Sikkerhet på bekostning av penger.
Har gjort meg en enkel tanke rundt MH17 ulykken. Det er slik at det aktuelle landområdet har vært gjenstand for andre nedskytinger av fly den siste uken. Det ble utgitt en advarsel av myndighetene, og man ble begrenset til å fly kun over 32.000ft. Man kan jo tenke at dette er fornuftige restriksjoner. Men det var tydelig vis ikke godt nok. Har besluttingen om å stenge luftrommet blitt avfeid på økonomisk grunnlag? Isåfall er det et tydelig eksempel på at økonomi trumfer safety. Qantas sluttet å fly over Øst-Ukraina for en stund siden. Hvorfor fulgte ikke andre flyselskap etter? Jo, det koster penger. Så lenge ingen styrende myndighet kommer inn og setter en grense, så klarer ikke flyselskapene selv å sette grensene.
Dette gjelder nok helt sikkert samtlige aspekter vedr flybransjen, og det skremmer meg. Myndighetene tør ikke sette grensene, flyselskapene vil ikke se faren (økonomisk grunn), og publikum stoler på at myndighetne og flyselskapene prioriterer safety first...
Altså bare noen tanker fra meg, og noe sier meg at det blir flere ulykker med årene pga manglende grensesetting fra myndighetene. Flyselskapene gir full gass så lenge de ingen sier stopp...
/Martin
Har gjort meg en enkel tanke rundt MH17 ulykken. Det er slik at det aktuelle landområdet har vært gjenstand for andre nedskytinger av fly den siste uken. Det ble utgitt en advarsel av myndighetene, og man ble begrenset til å fly kun over 32.000ft. Man kan jo tenke at dette er fornuftige restriksjoner. Men det var tydelig vis ikke godt nok. Har besluttingen om å stenge luftrommet blitt avfeid på økonomisk grunnlag? Isåfall er det et tydelig eksempel på at økonomi trumfer safety. Qantas sluttet å fly over Øst-Ukraina for en stund siden. Hvorfor fulgte ikke andre flyselskap etter? Jo, det koster penger. Så lenge ingen styrende myndighet kommer inn og setter en grense, så klarer ikke flyselskapene selv å sette grensene.
Dette gjelder nok helt sikkert samtlige aspekter vedr flybransjen, og det skremmer meg. Myndighetene tør ikke sette grensene, flyselskapene vil ikke se faren (økonomisk grunn), og publikum stoler på at myndighetne og flyselskapene prioriterer safety first...
Altså bare noen tanker fra meg, og noe sier meg at det blir flere ulykker med årene pga manglende grensesetting fra myndighetene. Flyselskapene gir full gass så lenge de ingen sier stopp...
/Martin