Setekart SAS MD-82

lanorge

ScanFlyer Silver
Medlem
Jeg klarer ikke å finne setekart for SAS sine gamle MD-82. Hvis man satt på sete 29D satt man ved midtgang eller midt mellom to andre seter?
 
Oppdrag til noen: "Vintage Seatmap Database"

http://archive.is/V4dC3

bee33e63d2df67e19773ca3244cae8c7ffdb77ea.gif
 
Alle de som ble levert nye som MD-82 hadde fra starten kun Y156 kabin, uten at jeg vet mer. Men de fløy vel ganske lenge slik før det ble standardisert kabin på alle MD-80 i SAS?

De som ble levert nye som MD-81 eller MD-83, hadde to klasser og ca 133 seter var det ikke slik?
 
MD-81 og MD-83 hadde også aft galley der 32A/B og 33A/B er. Der var det kun vogner og tørrlast og ingen ovner, men husker det kjentes litt uoversiktlig med 2 stk galley slik etterhverandre. På setene 33 E og F var det absolutt INGEN som ville sitte;-)
 
MD-81 og MD-83 hadde også aft galley der 32A/B og 33A/B er. Der var det kun vogner og tørrlast og ingen ovner, men husker det kjentes litt uoversiktlig med 2 stk galley slik etterhverandre. På setene 33 E og F var det absolutt INGEN som ville sitte;-)



He He, vi satt bak der på en Flyprat-tur for noen år siden på CPH-TXL og hadde en liten fest
 
Jaa...det egnet seg egentlig ganske bra som «festlokale» i den del av flyet: folk kom liksom så tett på hverandre. Litt som Rorbua. Jeg husker standardfrasen da det gikk opp for folk at de hadde 33F: «HVA?!! Skal jeg virkelig sitte DER??!!»
Good memories!
 
He He, vi satt bak der på en Flyprat-tur for noen år siden på CPH-TXL og hadde en liten fest
Men vi var såpass susete i hode av motorstøy og din oppbunkrede alkohol at vi tok oss seter litt lenger frem etter vi hadde tatt oss Karriwurst på Tegel :) Var en fantastisk tur! Vi fikk tom lov til å gå ut bakveien fra MD-maskinen.
77b10cd8b71237592724d7a63634ed13.jpg


Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
 
Husker også det klappsetet som "blokkerte" midtgangen et stykke baki.

Satt på midtgang på høyre side litt baki en MD80 en gang, og holdt nesten på å få behov for et rent skift da det plutselig satt noen ved siden av meg på "feil" side.
 
MD-81 og MD-83 hadde også aft galley der 32A/B og 33A/B er. Der var det kun vogner og tørrlast og ingen ovner, men husker det kjentes litt uoversiktlig med 2 stk galley slik etterhverandre. På setene 33 E og F var det absolutt INGEN som ville sitte;-)

Swissair hadde motsatt seating - altså 3-2 (ABC-DF). Bak var det et stort galley med ovner og full pakke. Vi fikk ofte besøk av SAS crew som ville se på, vise andre eller sikle over den fine arbeidsplassen. :D
Galley'et foran var for det meste forbeholdt første klasse, som SR hadde på MD80 de første årene.
 
Husker også det klappsetet som "blokkerte" midtgangen et stykke baki.

Satt på midtgang på høyre side litt baki en MD80 en gang, og holdt nesten på å få behov for et rent skift da det plutselig satt noen ved siden av meg på "feil" side.

Stemmer! Det var «strykebrettet» du tenker på. Det var CA 3 sin plass. Veldig praktisk: sete som «brettes» ut av veggen og «foldes» ut akkurat som et strykebrett.
 
Jeg har fremdeles noen gamle tidtabeller liggende i kjelleren, blant annet fra SAS fra rundt 2000 til 2002. Jeg tok et bilde av siden med setekart for MD81/82, MD87 og MD90. Jeg ser at MD81/82 hadde 145 seter på dette tidspunkt. Jeg husker også at MD182 ble levert med 156 seter i sin tid.
 

Attachments

  • DSC_0337.jpg
    DSC_0337.jpg
    137.1 KB · Views: 436
MD81 hadde opprinnelig 130 seter (Europaflighter) .. MD82 hadde 156 (domestic) .. MD87 110 seter (Europa). MD83 fikk 141 seter da de kom tilbake fra Scanair.

Kunne holdt på å dagevis med historier om dumheter som ble foretatt ved flybytter ut av planlagt nettverk ...
 
MD81 hadde opprinnelig 130 seter (Europaflighter) .. MD82 hadde 156 (domestic) .. MD87 110 seter (Europa). MD83 fikk 141 seter da de kom tilbake fra Scanair.

Kunne holdt på å dagevis med historier om dumheter som ble foretatt ved flybytter ut av planlagt nettverk ...

Ja, det tror jeg så gjerne. Hadde vært interessant å høre noen av disse historiene en gang.
 
130 seter i en MD-81 bidro om ikke annet til en høy CASM [emoji13]

Jotakk, der kom økonomen frem...:angry:
MEN, det bidro også til å gjøre SAS MD80 til mitt favorittfly på Europarutene. I hvertfall fra nødutgangene og forover, det skal innrømmes at det suste litt baki. Men pytt sann, hva gjorde vel det når man fikk, IKKE betalte for det, gin&bitter lemon, varme rundstykker og brukbart med pålegg. Pluss kaffe og avec.
Dét var flyturen sin det!
 
Back
Top