Sichuan Airlines med Chengdu - København, nå via Helsinki

Re: [Rykte] - Sichuan Airlines med Chengdu - CPH?

Som bosiddende ved København håber jeg på ruten. Men synes erfaringen med rygter og annonceringer fra kinesiske selskaber er, at det ikke bliver til noget. Så vil næsten se det før jeg tror det.

Er mulig å reservere. Ser ut til å være avgang mandager og fredag. 01.50 fra Chengdu med ankomst 05.40 på CPH. Avgang 13.10 fra CPH med ankomst 06.10 tir/lør i Chengdu.

Har foreløpig ikke sett om det er snakk om A330-200 eller A330-300. De har jo begge typer i flåten

Har foreløpig ikke sett om det er snakk om A330-200 eller A330-300. De har jo begge typer i flåten
Ifølge CPH.dk er det en -300. Men det kan selvfølgelig være en fejl.

https://www.cph.dk/om-cph/presse/nyheder/2018/8/ny-rute-fra-cph-til-chengdu

Ruten mellem Chengdu og København flyves med et Airbus A330-300-fly med plads til 301 passagerer.

Tænker det måske er bedre med en -200 til opstart, men det er jo svært at vide, hvad der ligger bag.

PS. Det er vel ikke et rykte længere som angivet i titlen.

Last edited:
Re: [Rykte] - Sichuan Airlines med Chengdu - København?

Jeg ser av de offisielle trafikktallene til den danske Trafikstyrelsen at trafikken til Kina kun økte med 3.186 passasjerer i desember. Ser man da på den økte kapasiteten til Sichuan og Air China er det kun 77 passasjerer per økt avgang. Etter hva jeg hører er SAS sin trafikk til Kina relativt stabil, hvilket tyder på denne nye kapasiteten ikke fylles.

Det ryktes jo at spesielt Sichuan sliter med å fylle flyene til Chengdu. Inntil videre sponses jo tapene av de lokale myndighetene i Chengdu, så kan man jo spørre hvor lenge de tenker gjøre dette?

Årets total viste en 20% fremgang på Beijing ruten og en tilbagegang på 1,8% på Shanghai ruten.

Hong Kong blev fløjet for første gang i år så der kan man af gode grunde ikke finde nogle tal.

Men hvis du siger at SAS næsten har status quo på deres ruter så kan Air China da heller ikke ikke have haft mange passagerer på deres rute hvis fremgangen "kun" er 20%.

Ifølge det jeg hører er flyet stort sett befolket med kinesere som skal til Skandinavia. Det er visst ikke helt beregnet på at man skal fylle flyet fra CPH med annet enn "noen restplasser".

Om de klarer det er jo en annen sak....

[Rykte] - Sichuan Airlines med Chengdu - København?

Jeg ser av de offisielle trafikktallene til den danske Trafikstyrelsen at trafikken til Kina kun økte med 3.186 passasjerer i desember. Ser man da på den økte kapasiteten til Sichuan og Air China er det kun 77 passasjerer per økt avgang. Etter hva jeg hører er SAS sin trafikk til Kina relativt stabil, hvilket tyder på denne nye kapasiteten ikke fylles.

Det ryktes jo at spesielt Sichuan sliter med å fylle flyene til Chengdu. Inntil videre sponses jo tapene av de lokale myndighetene i Chengdu, så kan man jo spørre hvor lenge de tenker gjøre dette?

Og ser man på tallene for januar er det helt klart at noen flyr med lavt belegg mellom Danmark og Kina, og trolig taper store penger på endel flighter. Tyder på at den nye kapasiteten sliter med å fylles

Last edited:

Og ser man på tallene for januar er det helt klart at noen flyr med lavt belegg mellom Danmark og Kina, og trolig taper store penger på endel flighter. Tyder på at den nye kapasiteten sliter med å fylles

Jeg vil nu tro, at ruten får bedre belæg, når vi kommer til forår- og sommersæsonen. Det er kun kinesiske turister, der bruger ruten, og dem er der flest af til sommer :)

Jeg vil nu tro, at ruten får bedre belæg, når vi kommer til forår- og sommersæsonen. Det er kun kinesiske turister, der bruger ruten, og dem er der flest af til sommer :)

Og derfor kan det undre de flyver i vintersæsonen, hvilket de næppe heller gør til næste vinterprogram.

Ser ut som de sliter med å fylle CTU-CPH alene, så ruten endres til CTU-HEL-CPH

Re: Sichuan Airlines med Chengdu - København

Betyr dette at de når fly på Kina - Finland sin luftfartsavtale. Kan man på bakgrunn av dette f.eks øke på Beijing - Oslo nå siden det er tatt bort noen rundturer mellom Kina og NO/SE/DK?

Re: Sichuan Airlines med Chengdu - København

Betyr dette at de når fly på Kina - Finland sin luftfartsavtale. Kan man på bakgrunn av dette f.eks øke på Beijing - Oslo nå siden det er tatt bort noen rundturer mellom Kina og NO/SE/DK?

Nei, dessverre. Det går fortsatt av kvoten på 21 til Skandinavia

Back