• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

SGS & WF Groundhandling snart sant?

apron

ScanFlyer Blue
Gorm er vel så smått i gang hos SGS med Stein Terje Dahl som etterfølger i WF stolen. Er dette et strategisk grep for å oppnå visjonen om én groundhandler i SAS gruppen, eller er det bare tilfeldig?
 
om ikke annet, så kommer det iallefall folk i sjefsstolene i begge selskaper som kanskje tenker annerledes nå... I min verden virker det merkelig at to selskaper innen samme konsern konkurrerer om eksterne kunder. Fusjoner!
 
.. og i HEL slaar Northport og SGS sine vanter sammen ... ser vi kontorene av en nordisk Ground Handler gigant?
 
WOW - er det tilfelle!

Absolutt på tide at noen tar opp kampen med Swissport om europeiske markedsandeler hvertfall. Hadde ellers vært redd de raskt kunne blitt veeel store.

Hvorfor har ikke WF og SGS slått seg sammen tidligere? Det er vel noen flyplasser der begge er representert i Norge. Høres litt merkelig ut:question:
 
Originally posted by apron

Hvorfor har ikke WF og SGS slått seg sammen tidligere? Det er vel noen flyplasser der begge er representert i Norge. Høres litt merkelig ut:question:

Hovedårsaken er nok at WF sin egenhandling har klart å levere handling til betydelig lavere pris enn SGS. WF Handling har svært liten Overhead organisasjon, og de ansatte utfører flere oppgaver, slik at på dette viset holdes kostnad nede og kvalitet oppe.
 
Hovedårsaken er nok at WF sin egenhandling har klart å levere handling til betydelig lavere pris enn SGS

Har ingen anelse om hvor stor forskjell det er i den prosentmessige overhead mellom disse. Om tilfellet er at WF GH er mere effektiv enn SGS er det vel bare en enda større grunn til å slå de sammen.

Dette med doble organisasjoner innen samme selskap er vel uansett i beste fall usmart :(
 
Om WF er billigere enn SGS er det vel bare ennå en grunn til å beholde WF handling?

Det er mange ting en kan undre seg over i dette sammensuriumet av avdelinger og firmaer. For eksempel er det nevnt tidligere at SAS selger datasystemet for innsjekk så dyrt til Widerøe på Torp at Widerøe heller kjøper innsjekksystemet av KLM. Smart?
Neppe. Til syvende og sist skal alt inn i SAS sin pengebinge. Men alle sitter på sin tue, og nekter å se helheten.

IMM
 
Originally posted by apron

Om tilfellet er at WF GH er mere effektiv enn SGS er det vel bare en enda større grunn til å slå de sammen.

Hva skulle hensikten være med det? Redusere den totale effektiviteten?
Har vanskelig for å tro at SGS hadde blitt noe mer effektive om de hadde overtatt WHS, så hvor er gevinsten? Bortsett fra at man fjerner en konkurent selvsagt...:rolleyes:
 
Tja - grunnen er jo åpenbar. Om SGS har noe å lære av WF har de jo svindårlig tid til å komme seg sammen. For hvert minutt som går - renner det tapt penger ut..
 
Originally posted by apron

Tja - grunnen er jo åpenbar. Om SGS har noe å lære av WF har de jo svindårlig tid til å komme seg sammen. For hvert minutt som går - renner det tapt penger ut..

At man HAR noe lære, er jo ikke det samme som at man VIL lære noe....:cool:
 
My point exactly... Om SGS kan lære noe av WHS, så kommer ikke det til å skje ved å slå SGS og WHS sammen...

Da er det for sent...
 
:lol: Mener du at SGS kunne vært mere effektivt drevet?

Hvordan da - hvilke grep skulle de tatt?

Skulle de fjernet all Overhead i Norge for å bli styrt fra Frøsundavik? Hmm - kanskje det hadde vært løsningen:D
 
Jeg jobber ikke i SGS, så jeg har ingen formening om hvor effektivt SGS er og hva som kan bedres...

...men noe må det jo være når WF velger å ha egen stasjonsdrift og handling på tre av flyplassene SGS har handling på? For ikke å glemme at de faktisk har en del fremmedhandling på disse plassene også?

Noe riktig må jo lille WF gjøre når de er i stand til å konkurere med store SGS?

SGS sin overtagelse av Widerøe Handling var jo et tema for to år siden, og den gang ble det skrinlagt fordi SGS ikke ville overta TRF i samme slengen.
Å sitte igjen med bare TRF ville nok bli dyrt for WF, og å overta TRF ville blitt dyrt for SGS...
 
SGS sin overtagelse av Widerøe Handling var jo et tema for to år siden, og den gang ble det skrinlagt fordi SGS ikke ville overta TRF i samme slengen.

Har det vært tema tidligere?? - og uten at det ble gjennomført tydeligvis:wow:

Vil nok tro at BUSK sammenslåingen på GH siden hadde noe med det den gangen. såvidt jeg husker ble det satt litt presedens på hvordan søsterselskap skulle oppføre seg ved fusjoner :lol:

Uansett hadde jeg ikke levnet SGS mye håp pr. 2007 om ikke den VIRKSOMHETSOVERDRAGELSEN med tilhørende nedbemanning hadde funnet sted:smile2
 
Originally posted by apron

SGS sin overtagelse av Widerøe Handling var jo et tema for to år siden, og den gang ble det skrinlagt fordi SGS ikke ville overta TRF i samme slengen.

Har det vært tema tidligere?? - og uten at det ble gjennomført tydeligvis:wow:

Jepp... Er to år siden WF og SGS satt i forhandlinger om akkurat dette... ...uten å komme til enighet...

SAS kan overta Torp
Ingen endring i vår

Edit: Noen flere artikler:

Widerøe bekrefter tilbud fra SGS
Forhandlinger SGS og Widerøe
Neppe SGS-jobb for Widerøe-ansatte
Ingen avklaring mellom SGS og Widerøe
 
Jepp... Er to år siden WF og SGS satt i forhandlinger om akkurat dette... ...uten å komme til enighet...

Husk at en vesentlig ting er på plass etter dette - nemlig høyesterettsdommen som sikrere alle WF/SGS ansatte jobb. Merker meg at spekulasjonene dengang gikk i at WF ansatte kunne risikere å stå uten jobb.

Man trenger neppe være rakettforsker for å forstå at det er synergier å hente hvertfall på flyplassene der begge er representert. For de andre flyplassene er det vel mere snakk om hvilken uniform de skal bruke..

Tror det skjer noe rimelig kjapt jeg... Heia SAS Group :YES
 
Originally posted by apron

For de andre flyplassene er det vel mere snakk om hvilken uniform de skal bruke..

...og vi som er midt i prossessen av å bytte uniformer da gitt... :rolleyes:

...og det er bare én "andre flyplasser"... Torp... ;)
 
Men SGS med WHS kostnadsnivå skulle jo kunne bli $$ for SAS Group.

SGS Butikken er vel > 2* Hele WF , så hvor stor er WHS i kroner ?
 
Tja si det :question: SGSNO har vel en revenue på ca 1,3 mrd skulle jeg tro.

Dessverre blir så godt som ingenting med til bunnlinjen:exclamati
 
Back
Top