Seter SAS Airbus 320-familien

737-405

ScanFlyer Gold
Hei folkens!

Jeg har klart å lure min samboer med til Madrid i påsken 2014.
Dermed ble det en gyllen anledning til å få en del bonuspoeng gjennom tur/retur i SAS Plus.
I SAS Go har jeg fløyet både SK sine Airbus 319 og 320 flere ganger, med tilhørende mulighet for valg av nødutgang.
Men er det noen som vet hvordan plassen er på rad 1 for disse maskinene?
Og eventuelt hvordan plassen er for rad 2 kontra rad 1?

Setter pris på alle svar :-)
 
Re: Seter SK Airbus 319 og Airbus 320

Seatguru gir en viss oversikt over fordeler/ulemper for de forskjellige setene:
http://www.seatguru.com/airlines/SAS_Airlines/information.php

Den har jeg sjekket - men i forhold til SAS sin seteplan er den ikke korrekt for eksempelvis Airbus 319. Rad 1 mangler på DEF-siden, ikke ABC-siden sett ifra mitt setekart.
Grunnen til at jeg spurte, er om folk har personlige erfaringer. Mener at du slipper å sitte helt oppi toalettet på rad 1 hvis jeg husker rett på disse maskinene?
 
Re: Seter SK Airbus 319 og Airbus 320

Synes det er litt dårlig plass til å strekke ut beina på første rad på 320.
Satt bedre på rad to faktisk
 
Re: Seter SK Airbus 319 og Airbus 320

Ja, på 320 ville jeg også vælge række 2 eller 3 (disse rækker har 32" pitch mod 30" i resten af kabinen). Desuden er det lettere at strække benene under stolen foran med denne pitch. Det er ikke let med en bulkhead foran. Samme sag med 319, selvom det er en anden type stole.
God tur :)
 
Re: Seter SK Airbus 319 og Airbus 320

Skal fly begge typene på fremste rad i dag, så får sjekke ut litt jeg også og rapportere tilbake.
 
Re: Seter SK Airbus 319 og Airbus 320

Ja, på 320 ville jeg også vælge række 2 eller 3 (disse rækker har 32" pitch mod 30" i resten af kabinen). Desuden er det lettere at strække benene under stolen foran med denne pitch. Det er ikke let med en bulkhead foran. Samme sag med 319, selvom det er en anden type stole.
God tur :)

Skal fly begge typene på fremste rad i dag, så får sjekke ut litt jeg også og rapportere tilbake.

Synes det er litt dårlig plass til å strekke ut beina på første rad på 320.
Satt bedre på rad to faktisk


Takker for gode innspill fra alle sammen. Hvis hjemmesiden til bolaget er i det gode humøret, skal jeg få sjekket setekartet og skiftet :-)
Hanswest: Glimrende hvis du kan sjekke på dagens turer og gi tilbakemelding. God tur hjem fra Brüssel!!
 
Re: Seter SK Airbus 319 og Airbus 320

OK, da er førsterad i A320 testet. Jeg telte antall vinduer, i en god gammel 734 har man tre vinduer på første rad (1F). A320 ga 1,5. Akkurat det samme som de som satt på rad to. Så da ville jeg ha valgt rad to. Toalettet er helt fremme, mot cockpit, så alle radene der fremme vil jo ha køa ved sin side, men så tror jeg mange vil gå bak siden toalettet er såpass gjemt bak "arbeidsgardina".
A319 testes om litt.
Og takk, turen så langt har vært ok, salat og rødvin i + med en trivelig dansk, kvinnelig purser!
 
Re: Seter SK Airbus 319 og Airbus 320

OK, da er førsterad i A320 testet. Jeg telte antall vinduer, i en god gammel 734 har man tre vinduer på første rad (1F). A320 ga 1,5. Akkurat det samme som de som satt på rad to. Så da ville jeg ha valgt rad to. Toalettet er helt fremme, mot cockpit, så alle radene der fremme vil jo ha køa ved sin side, men så tror jeg mange vil gå bak siden toalettet er såpass gjemt bak "arbeidsgardina".
A319 testes om litt.
Og takk, turen så langt har vært ok, salat og rødvin i + med en trivelig dansk, kvinnelig purser!

Takker så mye for innspillet, hanswest :-) Da endrer jeg til rad 2 for flygningene mellom Bergen og København, som betjenes av A320. Fortsatt god tur til Trøndelag - så venter vi spent på videre oppdatering!:)
 
Re: Seter SK Airbus 319 og Airbus 320

A319en hadde bedre plass på de første radene, nesten tre vinduer. Så her ville jeg nok ha foretrukket å sitte fremst, på rad 2, 2D, 2E eller 2F. Sitter man på den andre sida helt foran, og kikker seg til høyre ser man rett inn i klesskapet. Også her er toalettet helt framme mot cockpit.
 
Re: Seter SK Airbus 319 og Airbus 320

Sitter i loungen på Kastrup nå, og har flydd BGO-CPH-MAD-CPH så langt, alt med A320 i SAS plus. Var lite folk på vei ned til Madrid så da testet jeg faktisk ved å flytte litt på meg. Hadde sete 2A helt ned til MAD, og jeg må si at dette var rett valg. Er godt med plass på rad 1 og, men meg med mine lange bein og utstrekte sovestilling setter pris på å kunne ta beina under stolen forran. Så gå for rad 2, er mitt tips. ;) Sete 4H som jeg hadde opp til skandinavia igjen var også OK, men merker at det er litt mindre benplass. Annen bonus er at du ved 2A/F kontrollerer to vinduer, altså har du bedre lyskontroll om du for eksempel velger å se en film.
 
Hvilke seter er best i SAS Plus på Airbus, 319/320/321

Hei, hvilke seterader er best lengst fremme i SAS sine narrowbody Airbus? Er det rad 1 som er best eller er det like gret å sitte på rad 2 eller 3 osv? Foretrekker uansett vindu-sete.
 
Litt spørs om du har lange føtter, og ønsker å kunne strekke ut litt. Rad 2 og 3 har større pitch (81 cm om jeg husker rett) enn resten av radene bak (som jeg tror er ~5cm mindre), da også i plus. Knyttnevetesten vinnes nok på rad 1, men på rad 2 eller 3 har du også den bonusen med at du kan strekke føttene litt under setet forran. Jeg bruker alltid å velge 2A eller 2F når ledig.
 
Re: Hvilke seter er best i SAS Plus på Airbus, 319/320/321

Hei, hvilke seterader er best lengst fremme i SAS sine narrowbody Airbus? Er det rad 1 som er best eller er det like gret å sitte på rad 2 eller 3 osv? Foretrekker uansett vindu-sete.

10A er min favoritt i A321. I 319 er alt omtrent like dårlig, og i 320 er alle seter omtrent like bra.
 
Re: Hvilke seter er best i SAS Plus på Airbus, 319/320/321

10A er min favoritt i A321. I 319 er alt omtrent like dårlig, og i 320 er alle seter omtrent like bra.

10A er definitivt en av mine favoritter i A321. Men det er ikke satt av så mange rader til Plus på mine flighter til/fra Madrid. Men kanskje det endrer seg før den tid.
 
Re: Hvilke seter er best i SAS Plus på Airbus, 319/320/321

10A er definitivt en av mine favoritter i A321. Men det er ikke satt av så mange rader til Plus på mine flighter til/fra Madrid. Men kanskje det endrer seg før den tid.
Om du flyver A321 kan 1C være kjekk om du er ute etter benplass. Skapene/veggen forran går ikke helt ut til 1C, som gir en ganske behagelig benplass. Når det er sagt, kan den være litt kjip om mange benytter toalettet forran, noe som forekommer mer når det er få plus-rader.
 
Re: Hvilke seter er best i SAS Plus på Airbus, 319/320/321

Om du flyver A321 kan 1C være kjekk om du er ute etter benplass. Skapene/veggen forran går ikke helt ut til 1C, som gir en ganske behagelig benplass. Når det er sagt, kan den være litt kjip om mange benytter toalettet forran, noe som forekommer mer når det er få plus-rader.

Jeg vet at 1C også kan være bra. Men jeg foretrekker likevel vindusete. Er ikke så veldig lang med mine 180 cm. Men pga. at klaffebordet er lagret i armlenet synes jeg setene v/ bulkhead og nødutgang blir litt trange på de lengre flightene.
 
Her kommer litt fakta til deg.

A319: Sicma Aero seter. Rad 2-7 har 32" i pitch, deretter 30".
A320: Nye Recaro seter. Rad 2-3 har 31" i pitch, deretter 30".
A321: Sicma Aero seter. Rad 2-6 har 32" i pitch, deretter 30". Veldig god benplass ved bulkhead 1DEF, 1F er min favoritt.

Forøvrig finnes ikke 1ABC på A321 pga toalett, 1C ble jo referert til over her. På A319 er det 1DEF som ikke finnes pga skap, eneste SAS 737/A320 family som ikke har disse tre setene. A320 har hel rad 1.
 
Her kommer litt fakta til deg.

A319: Sicma Aero seter. Rad 2-7 har 32" i pitch, deretter 30".
A320: Nye Recaro seter. Rad 2-3 har 31" i pitch, deretter 30".
A321: Sicma Aero seter. Rad 2-6 har 32" i pitch, deretter 30".

Det stemmer sikkert, men er uansett et godt eksempel på at pitch er en ubrukelig målestokk for benplass, og seteutformingen er vel så viktig. A320 har OK plass over hele flyet, mens A319/A321 er trange når man kommer bakover
 
Det stemmer sikkert, men er uansett et godt eksempel på at pitch er en ubrukelig målestokk for benplass, og seteutformingen er vel så viktig. A320 har OK plass over hele flyet, mens A319/A321 er trange når man kommer bakover

Setet betyr selvsagt mye, man har ok plass til knærne på 30" pitch med Recaro noe som blir trangt med Sicma. Men de 5 cm (2") ekstra pitch man får på de første radene på A319/A321 (og de aller fleste 737) utgjør faktisk en stor forskjell for benplassen, for min del er det avgjørende for om turen blir behagelig eller ikke.

Med mindre pitch kommer også hele seteryggen foran tettere på og går ut over hele romfølelsen og ikke bare benplassen, merkes godt når man spiser, leser avis osv...
 
Back
Top