder, hvor vi de fleste gange måtte igennem et ekstra sikkerhedstjek ved ankomst til CPH (Helt ude i gaten var der lavet sikkerhedsscanning).

Dengang havde jeg kontakt til SLV, der ikke rigtigt ville oplyse hvad der lå bag disse ekstra ankomstcheck (udover at det var pålagt fra EU), men det viste sig så senere (iflg. oplysninger jeg fik fra nogle piloter) at det var dette der var grunden.

Det passer jo også godt nok med den måde der bliver ageret mod CPH-pax på nu.

Årsagen er som tidligere nævnt blandingen af ankommende og afgående pax, men ikke udelukkende. Der var også nogle kritikpunkter omkring at en for lille del af passagererne blev visiteret manuelt samt en masse mindre kritikpunkter i de rutiner CPH har opbygget. Det store problem har været at CPH for lang tid siden har fået påtalt disse mangler, men valgte ikke at reagere på det dengang. Da de samme mangler så stadig var tilstedet ved det uanmeldte sikkerhedsgennemsyn, så blev CPH nedkategoriseret som "Uren".

Personligt synes jeg det er under al kritik, at en hub som CPH ikke har mere styr på rutinerne og ikke undgår dette, men det er jo nok desværre endnu et udtryk for den holdning som CPH har udviklet til deres pax og kunder. I mine øjne er det en unødvendighed, der spilder pax' tid og CPH burde tage sig sammen og få dette fixet nu.

Lufthavnen har desværre udviklet sig i en meget kedelig retning det sidste års tid, hvor serviceniveau og standard er faldet betragteligt - til skade for både pax og flyselskaber....

Lad os håbe ledelsen i CPH har evnerne til at få standarden hævet igen, så CPH forhåbentligt snart igen kan komme op på acceptabel standard, som i "de gode gamle dage"

På BUD gjør man nå noe med saken, men med noen bivirkninger...

http://www.malev.hu/BP/ENG/I_NEWS_ENG/2006-0916-1133-36QHEQ.asp

Delays in Passenger Security Screening at Budapest Ferihegy airport
Malév is requesting passengers departing from Budapest Ferihegy airport to arrive at the airport at least 2 hours before their flight, earlier than usual.

The airport operator, Budapest Airport, does not currently have sufficient security staff to provide for the recently introduced stricter security measures, which results in significantly prolonged waiting time, often several hours, for passenger security checks. Budapest Airport apologize for the inconvenience caused as below:

Sunday, 17 September, 2006

At peak times, passengers are currently experiencing unacceptable delays in passing through security screening, for which Budapest Airport unreservedly apologises.

Due to several recent changes in security regulations in Hungary, and in response to the stricter security regimes for passengers flying to the USA and transferring via UK airports, it is taking longer to process each passenger, and we are required to put more security staff at each security channel. Moreover, the new regulations require hand body searches of passengers, and these can only be carried out by a man on men, and by a woman on women. As a result, we do not currently have enough security staff to open as many security channels as we need to.

We are doing all we can to sort this out, such as moving security staff between terminals to handle peak-time traffic, increasing overtime, redeploying staff from other parts of our business and recruiting new staff. But security staff must be trained and pass all the necessary criminal and counter-terrorism checks before they can join the front-line, so while we are trying to increase the number of passenger search staff as quickly as we can, we cannot do this by cutting corners on training or security vetting. Your safety and security must remain our number one priority.

We are grateful to our airlines for helping us and for holding as many of their planes on the ground for as long as possible during these busy periods.

We understand that it can be frustrating to be delayed in a queue and that our explanation will be little consolation to you if you miss your flight. We can only say that we are genuinely sorry and assure you that we are trying hard to fix this short-term problem - and we WILL fix it.

Gábor Somogyi-Tóth
Customer Services Director/Chief Operating Officer,
Budapest Airport

16.09.2006.

Originally posted by TUC

Originally posted by The Ticketor

Kom med DY CPHOSL for ca to uker siden, ingen ekstrasjekk...

Joda. Adecco i brua, og Apron patrol på bakken. Hvis ikke de er på plass, er det ikke lov å kjøre på brua.

Samt at all baggasje blir gjennomlyst før den kommer inn på ankomstbåndet..

Back