Seteplassering - Er det virkelig noen som liker seg bak ved dassen?

Sykkelthor

ScanFlyer Blue
Etter mer enn hundre flyturer det siste året satt jeg forleden og reflekterte over at jeg ikke kan huske sist jeg satt lenger bak enn rad 14 (på europeisk short haul). Eller, jo, jeg hadde en horribel opplevelse heeeeeelt bakerst med Turkish for noen år siden som har fjernet enhver lyst til å fly med et selskap som ikke takler setereservasjon ved bookingstidspunkt.

Da jeg sjekket inn i morges så jeg at en rekke seter laaaangt bak i flyet, blant annet treseteren helt bakers ved dassen, selv om det var masse andre ledige tresetere. Selv prøver jeg primært å sitte på rad 2, sekundært nødutgang og skulle jeg ikke klare noe av det vil jeg i hvert fall så langt frem som fysisk mulig. Så, da begynte jeg å lure.. Er det noen som faktisk foretrekker å sitte bakerst..?

Blir jo ikke akkurat de store dokøene på en kort intraeuropeisk flight, og velger man sete langt bak så er sjansen større for å få en treseter for seg selv. Så ja, det hender at jeg gjør det.

Blir jo ikke akkurat de store dokøene på en kort intraeuropeisk flight, og velger man sete langt bak så er sjansen større for å få en treseter for seg selv. Så ja, det hender at jeg gjør det.

Jeg også gjør ofte det om jeg reiser med dama. Da velger vi ofte ett a(d)og c(f) sete på nest siste rad. Som regel serveres vi først og ofte er det de eneste ledige midtsetene i flyet

Har nesten alltid på longhaul sittet på en av de bakerste radene. Ofte ikke fullt bakerst og generelt roligere synes jeg. Bedre utsikt utenom vingen er det og. På short haul liker jeg å sitte foran vingen når jeg flyr med selskap som ikke har business (som jeg ikke har råd til eller er villig til å betale for).

Jeg liker meg også langt bak i flyet. Ender ofte opp med ledig treseter. Synes ikke dokø er noe problem på korte flights.

Setter meg av og til langt bake dersom jeg flyr til steder der jeg vet at det er vanlig med utgang bak, kjappere ut da enn om en sitter midt i...

Som andre nevner, ofte bedre med ledig midtsete eller til og med en treseter for seg selv bak enn å sitte som sild i tønne framme ;)

Avhengig av strekning og tid på dagen hender det òg jeg vil slippe å ha en vinge som blokkerer utsikten, og med unntak av enkelte turer med DY er det sjelden det lar seg gjøre å sitte langt framme med billett i "min" prisklasse.

Hvis jeg må vente på bagasje eller videre connection ved ankomst er det lite om å gjøre å være førstemann ut av flyet syns jeg. Hvis jeg reiser alene med håndbagasje hender det jeg prøver å plassere meg lenger framme slik at jeg er ute av terminalen kort etter landing.

Har forøvrig aldri vært plaget av støy eller lukt fra toalettet på fly, og heller sjelden av kø.

Flyr du til Lanzarote i lavsesong så føles det som å sitte bakerst ved doene omtrent fra nødutgangene. Nesten utelukkende pensjonister på de flyvningene, og de bruker stort sett hele flyturen til å gå på do etter å ha startet festen på Gardermoem, samt dyppet snuta i taxfreeposen. Resultatet er at midtgangen ser ut som under boarding fra Norgeskysten forlates til Kanariøyene er i sikte.

Det er jo også forskjell på bak, langt bak og bakerst.
Spesielt med infant synes jeg det kan være greit og sitte ganske langt bak da det blir kort vei til galley, etc hvis man må bevege på seg

På morgenflyet til København på vei til en hel dag med møter er det som regel deilig å sitte langt bak og halvsove :fly

Dæven, det er jo faktisk noen vetuge argumenter her. Kanskje helt bakerst må prøves en gang, men jeg tror fremdeles at jeg kommer til å foretrekke lengst mulig frem uansett om jeg flyr plus eller minus. Men fra nå av skal jeg i hvert fall gi et anerkjennende nikk i stedet for en sympatisk blikk idet folk rusler forbi.

Landet nå fra 10,5 t fra HKG - ARN. Vurderte å oppgradere til plus/biz men fant ut at det var mange ledige seter bakerst i flyet. Det endte med at reisefølge på 3 alle fikk ha en hel 4 seter alene.

I SAS plus har man jo ingen mulighet til å ligge over flere seter og setet kan ikke legges noe lenger bak enn vanlig Go. Selv om jeg ikke hadde hatt en 4-seter alene ser jeg fortsatt ikke verdien i SAS plus, med mindre man får oppgradert til minstebudet og går endel ekstra EB poeng.

Kansje du har eit poeng der. Har ikkje prøvesitte i GO, men det såg "vanleg" trangt ut. Så med mindre ein har 2-4 sete sjølv i GO, trur eg Plus vinn... Det var meget bra. Også med tanke på servering, drikke osv. Sjølv om det nødvendigvis ikkje er kritisk.

Sent fra min MotoG3 via Tapatalk

Selv orker jeg ikke bakerst. Som flere nevner her, er dokøene et problem, i tillegg til rett og slett lukt fra toalettene. Det blir jo mange som beveger seg og går forbi deg rett og slett, så i den forstand blir det irriterende
Derimot er det som det blir nevnt, smart for barnefamilier eller noen som bare vil ha setene for seg selv :) Da er det nok greit å ofre et par ting, for noen timer sammen :P

Er jo en del flyselskap som ikke har toalettene bak. Singapore Airlines har galley bakerst på B777. SAS sine A340 har toalett kun på venstre side bakerst.

Nå handlet spørsmålet mitt i utgangspunktet om short haul i Europa, så da er vel ikke 777 og A340 veldig aktuelt? Spørsmålet var for så vidt heller ikke "hvem er det som orker å fly billigste klasse", for det gjør mange inkludert undertegnede, men snarere en undring over hvem som aktivt velger rad 28 i stedet for rad 11 fordi jeg ikke så noen umiddelbare fordeler ved å sitte helt bakerst på en fullstappet 737 mellom OSL og BGO.

Litt fra BBC om hvor man burde sitte http://www.bbc.com/autos/story/20160919-where-should-you-sit-on-a-plane

“While you may feel more bumps in rough air and have a long wait when disembarking, the rear of the plane can be less crowded," says Shelton. "For most airlines, you will board earlier too if you sit in the rear — a win if you want to make sure your carry-on luggage gets a spot." Something to bear in mind when picking your seats on that online chart.

Og hvorfor jeg sitter ved vingene og helst vil fly A380 ;)
What about turbulence? Do you feel it less in certain seats? Opting for flights that use larger planes that fly at higher altitudes is a start. There is more good news for passengers who prefer to avoid bumps: sitting over the wings is smoother than sitting closer to the nose or tail, explains Dr Snyder.

Mye interessant i artikkelen. For oss her er kanskje noe åpenbart, mens andre ting var nytt for meg.

Om jeg ikke sitter foran ved vinduet så liker jeg nest siste rad bak på fly som ikke er fulle. da har du full recline og som regel en 3 seter for deg selv, i nøden ledig midtsete. Booker først foran, så ser jeg hvordan det ser ut rett før boarding og bytter gjerne bakover da :D

På Interkontinental prøver jeg å få første rad med 2 seter i økonomi og håpe på seatblock ved siden av. Virker ikke det pleier jeg rykke noen rader bakover til det er ledig 2 seter.

Last edited:
Back