• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

SGS-ansvar å passe fly om natten?

• Thread starter Thread starter GF1
  • Start date Start date

GF1

ScanFlyer Gold
SGS-ansvar å passe fly om natten?

"Avinor har besluttet at det ikke skal være nattevakt på Kjevik fra 14. april."

"Han mener Avinor heller ikke kan opprettholde bemanningen for å passe på flyene om natten. Det er SGS sitt ansvar, i følge lufthavnsjefen."

http://www.fedrelandsvennen.no/nyheter/article274282.ece

Re: SGS-ansvar å passe fly om natten?

interessant sak.
Er det SGS sitt ansvar å passe flyene om natta, ligger det i noen kontrakter?
Husker at vi både plomberte BU's fly og satt nattevakt ombord i dem og i tilkobla pushback traktorer om natten når det var ekstremvær i vente.
Husker jeg ikke helt feil tror jeg faktisk at det hente et par ganger at stuerne flyttet flyet om natten fra Gate 18 i Bodø til gate 13 for å komme i ly for sørvest vind, og motsatt fra gate 14 til 18.

Lurer på hvordan dette skal ende...
Kommer snart ikke til å være noe mer flyplass igjen her!

Originally posted by spitfire
interessant sak.
Er det SGS sitt ansvar å passe flyene om natta, ligger det i noen kontrakter?
Husker at vi både plomberte BU's fly og satt nattevakt ombord i dem og i tilkobla pushback traktorer om natten når det var ekstremvær i vente.
Husker jeg ikke helt feil tror jeg faktisk at det hente et par ganger at stuerne flyttet flyet om natten fra Gate 18 i Bodø til gate 13 for å komme i ly for sørvest vind, og motsatt fra gate 14 til 18.

Dette har ikke skjedd siden jeg begynte å jobbe ved bodø lufthavn...og ekstremvær har det vært ja..flere ganger...men kan ikke si at det ikke har skjedd før da...:biggrin

KAn ikke tenke meg at det skal være Avinor sitt ansvar å passe på de ulike flyselskaps fly. I den tiden jeg var stasjonssjef i Mosjøen, og før vi hadde låsbar hangar for overnatting av fly brukte WF et lokalt vaktselskap som ble innleid for denne oppgaven. Dette i tillegg til at flyet selvsagt ble plombert på foreskrevet måte

SGS kan sikkert tenke seg å ha en nattevakt eller to på jobb for å passe på flya. Akkuratt som SGS selger handling, så kan sikkert vakthold på apron være et salgsfelt..... om bare noen vill betale for det så :)

Avinor har ansvar for aa passe paa at ingen kommer inn paa gjerdet omraade - antar at de mener at gjerde er tilstrekkelig ... Operatoeren selv (SAS, ikke SGS) er imidlertid ansvarlig for flysikring.
Her borte plomberes maskinene om natten, hvis plomben er brutt maa vi gjennomfoere en omfattende sikkerhetssjekk. Flyplassvaktholdet er imidlertid en smule strengere .... :D

Originally posted by Farmer
KAn ikke tenke meg at det skal være Avinor sitt ansvar å passe på de ulike flyselskaps fly. I den tiden jeg var stasjonssjef i Mosjøen, og før vi hadde låsbar hangar for overnatting av fly brukte WF et lokalt vaktselskap som ble innleid for denne oppgaven. Dette i tillegg til at flyet selvsagt ble plombert på foreskrevet måte

her i nord så står flyene ute om summaren, gjorde iallfall det ifjor, og da ble dem bare plombert.. men intet vakthold rundt disse da.. på Vinteren så står flyene i hangar.

Back