Shanghai Hongqiao: Nesten krasj pga runway incursion

jameson82

Flysitter
Dette kunne fort ha gått veldig ille.

https://www.youtube.com/watch?time_continue=1&v=jyshWtu8zZM

A China Eastern Airbus A330-300, registration B-6506 performing flight MU-5106 from Beijing to Shanghai Hongqiao (China) with 266 passengers, had landed on Hongqiao's runway 36R and was taxiing to the terminal needing to cross runway 36L. The aircraft, that had been previously cleared to cross runway 36L, was instructed to stop and hold short of runway 36L but did not react to the stop instruction.

A China Eastern Airbus A320-200, registration B-2337 performing flight MU-5643 from Shanghai Hongqiao to Tianjin (China) with 147 passengers, was accelerating for takeoff from Hongqiao's runway 36L when at about 110 KIAS the crew spotted the A330-300 crossing the runway edge and assessed that they would not be able to stop in time to avoid a collision, however, they would be able to outclimb the A330. The crew firewalled the engines, continued their takeoff run, rotated the aircraft at about 130 KIAS and managed to climb the A320 over the A330. The A320 continued to Tianjin for a safe landing about 100 minutes later.

http://avherald.com/h?article=49f37b96&opt=0

Det kunne nesten blitt en ny Tenerife. Nå vet jeg ikke hvordan værforholdene var men da jeg tok noen flytimer ble man opplært til å alltid se om det var klart før man entra en rullebane uavhengig av klarering.

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

Været var visstnok fint det. Hvorvidt de hadde fått klarering til å krysse som deretter ble trukket tilbake uten at de fikk det med seg eller hva annet som har gått galt vil kanskje komme fram etterhvert. For egen del var det mere interessant at kapteinen på den andre maskinen tok en avgjørelse om å ta av. Det hele er ihvertfall et typisk scenario man bør tenke igjennom på forhånd og så godt det lar går gjøre seg opp en egen mening om hva man gjør i en tilsvarende situasjon. Personlig ville jeg nok heller avbrutt avgangen, men det er lett å si i ettertid.

Været var visstnok fint det. Hvorvidt de hadde fått klarering til å krysse som deretter ble trukket tilbake uten at de fikk det med seg eller hva annet som har gått galt vil kanskje komme fram etterhvert. For egen del var det mere interessant at kapteinen på den andre maskinen tok en avgjørelse om å ta av. Det hele er ihvertfall et typisk scenario man bør tenke igjennom på forhånd og så godt det lar går gjøre seg opp en egen mening om hva man gjør i en tilsvarende situasjon. Personlig ville jeg nok heller avbrutt avgangen, men det er lett å si i ettertid.

Slik eg tolket det, var det for seint å avbryte. Man har ikke lange tiden å bestemme seg i en slik situasjon

Jeg tolker det ikke slik utifra de opplysningene jeg har sett. Det er mange som undervurderer hvor raskt man faktisk kan stoppe. Men det er en situasjon man bør ha tenkt igjennom på forhånd. "Hva gjør jeg hvis?"

Er det ikke slik at noen har tenkt over dette, eller liknende, situasjoner tidligere? Har man passert V1 tar man av, er man under V1 stopper man. Eller er dette feil?

Sent from my iPhone using Tapatalk

V1 er jo relatert til rullebanelengde, ikke til situasjoner der tilgjengelig lengde plutselig blir endret....

Er det ikke slik at noen har tenkt over dette, eller liknende, situasjoner tidligere? Har man passert V1 tar man av, er man under V1 stopper man. Eller er dette feil?

Sent from my iPhone using Tapatalk
Det er riktig så lenge det er der asfalten stopper som er enden. Når det står et fly et ukjent antall meter nærmere blir det fort litt mindre sort/hvitt.

-eggs

Back